Gå til innhold

Overklokking til datamaskin


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg er fryktelig flau å si dere på grunn av jeg har prøvd å forstå overklokking, men det er vanskelig å forstå for eksempel http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=54532 .

Det er problem å forstå på engelsk språk på tekst i CMOS Setup Utility side. Beklager så meget! Jeg er en døv mann som har ikke så sterk å beherske på engelsk språk.

Jeg er redd for å justere feil sted i CMOS Setu Ulility side pga engelsk språk, derfor jeg har god grunn til å lage flere bilder som viser dere slik at dere forstår hva bilder betyr da dere kan forklare meg med bilder med peke pil med tekst for jeg skal gjøre det som dere sier. Da jeg kan justere overklokking ved hjelp av bilder som dere forklarer tydeligere. Jeg oppfatter lett på grunn av "Bilder" forteller mye enn å skrive på tekster for eksempel http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=54532 .

 

Dere kan sende eMail til meg: [email protected] eller [email protected] eller her i Forum hardware.

 

Jeg må si på forhånd til dere: Tusen takk for forståelsen av min forklaring skyld døv, beklager så meget. Millioner tusen takk for hjelpen!

Se på bilder i hjemmeside min: http://www.home.no/torbjornjohansen/Overklokking.html

Hva synes dere om bilder som hjelper mennesker til å forstå?

 

Med vennlig hilsen

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.home.no/torbjornjohansen/Cell_Menu_Adjust_CPU_FSB.jpg

 

Adjust CPU FSB Frequency: prøv deg oppover mot 400.

Intel EIST: kan du sette til disabled.

 

FSB/Memory Ratio: kan du sette til 1:1

 

CPU Voltage: skal du endre volten, oppover til 1.45, pass på temperaturen under last. Er tempten god kan du prøve litt høyere

 

NB Voltage: Kan du sette så hayt du vil, bare pass på at den kjøleren midt på kortet har en luftstrøm over seg.

 

SB Voltage: Halvveis opp skalaen pleier å være nok.

 

Memory Voltage: Sett til det det står på brikkene.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar
http://www.home.no/torbjornjohansen/Cell_Menu_Adjust_CPU_FSB.jpg

 

Adjust CPU FSB Frequency: prøv deg oppover mot 400.

Intel EIST: kan du sette til disabled.

 

FSB/Memory Ratio: kan du sette til 1:1

 

CPU Voltage: skal du endre volten, oppover til 1.45, pass på temperaturen under last. Er tempten god kan du prøve litt høyere

 

NB Voltage: Kan du sette så hayt du vil, bare pass på at den kjøleren midt på kortet har en luftstrøm over seg.

 

SB Voltage: Halvveis opp skalaen pleier å være nok.

 

Memory Voltage: Sett til det det står på brikkene.

 

 

Hei!

 

Tusen takk for svaret!

 

Men du kan sjekke den for meg om det er i orden eller ikke.

Jeg henter bilder nå:

post-70643-1213446031_thumb.jpg

post-70643-1213446076_thumb.jpg

post-70643-1213446406_thumb.jpg

Endret av Lillemester
Lenke til kommentar
Er kanskje litt frekt å spørre, men er det ikke veldig praktisk å være døv når du overklokker? Da slipper du å betale dyre dommer for støydemping, og du kan sitte med 60dB-vifter uten problemer.

 

 

Du er en komiker mann! Men jeg har jo 3 barn som er hørende som kan å høre her om det er veldig støy eller ikke. Da jeg har spurt dem nettopp om støy. De sa til meg at de hører ikke veldig mye. Jeg er glad for det. :p

 

Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Ser greit ut det der, men skrudde du av Intel EIST? Ser CPU'n kjører på 8x idle. Dette kan skape ustabilitet, men på den andre siden kan den spare litt strøm/varme.

 

 

Hei!

 

Jeg har slått av Intel EIST.

Ser CPU'n kjører på 8x idle. Dette kan skape ustabilitet som du sier til meg, men jeg finner ikke 8x idle. Hvor er den?

På den andre siden kan den spare litt strøm/varme som du sier til meg, men hvordan kan jeg finne den ut den for å spare litt strøm/varme?

 

Det er interessant fordi du sjekker min side om det er i orden. Tusen takk...Jeg vil gjerne å svare fra deg igjen :)

 

Uten overklokking:

Før: Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz ( 4 threads)

 

Ny overklokking:

Nå: Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz ( 4 threads)

Det er samme navn, men det skulle vært tillegg f.eks Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz 3200MHz ( 4 threads). Men det er merkelig...

 

Mvh Torbjørn

Endret av Lillemester
Lenke til kommentar
Ser greit ut det der, men skrudde du av Intel EIST? Ser CPU'n kjører på 8x idle. Dette kan skape ustabilitet, men på den andre siden kan den spare litt strøm/varme.

