Gå til innhold

Ønsker anvisning på Driver installering.....i Distro


Anbefalte innlegg

De 6 trådene under etterlyser lydkortdrivere, fortrinsvis til Ubuntu; i tiden mellom 22.10.07 og 04.06. då.

 

1. Hvordan installere x-fi-beta-drivere?

2. Creative X-Fi 64-bit beta driver - Erfaring søkes!

3. Drivere til X-Fi i Ubuntu

4. Har ikke lyd i ubuntu 7.10 Lydkort: Creative Labs SB X-Fi

5. Hvordan installere lyd-drivere?

6. Sliter med å instalere lydkort driver i ubuntu

 

Selv har jeg installert Mandriva 8 Spring Power Pack. Ved avsluttet installasjon fik jeg beskjed om at Mandriva ikke kunne 'installere driver til mitt Creative SB X-FI kort. Jeg fant beta driveren som også blir omtalt i trådene 1-6.

Jeg kjente ikke ALSA-project eller OSS (De blir omtalt som de er alment kjente).

 

MEN, finner man en driver som ens Distro ikke leverer, er man ikke i mål, hvis man ikke vet hvordan den installeres.

 

Mitt spørsmål er: Finnes det en generell framsgangsmåte å installere driver i en en linux distro på? Hvis ikke, hadde det ikke vært en ide å lage et program som installerer drivere, på samme måte som man installerer ulike programmer i distro'er på?

 

'dextrous' skrev dette i innlegg 1. : "Åpne terminalen, cd til drivermappa, og skriv sudo ./installer ".........det er visst lett når man kan det???? Er det ikke som å låne ut WC'en ....uten dopapir :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OSS har hatt støtte for X-FI en stund nå, hvor bra vet jeg ikke da jeg ike har mulighet til å teste. Til fordel er driveren fri og kan brukes på 32bit/64bit. ALSA regner jeg med kommer til å "importere" denne når den er bra nok (om de ikke har gjort det allerede). Så har du driveren fra Creative (som det er lite vits i, de gir all info til 4front/OSS).

 

1: Installere OSS, ikke anbefalt på distroer som bruker ALSA (å erstatte et lydsystem kan gi store problemer)

2: Installere ALSA (snapshot eller lignende), kan inneholde bugs etc, men er mye enklere å installere en OSS, blir mer som en oppdatering.

3: Installere driver fra Creative, les dokumentasjon som følger med.

Lenke til kommentar

Takk for svar, "olear"

 

ALSA oppgir:

"Card delivered to developers. Completely new architecture. Creative have supplied a data sheet to developers. Development work has started."

 

Wikipedia skriver utførlig om OSS, men jeg finner ikke en lenke til en hjemmeside; kan du hjelpe meg med dette?

 

Ut ifra det du skriver får jeg inntrykk av det er ulike framgangsmåter på å installer drivere på i en Distro: (1.) avhengig av hvilken type driver det gjelder og (2.) hvilken distro man har?

 

Takk igjen for hjelpen, "olear"

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ikke satset på å bytte til OSS med det første dersom man en nybegynner på Linux. Selv om det i teorien bør fungere sammen med PulseAudio i feks Ubuntu.

emu20k1 heter driveren til X-fi (ikke Audio) i ALSA, og denne er ikke inkludert i nyeste utviklerversjon (alsa-driver-1.0.17rc1). Forhåpentligvis skjer det noe der snart, har ikke skjekket mailing-lista..

 

Dermed er du mer eller mindre stuck til Creative sin beta-driver inntil videre.

http://no.europe.creative.com/support/down...ng=XFiDrv_Linux

"To install the driver, do the following:

Download the XFiDrv_Linux_US-1.18.tar.gz package onto your local hard disk.

Double-click the downloaded package to unpack its contents.

Read the README file and follow the instructions. "

Lenke til kommentar

Takk NorthWave!

 

Nå skjønner jeg bedre hva alt "bråket" er om, når 'gutta' på forum prater om drivere er med eller ikke i en bestemt distro eller ei.

 

Men...er OSS bare et begrep med drivere tilbudt rundt omkring på nettet , eller er det en hjemmeside?

 

Hilsen.......arnakke

Lenke til kommentar

Jeg måtte installere OSSv4 for å få lyd fra mitt x-fi xtrememusic. Hver gang jeg prøvde å installere Creatives driver fikk jeg error ("[make 2]" eller noe i den duren). Bruker 64-bit Ubuntu.

At nybegynnere ikke kan installere OSS stemmer ikke for min del (installerte linux for under 1 uke siden), men man må ha vilje til en del googling og knoting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...