Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Domene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er vel ikke gratis å starte et enkeltmans foretag...

mener det er 2000kr for registrering.....

ikke sikker da..

-P-

2800 faktisk (99 % sikker)

 

Ja, det koster 2800 kroner å registrere et enkeltmannsforetak i foretaksregisteret, men hvem har sagt at det er nødvendig for å starte et? Hvis dere hadde lest litt på linken jeg gav (og på www.spor-oss.no), kunne dere lest dette:

 

(om registreringsplikt i Foretaksregisteret)

"Men det gjelder noen unntak for enkeltmannsforetak. Bare hvis enkeltmannsforetaket driver varesalg ("handel med innkjøpte varer") eller har mer enn fem ansatte, har det registreringsplikt i Foretaksregisteret."

 

og

 

"Alle enkeltmannsforetak kan registrere seg gratis i Enhetsregisteret. De har også rett til å registrere seg i Foretaksregisteret, men det koster penger. Hvis enkeltmannsforetaket har minst fem ansatte eller driver varehandel, har det registreringsplikt i Foretaksregisteret."

 

E

Lenke til kommentar
Er vel ikke gratis å starte et enkeltmans foretag...

mener det er 2000kr for registrering.....

ikke sikker da..

-P-

2800 faktisk (99 % sikker)

 

Ja, det koster 2800 kroner å registrere et enkeltmannsforetak i foretaksregisteret, men hvem har sagt at det er nødvendig for å starte et? Hvis dere hadde lest litt på linken jeg gav (og på www.spor-oss.no), kunne dere lest dette:

 

(om registreringsplikt i Foretaksregisteret)

"Men det gjelder noen unntak for enkeltmannsforetak. Bare hvis enkeltmannsforetaket driver varesalg ("handel med innkjøpte varer") eller har mer enn fem ansatte, har det registreringsplikt i Foretaksregisteret."

 

og

 

"Alle enkeltmannsforetak kan registrere seg gratis i Enhetsregisteret. De har også rett til å registrere seg i Foretaksregisteret, men det koster penger. Hvis enkeltmannsforetaket har minst fem ansatte eller driver varehandel, har det registreringsplikt i Foretaksregisteret."

 

E

 

Dette blir jo litt off topic, men det kreves vel uansett regnskap (tom revisor kanskje) og endel andre formaliteter?

 

Edit : tok meg tid til å lese litt. Dette vil nok kunne bli et problem:

Vil du registrere et enkeltmannsforetak, må du drive næringsvirksomhet. Det vil si at den økonomiske virksomheten må ha et visst omfang. Rene hobbyaktiviteter er ikke nok for å være enkeltmannsforetak og få et eget organisasjonsnummer. Det fins ingen absolutt grense, men omsetningen din bør nok være minst 30 000 kroner på årsbasis for at du skal regnes som næringsdrivende...................

For at det skal være næring, må du drive en virksomhet av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. ..................

Lenke til kommentar

Off topic ja, men jeg skal bare svare på det du spør om: Det er ingen regnskapsplikt for små enkeltmannsforetak. Du skatter sammen med foretaket ditt og står personlig ansvarlig. Det er også riktig som du siterer at man helst ser at hobbyvirksomhet ikke registreres som enkeltmannsforetak, men i resten av teksten du siterer står følgende:

 

"For at det skal være næring, må du drive en virksomhet av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene."

 

Altså kan man fint drive noe som ikke omsetter, bare en velger en bransje som er "egnet til å gi overskudd".

 

Jeg har f.eks. et lite software-enkeltmannsforetak, som aldri har solgt noe som helst. Når det en sjelden gang kommer skjema i posten fra SSB eller staten og de lurer på status, krysser jeg av for at foretaket er under oppbygging. Det er ikke noe krav om at du er nødt til å omsette for noe som helst, selv om jeg innrømmer det kan se slik ut av teksten du siterte.

 

E

Lenke til kommentar
Off topic ja, men jeg skal bare svare på det du spør om: Det er ingen regnskapsplikt for små enkeltmannsforetak. Du skatter sammen med foretaket ditt og står personlig ansvarlig. Det er også riktig som du siterer at man helst ser at hobbyvirksomhet ikke registreres som enkeltmannsforetak, men i resten av teksten du siterer står følgende:

 

"For at det skal være næring, må du drive en virksomhet av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene."

 

Altså kan man fint drive noe som ikke omsetter, bare en velger en bransje som er "egnet til å gi overskudd".

 

Jeg har f.eks. et lite software-enkeltmannsforetak, som aldri har solgt noe som helst. Når det en sjelden gang kommer skjema i posten fra SSB eller staten og de lurer på status, krysser jeg av for at foretaket er under oppbygging. Det er ikke noe krav om at du er nødt til å omsette for noe som helst, selv om jeg innrømmer det kan se slik ut av teksten du siterte.

 

E

Men uten registrering i enhetsregistret får du ikke noe org.nr. Trenger du ikke å være registrert i enhetsregistret for å få .no-domene?

Lenke til kommentar

Koster INGEN TING å starte ett enkeltmannsforetak. Du får org.nr. og kan registrere deg i enhetsregisteret. Den grensa på 30 000 er for moms. Du blir altså momspliktig om du har en omsetning (tjener) mer enn 30 000 i løpet av et år. Enkeltmannsforetak som ikke driver med handel er ikke pliktige til å registrere seg i foretaksregisteret, men kan registrere seg frivillig i enhetsregisteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...