 

 

Hei!

 

Jeg fant den 8x idle...Jeg endret den 9x idle som standard.

Det er spent å høre fra deg om dette.

 

Se bilder:

post-70643-1213466787_thumb.jpg

post-70643-1213466802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ser greit ut det der, men skrudde du av Intel EIST? Ser CPU'n kjører på 8x idle. Dette kan skape ustabilitet, men på den andre siden kan den spare litt strøm/varme.

 

 

Hei!

 

Jeg fant den 8x idle...Jeg endret den 9x idle som standard.

Det er spent å høre fra deg om dette.

En ting glemte jeg lagt et bilde til: CPUID...

Du kan kontroll over voltage for meg...Er det bra eller noe feil eller rettes opp?

 

Se bilder:

post-70643-1213472509_thumb.jpg

Endret av Lillemester
Lenke til kommentar
Det er vanlig at det står Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz selv om den er overklokket. Det stod slik i Vista og XP for meg, selv om jeg har klokket til 3GHz. Alt er ok.

 

91449256pk6.png

 

 

Hei!

 

Du og jeg er lik, men du har lav CPU Voltage 1.248V, jeg har høy 1.352V. Hvordan kan jeg finne lav CPU Voltage?

Jeg har funnet den CPU Voltage og jeg har gjort å justere ned til 1.325V som kan ikke videre ned pga merke den røde Advarsel. Det kom seg selv 1.288V på CPU-Z etter jeg startet på nytt fra CMOS Setup U, merkelig?

 

Dere kan hjelpe meg om det er riktig i alt på bildet eller jeg må rettes opp noe?

 

 

Tusen takk for hjelpen! :-)

post-70643-1213481350_thumb.jpg

post-70643-1213482710_thumb.jpg

Endret av Lillemester
Lenke til kommentar

Hei, skal du ha OCCT oppe bår du starte det også. Dette programmet utvikler varme, og det er load temperaturen som er interessant.

 

Du trenger kanskje ikke 1.4v med 333FSB. Prøv litt lavere. Om PC-en fryser da du har startet OCCP må du se om det er tempen som er for høy, hvis ikke kan du øke CPU Voltage litt.

Lenke til kommentar
Hei, skal du ha OCCT oppe bår du starte det også. Dette programmet utvikler varme, og det er load temperaturen som er interessant.

 

Du trenger kanskje ikke 1.4v med 333FSB. Prøv litt lavere. Om PC-en fryser da du har startet OCCP må du se om det er tempen som er for høy, hvis ikke kan du øke CPU Voltage litt.

 

 

hei!

 

Jeg har gjort test OCCT på 2 timer.

Du får se resultater av bilder.

Er det noe trenger å justere ned eller opp "Voltage"?

 

Mvh Torbjørn

post-70643-1213616448_thumb.jpg

post-70643-1213616499_thumb.jpg

post-70643-1213616509_thumb.jpg

Endret av Lillemester
Lenke til kommentar
Hva er tempen mens OCCT kjører? Har du bilde av det?

 

Hei!

 

Her får du informasjon 1-4 Core på bilder.

Den første på test som tok 2 timer test (FSB/Memory Ratio 1:1). Den andre på test som tok 1 time (FSB/Memory Ratio Auto)

Hva er best en av dem, se bilder?

Hvordan er det totalt resultater?

 

Mvh Torbjørn

post-70643-1213626849_thumb.jpg

post-70643-1213626871_thumb.jpg

post-70643-1213626880_thumb.jpg

post-70643-1213626895_thumb.jpg

post-70643-1213626907_thumb.jpg

post-70643-1213626915_thumb.jpg

post-70643-1213626929_thumb.jpg

post-70643-1213626939_thumb.jpg

post-70643-1213626953_thumb.jpg

post-70643-1213626974_thumb.jpg

post-70643-1213626997_thumb.png

post-70643-1213627006_thumb.png

Lenke til kommentar
Det er vanlig at det står Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz selv om den er overklokket. Det stod slik i Vista og XP for meg, selv om jeg har klokket til 3GHz. Alt er ok.

 

91449256pk6.png

 

 

Hei!

 

Du og jeg er lik, men du har lav CPU Voltage 1.248V, jeg har høy 1.352V. Hvordan kan jeg finne lav CPU Voltage?

Jeg har funnet den CPU Voltage og jeg har gjort å justere ned til 1.325V som kan ikke videre ned pga merke den røde Advarsel. Det kom seg selv 1.288V på CPU-Z etter jeg startet på nytt fra CMOS Setup U, merkelig?

 

Dere kan hjelpe meg om det er riktig i alt på bildet eller jeg må rettes opp noe?

 

 

Tusen takk for hjelpen! :-)

Bare prøv deg frem med page up og down. Husker ikke helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...