Gå til innhold

Hvilke kurs/timer osv MÅ jeg ta for klasse B?


Scoob911

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Når jeg tok lappen i 2006, tok jeg kun det obligatoriske. Dette bestod i:

 

- 4 ordinære kjøretimer (2 dobbelttimer)

- Bykjøring

- Langkjøring

- Glattkjøring

- Mørkekjøring

- Førstehjelpskurs

- Teoriprøve

- Oppkjøring

 

Dette kom vel totalt på omlag 18000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg tok lappen i 2006, tok jeg kun det obligatoriske. Dette bestod i:

 

- 4 ordinære kjøretimer (2 dobbelttimer)

- Bykjøring

- Langkjøring

- Glattkjøring

- Mørkekjøring

- Førstehjelpskurs

- Teoriprøve

- Oppkjøring

 

Dette kom vel totalt på omlag 18000.

 

Det har vel aldri vært obligatorisk å ha 4 ordinære kjøretimer (2 dobbelttimer)? Jeg hadde bare én vanlig kjøretime før jeg begynte på det obligatoriske, men det er riktignok en god stund siden. Det er strengt tatt bare det obligatoriske som er obligatorisk (no shit, Sherlock), men det er vel ikke så mange som får lov til å gå direkte løs på de obligatoriske timene før man har hatt et par timer hvor man viser at man mestrer å håndtere bilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Tja, jeg fikk nå værtfall beskjed om at 2 dobbelttimer først var obligatorisk for alle. Kjørte man bra nok, kunne man gå rett over på bykjøring og slike ting, men kjørte man for dårlig måtte man ta flere ordinære timer. Jeg øvelseskjørte mye privat på forhånd, og slapp dermed unna med de to dobbelttimene. Mulig det gjøres annerledes ved andre skoler. Det var vel nettopp det å vise at man håndterte bilen og slike ting som nettopp var poenget med disse timene, evt. å lære å håndtere bilen dersom man ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Hm, jeg hadde ikke bykjøring som noe obligatorisk. Hadde derimot kartkjøring, som i praksis går ut på akkurat det samme som langkjøring.

 

Kartkjøring har jeg aldri hørt om før. Det er såvidt meg bekjent ikke et kjent begrep i noen læreplaner eller annet regelverk om føreropplæring, men det skal nevnes at det er en del år siden jeg tok lappen...

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Av det jeg så på opplæringsmodellene var det egentlig ganske få ting som var obligatorisk. Men det er vel mange kjøreskoler som "lurer" elevene til å tro at de ha mange ekstra kjøretimer og merkelige kurs, som f.eks kartkjøring.

 

Derfor jeg starten denne tråden for å finne ut av det før jeg også blir lurt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...