Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg skal til å lære meg Java, og har funnet en litt eldre Java for dummies bok liggende, og ser den er for Java 2.

Det jeg ser når jeg tester java-versjonen min på sun sine sider sier den at jeg har versjon 6!

 

Er forskjellen veldig stor, eller kan jeg bruke denne boka? Boka er fra 1999.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs selvsagt litt hva du skal programmere (i Java) og hvor mye tid du skal bruke på Java, men jeg ville nesten uansett gått for en bok beregnet på Java 1.5 eller Java 1.6. Det finnes mange elektroniske veiledninger til Java hvis du ikke vil kjøe en ny bok. Uansett, per prinsipp angående Java, "Write once, run anywhere", skal din Java 1.2 kjøre i nyere Runtime Environments på alle platformer, så meningsløs kode får du ikke, selv om enkelte ting blir svært tungvint i Java 1.2 (mange av oppdateringene til Java gjør det lettere å programmere og debugge).

Lenke til kommentar

2-eren er muligens 2-eren i "J2SE" (Java 2 Platform, Standard Edition). Det trenger ikke være snakk om Java 1.2.

 

Men 1999 var vel før selv 1.4 sin tid (versjonen jeg started å lære Java med). 1.4 vil bli regnet som utdatert meget snart. 1.5 har betydelige språkforbedringer (generics, enums, m.m.).

 

Java 1.6 virket som en mindre dramatisk oppgradering, men er du seriøs nok med ønsket om å lære Java, anbefaler jeg å satse på 1.6. Har ikke noe konkret litteratur å foreslå, annet enn Sun sine tutorials: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

 

Jeg bruker derimot tutorialsene som oppfriskninger og når jeg har konkrete problemstillinger. Man kan nok lære Java via de sidene, men det er nok ikke den beste eller mest spennende måten.

 

 

Konklusjon: Sats på noe annet enn den boken. Ja, forskjellen er betydelig.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
2-eren er muligens 2-eren i "J2SE" (Java 2 Platform, Standard Edition). Det trenger ikke være snakk om Java 1.2.

 

Men 1999 var vel før selv 1.4 sin tid (versjonen jeg started å lære Java med). 1.4 vil bli regnet som utdatert meget snart. 1.5 har betydelige språkforbedringer (generics, enums, m.m.).

Stemmer, selv Java 1.3 ble lansert så sent som 8. mai 2000, så det er Java 1.2 som blir omtalt i den boka.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at java er blitt lettere å programmer, ikke vanskligere med hver ny versjon.

 

Ny kode:

Vector<String> texts = new Vector<String>();
for(String text : texts ) {
 System.out.println(text.length());
}

Gammel kode:

Vector texts = new Vector();
for(int i = 0, i < texts.size(); i++) {
 System.out.println( ((String)texts.get(i)).length() );
}

 

Jeg er ganske sikker på at "gammel" kode her er rimelig forvirrende... En helg haug med parantser, casting, osv...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv har jeg en bok som tar utgangspunkt i Java JDK 5 (1.5 antar jeg). og satser på at det er nytt nok. ^^ Er forresten Beginning Java av Ivor Horton jeg bruker. Virker som en gjennomført bok som tar sikte på å faktisk gi deg forståelse for språket, ikke bare å lære deg å kode det.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

"...å faktisk gi deg forståelse for språket, ikke bare å lære deg å kode det. "

 

Du må kunne kode ett eller annet programmeringsspråk før du kan få god forståelse for noen programmeringsspråk.

 

Med andre ord: er java det første programmeringsspråket ditt, må du kunne kode i det før du får en god forståelse.

 

Hvis du ikke kan kode så kommer forståelsen til å sveve litt i luften. Det blir litt som å lære å bygge et hus uten å noensinne være med på å bygge et hus...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...