Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Immanuel Kant oppsummering? Muntlig eksamen.


Anbefalte innlegg

Hei, har fått i oppgave på muntlig eksamen å fortelle om hvorfor Immanuel Kant var viktig i opplysningstiden. Det jeg sliter litt med er å finne bra, konsentrert info om dette. Stoffet hans er veldig tungt (for en 18 åring) og det er slik at nesten alt jeg leser forsvinner ut rett etterpå og jeg blir sittende å tenke "hva leste jeg nå?".

 

Det jeg lurer på da, er om noen vet om websider, bøker eller kanskje kan litt om Kant, som kan oppsumere hans filosofi og påvirkning på samfunnet både idag og i opplysningstiden. Kanskje fortelle det på en lettere måte enn wikipedia.

Endret av TSM-21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke alt rundt Kant akkuratt nå, men et viktig element i hans moralfilosofi, er at mennesket ikke skal brukes som et middel men et mål i seg selv. Kun i jobbrelatert sammenheng kan et menneske brukes som et middel. F.eks når du besøker legen. Dette har bidratt til videre utforming av bl.a. menneskerettighetene. Kant var i tillegg en av de første til å lansere teorien om The Big Bang.

 

"I Sokrates' Fotspor" er en bok jeg vil anbefale :)

Lenke til kommentar

Kant = Det kategoriske imperativ.

 

"Jeg skal alltid handle slik at den regelen jeg handler etter kunne gjelde som allmenn lov"

 

Dette kan diskuteres i flere uker hvis du vil. Tror flere av nazistene fra 2. verdenskrig forsvarte seg med Kant. Du er vel ferdig med eksamen nå?

Lenke til kommentar
Stoffet hans er veldig tungt (for en 18 åring) og det er slik at nesten alt jeg leser forsvinner ut rett etterpå og jeg blir sittende å tenke "hva leste jeg nå?".

Stoffet til Kant er nok tungt for hvem som helst, til og med for folk som har studert Kant hele sitt liv. Personlig syns jeg du har hatt uflaks med den eksamen.

 

Det TimmyTheRapboy nevner kalles ofte for Humanitetsformuleringen og er en del av det kategoriske imperativ.

 

Det magnus90 nevner kalles ofte universallovformuleringen og er også en del av det kategoriske imperativ.

 

Men begge deler er bare biter av puslespillet. Å f. eks. bare fokusere på universallovformuleringen når man prater om det kategoriske imperativ blir på en måte feil.

 

Uansett. Ut i fra det du har skrevet om oppgaven tror jeg du må passe deg for å ikke fokusere på det kategoriske imperativ, selv om det er dette alle tenker når de hører Kant. (Jmfr. postene i denne tråden f. eks.). Etikken hans har nok hatt en del innflytelse, men det er nok hans metafysikk som har hatt den største innflytelsen. Særlig hans studier av de ulike vitenskapene. Kant har nok hatt en stor finger med i spillet på hva vi i dag regner som vitenskap, og hvordan vitenskap fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...