Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerne føflekk - laser


Stian-89

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har veldig lyst til å fjerne 2-3 føflekker jeg har i ansiktet, og da helst uten at det blir arr. Så da har jeg hørt at det beste alternativet er å fjerne dem med laser.

 

Er det noen som vet om, og kan anbefale en slik klinikk? Gjerne i Bergen, men det er ikke et 'must'.

 

Håper på noen tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg spurte fastlegen min ang en føflek i ansiktet og hvordan jeg skulle få den fjernet, fikk jeg beskjed om at dette måtte man ta på et sykehus grunnet plassering(kinnet) og det gjaldt generelt i ansiktet. Dersom det var på overkroppen o.l kunne de ta det selv fort og greit.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_føflekk

Hei, jeg ser også dette som meget intresant!

Jeg har en stor føflekk på innsiden av låret som jeg er misfornøyd med, å gjerne vil ha vekk, men vil ikke ha skorpe, å er redd for at ting gjør vondt.

 

Prisen på en slik operasjon? Jeg bor på Østlandet, så det spørs om det er en mulighet her nede.

Lenke til kommentar

Man viluansett få merker ette fjerning av føflekker, altså i større eller mindre grad da. Mye kommer som sagt på legen som fjerner dem. Best å få en Spesialist på hud- og veneriske sykdommer til å fjerne dem, om dem syr dobbelt. Men så er det mange av disse legene som ikke vil fjerne dem om de ikke er i faresonen eller om de er farlige, slik at de kan bli til malignt melanom osv...

Lenke til kommentar
Det er jo en klassiker blandt leger da. de skal lissom ta føflekken i siste liten.

 

Nei, om du kommer til en lege med en usikker føflekk, enten et dyseplastisk nevus eller irregulære føflekker samt om du hadde hatt en malignt melanom så vil de nok ta dem ja. Ingen vil vente med slike ting. De to første tingene jeg nevnte er ikke farlige enda, men det er stor sjangse for at det kan bli til malignt melanom, noe som må fjernes raskt. Om amn kommer til en lege med slike ting, så vil enten legen fjerne dem selv, eller så vil du få en henvisning til en Spesialist i hud- og veneriske sykdommer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvor mye koster et slikt inngrep da?

 

Det kommer helt an på hvor du fjernes dem, om det er hos legen din eller spesialist. På et privat sted hvor du fjernes føflekker bare fodi at du ønsker det vet jeg ikke hva koster. Om det er grunn til å fjerne dem, enten fordi de er ubehaglige eller at de er gått over til å bli ondartede så kommer prisen helt an på hvor du fjernes dem, om det er hos din fastlege eller hos spesialist. Hos en spesialist ligger vel prisen rundt 300-500 kr om du er hos hudlege og du får en sjekk og en blir fjernet. Dyrt det! Men det kommer også selvsagt også om legen sjekker de andre føflekkene for om det er grunn til å fjerne dem også, også da hvor mange som blir fjernet.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Guest_anonym_*

Jeg har tenkt til å fjrne noen føflekker med laser, men jeg har en på en måte på puppen, men den synes liksom utenfor når jeg har på meg bh. Burde jeg fjerne den? jeg har veldig lyst fordi den er veldig stygg men går det ann når den er på puppen? :blush:

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt til å fjrne noen føflekker med laser, men jeg har en på en måte på puppen, men den synes liksom utenfor når jeg har på meg bh. Burde jeg fjerne den? jeg har veldig lyst fordi den er veldig stygg men går det ann når den er på puppen? :blush:

 

Om du tenker på brystvorten så blir det nok litt mer vanskelig å fjerne den. Men laser er ingne bra metode for å fjerne føflekker. Det er mange grunner til det.

Her er noen grunner:

 

1. En føflekk skal alltid sjekkes av patologer etter fjerning, om det er antydninger til farlige saker og ting, eller om den er helt godartet. Ved sjekking av dette så kan man også finneut om man er mer disponibel for malignt melanom (føflekkreft) eller ikke.

 

2. Ved fejrning med laser så er det også stor sansynlighet at den kan komme tilbake igjen. Altså at man ikke klarer å få med nok fettvev og annet type vev som er nærliggende den primære føflekken.

 

3. Ved laserfjerning blir huden rundt utsatt for laser, og den laserpåvirkningen kan medføre skader i huden. Disse skadene kan faktisk med tidens løp utvikle seg til ondartede flekker.

 

Så mitt råd er at man helst skal holde seg unna fjerning av føflekker med laser. Det tryggeste er med kniv. Det trenger nødvendigvis ikke lage så stort arr heller, jeg selv har sett mange eksempler på pene arr etter fjening av føflekker med kniv.

 

United5555 ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Beklager at jeg drar opp en halv-gammel tråd, men dette er noe jeg har lurt på en god stund. Jeg har kort sagt mange føflekker på overkroppen, og ønsker å fjerne noen av disse.

Hva er det beste alternativet for å få fjernet dem? vill helst ikke etterlate noen arr, de må såfall være meget små.

Som sagt har jeg en del føflekker, og jeg ønsker å fjerne ca. 15 av disse, kommer dette til å by på problemer? Jeg har vært hos en lokal hudlege å fjernet 3 stk tidligre, han fjernet da flekkene med en skalpell, men jeg er ikke godt nok fornøyd med dette resultatet. Er fjerning med laser et bedre alternativ?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har fjernet en føflekk i ansiktet.

Dette ble gjort på sykehuset, av en lege.

 

Det de gjorde, var å bedøve, for så å kutte den bort med skalpell.

Etter dette, brukte de laser for å svi såret (tror jeg), + at de gav meg noen få sting for å holde det sammen.

 

Nå har jeg ikke merkbare arr etter dette, man må vite det har vært noe der, for å legge merke til det :)

 

Pris vet jeg dessverre ikke noe om, da jeg fikk dette gratis.

 

Mvh Aleksander

Lenke til kommentar
Gjest butterfly_man
http://www.foflekken.no/

 

Jeg har vurdert de selv for å fjerne noen i ansiktet, men jeg er så pysete. Har noen her gått til dem?

 

 

Var hos denne klinikken i mars i år og her fjernet i alt 3 føflekker. Først ble det satt lokalbedøvelse og deretter ble det skjært. Etterpå pusset han kantene og fjernet resterende pigment med laser før man satte på bandasje. Dette går man med i 10 dager ca før det faller av og dertter brukte jeg en sårsalve som het bacimysin i ca 2 uker til sårskorpa har falt av og per dags dato bruker jeg protopic (en salve) på begge sårene. dette skal brukes i 6 uker. Sårene har minket i størrelse, men jeg har mine tvil om at den på magen skal bli helt borte (ca 0,6 cm lang). Vi får vente å se.......Doktoren på føflekklinikken er i alle fall dyktig og er meget opptatt av pasientens beste. Jeg har uansett en fin hudtype med tanke på leging av sår fikk jeg fortalt så jeg håper han har rett og at arrene blir mindre for hver uke som går, men man må ha tålmodighet.

 

Etterhvert har jeg lyst å prøve laserklinikken nå som jeg har fjernet de mest faretruende føflekkene. Da kan jeg sammenligne resultatene fra skjæring/laser med kun laserbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...