Gå til innhold

XFX 8800 GTS Alpha Dog Edition - trøbbel


Nikkos

Anbefalte innlegg

Hei!

Har satt sammen følgende hw;

 

Abit IP35 Pro

4 Gb Corsair

Inter E8400 CPU

XFX 8800 GTS AD-edition.

 

Problemet ligger i at maskinen ikke booter opp slik at os kan legges inn med dette oppsettet. Skjermen forblir sort.

Har satt inn mitt gamle ATI XT 1800-kort, og da starter den opp og windows kan legges inn. (Kjører XP). Har snakka med Komplett, de sier det muligens er feil på skjermkortet, bare send det inn, sier de...

 

Bare lurer på om det er noen "der ute" som har gode råd slik at jeg slipper å sende inn kortet..?

 

Ja, har strøm nok (650W) og har satt i ekstra strømkontakt på skjermkortet.

På POST (power on self test)displayet på hk kommer FF opp, det betyr boot attempt, altså forsøker maskinen å starte opp. Men altså, skjermet forblir svart med xfx-kortet mens med ati kortet starter pc`en opp.

 

Anyone?

Endret av Nikkos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr "forblir svart" at skjermen blir svart etter POST eller at skjermen ikke reagerer i det hele tatt?

Hvis 2: Jeg har samme problemet. Jeg har resatt CMOS og sjekket alt av strømting, samt satt pci-e som prioritert over onboard. Skjermkortet er også helt nytt fra pakken (åpnet pakken, satte i kortet, ingenting skjedde) så jeg tviler på at det er kortet som er feil.

 

Var ikke meningen å hijacke tråden din her, men jeg er veldig interessert i en løsning.

Har forresten 8800GT Alpha Dog med 256MB RAM.

Lenke til kommentar
Betyr "forblir svart" at skjermen blir svart etter POST eller at skjermen ikke reagerer i det hele tatt?

Hvis 2: Jeg har samme problemet. Jeg har resatt CMOS og sjekket alt av strømting, samt satt pci-e som prioritert over onboard. Skjermkortet er også helt nytt fra pakken (åpnet pakken, satte i kortet, ingenting skjedde) så jeg tviler på at det er kortet som er feil.

 

Var ikke meningen å hijacke tråden din her, men jeg er veldig interessert i en løsning.

Har forresten 8800GT Alpha Dog med 256MB RAM.

 

"Forblir svart" betyr at maskinen starter opp, viftene (også på skjermkortet), men intet bilde kommer opp på skjermen.

Endret av Nikkos
Lenke til kommentar

Nei om du ikke får bilde fra 8800 GTS kortet ditt på ett moderne ABIT IP35 så er det nok ikke hovedkortet som er synderen.

Og det er IKKE drivere siden du er LANGT ifra det punktet hvor disse skal lastes.

Tviler også på at det kan være strømforsynings problemer, nei du må nok bite i det sure eplet og sende det i retur.

Lenke til kommentar

For min del: Noen som vet om jeg kan kreve penger tilbake siden kortet jeg fikk heller ikke virket? Er lite lysten på å vente enda to uker på reklamasjonsprosessen for så å kanskje få det til å funke.

 

Hovedkortet mitt er forresten abit AN-M2HD. Jeg visste ikke at hovedkortet kunne skape problemer for skjermkortet så lenge man hadde riktig slot?

Lenke til kommentar

Nja, om du har ett relativt nytt PCI-e HK med nytt brikkesett og BIOS så skal det garantert funke om ikke kortet er defekt.

Eldre kort kan ha rot med diverse broer og slikt til skjermkortet, 9800GX2 og 3870X2 er to svært spesielle siden disse inkluderer en egen PCI-e chip som fordeler orginal sporet i 2 til de individuelle GPU'ene.

Eldre hovedkort sliter med å gjenkjenne disse brikkene og da blir det rot.

Har vært borti lignende med nyere skjermkort i eldre PCI-e HK, oppdatering av BIOS gjorde da susen.

 

Men for trådstarter er ikke dette noe hjelp, P35 er såpass nytt at slike sykdommer finnes ikke.

Lenke til kommentar

Flasher liksågodt BIOS jeg da, det er vel verdt forsøket. Takk for tipset!

 

 

HAH! Fy faen nå løste klumpen i magen seg. På lista over updates på en av BIOSene står det blant annet "Fixed nVidia 8800GT card compability", så det ser jaggu ut som det kan komme til å virke. Ahhh!

Endret av Graapho
Lenke til kommentar

Sånn, tok litt tid før jeg skjønte de asiatisk-engelske instruksjonene på abit sine sider men nå har jeg flashet bios, og det virker! Tusen takk til deg 007CD, som pekte meg i riktig retning med hovedkortpratet ditt =)

 

Og Nikkos: Jeg sjekka kortet ditt på sidene til abit og det ser ikke ut som de har problemer med 8800GTS+IP35... :/ Kan virke som du har fysisk feil på kortet. Du kan jo alltids oppgradere til nyeste bios og håpe på det beste, sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar

Ok Graapho, da er du en lykkelig mann! BRA!

Skal forske videre jeg på mitt problem jeg! Kommer med løsning (når/om jeg finner den da...!!??), men muliges ikke før godt ut i neste uke.

I mens settes det gamle kortet (ATI x1800xt) inn i tjeneste igjen!

Oppgraderer til vista og begynner å legge inn drivere osv osv, så kan kanskje Battlefield 2 startes opp igjen snart, håper jeg...

Endret av Nikkos
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Litt dumt av meg å ikke poste hva feilen besto i, sry!

 

Kortet ble levert til Komplett, de testa det på 5 ulike hk, alt fungerte perfekt iflg testrapporten som fulgte med på returen. Så...kortet ble lagt på hylla, inntil en kompis kom på besøk. Vi satte oss ned og funderte sammen...

Har du prøvd å skifte kabelen mellom kortet og skjermen? spurte han.

Ehhh, nei det har jeg vel ikke, var svaret.

Ny kabel, digital inngang ble satt på, og svisj!!!!!!!! bilde og alt fungerte heeeelt perfekt og har gjort det siden!

Nå flyter BF 2 med alt på maks og 8xAA helt smoooooth!

 

Kanskje dette kan lære oss at det enkle ofte er svaret? Iaf håper jeg at andre kan kanskje få ideer og de har lign problem i fremtiden.

Tusen takk til PA for gode råd og hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...