Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vegg/tak/gulv materialer i serverrom?


Anbefalte innlegg

Noen som har bygget et serverrom hjemme som har noen tips?

 

Jeg bygger/planlegger serverrom som er et rom på 20m² og ingen vinduer.

Der skal det være en server rack U42 , Ett skrivebord med skjerm , arbeidsbenk

og oppbevaring/lagring av pc komponenter.

 

Min første ide var at det skulle være fliser i gulvet/taket men det kan fort bli ugjenve greier med tanke på rack osv.

Så hvilket materiale er best?

Laminat er ikke akuelt da det blir sprekker når tungt utstyr står på det.

Plastikkrull man ruller over gulvet blir vel litt for kjipt?

Vegg til vegg teppe?

Serveren kan fort veie 500kg og det er betong gulv nå.

 

Noen forslag til vegger?

Letteste er vel reisverk med isolasjon og gipsplater med da kan man ikke gjøre mye med veggene etterpå/ henge opp osv.

Kan jo ha på sponplater, men skulle det brenne er det jo bensin på bålet?

Evt leka som er malt hvit? Murstein?

 

Så var det taket, masse strøm, kabelbru.

Baderomsplater ser fint ut men må ødelegges om det må ned for en oppgradering.

Sånne hvite plater man løfter opp ser jo ut som en skole?

 

Ventilasjon, lager varmepumpe mye fuktighet?

Hvordan blir det evt med luft inn? eller vil et vanlig ventilasjon i rør med vifte holde?

Idag er romtempen på 35C og det skal 5 servere til inn.

 

Lys, lysrør? Eller finnes det noe finere? Downlights er jo en mulighet men er ca 100 ganger

mer sulten på watt.

 

--

Om man vil 3dobble strømmen inn til huset kan man bare ringe El selskapet og si kom ov grav

eller er det en papirmølle uten ende?

 

Takker for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett serverrom hjemme på 20 kvadrat høres ut som en alvorlig plan :thumbup:

Men skjønte etter å ha lest ferdi innlegget at det neppe var beregnet for en liten htpc for hjemmebruk :!:

 

Laminat står da for en trøkk det da dersom det bare er stabilt underlag og du ikke har tenkt å sette racken på noen spisse spiks, dersom bare det er jevnt fordelt med vekten på rachen skulle ikke det være noe problem

Laminat er ett dødt matriale som er lite brannfarlig og lett å holde med tanke på støv, langt bedre en teppe og heller ikke så brannfarlig som teppe eller belegg

 

Å henge opp noe på gipsvegger er heller ikke noe problem, det finnes nok av gode løsninger på spesialskruer og bolter til dette

Gips er jo også ett dødt matriale som er det beste mot brann

 

Når det gjelder taket så er det jo bare å spikre på en lekt som er noe breiere enn selve takbjelkene, slik at takplatene/baderomsplatene bare kviler oppå disse igjen, da kan du jo bare legge takplater løst oppå disse igjen slik at du kan ta dem av ved behov og bare tre dem på plass igjen etterpå, helt uten verktøy, må bare være litt klaring mellom issolasjon og takplatene/baderomsplatene

 

Varmepumpe skaper ikke fukt men fjerner fukt

En ytterdel og en innerdel med rør/slanger imellom

 

Når det gjelder å få lagt inn mere strøm så tror jeg ikke det er verre enn å ringe å bestille, gjorde det med ett bilverksted jeg drev en gang, da ordnet elektrikkeren alt dette for meg, ca fem år siden men tror ikke det har vært så mye forandringer i lovverkest siden dengang

 

Mvh support81

Lenke til kommentar

Var skepisk til jukseparkett pga jeg la det for 2 år siden og der våpenskapet sto er det sprekker , samme der 3dmølla sto.

Underlaget er helt flatt og av betong med "demper under"

 

Om en varmepumpes kalde luft ikke gir fukt kan man i teorien montere den så den blåser rett på åpen hardware?

 

Kan jo evt bruke gips og merke reisverket bak så jeg kan skru i dette senere.

Det er ikke morro å sette opp stikkontakter på gips vegg som henger etter 2 uker.

 

Takplatene kan vel neppe være løse om det skal lys i dem, får legge en slagplan, evt kablebro etter platene , et forslag som ble drept av kona da jeg ville ha det i stua men på serverrommet må det kunne gå.

post-64596-1213148338_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har selv montert vannseng på laminat en gang, fjernet den etter ett par år og det var ikke noe skade på gulv etter denne, en vanseng vier toss alt godt over ett tonn

 

Laminat er jo også veldig billig i forhold til mye annet, så dersom det skulle komme en sprekk i det under se rack er det jo heller ikke synlig før den skal fjernes, da koster det heller ikke allverdens å bytte det igjen

 

Er en del som missforstår dette med varmepumpe og fukt, men ja du bør kunne sette denne til å blåse direkte på hardwaren din

Her er det folk med bedre peiling en meg som diskuterer varmepumper og hvordan de fungerer

http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-a...ion-virker.html

 

Når det gjelder stikkkontakter i gips, dersom du skal ha dette som et åpent anlegg og ikke som skjult

Da er det jo bare å montere spikerslag mellom stenderene i den høyden du vil ha stikkontaktene før du setter opp gipsen, bruker du da kramper/ledningsklips med lange stifter så har du feste for både kontakter, ledninger og ikke minst listverket

 

Når det gjelder taket kommer du jo litt ann på hvor ofte du skal ha det end og opp igjen, men dersom du bruker spotter så er det jo ikke mere arbeid enn å demontere to ledninger pr. spott, ikke den helt store jobben det da

Men er jo også ett spørsmål om smak og behag også da

Eventuelt en kabelbro på oversiden av takplatene slik at du kun trenger å vippe opp takplatene for å komme til og bare holde dem oppe med en støtte "som på ett bilpanser", da trenger du ikke ta ned hele platen og demontere spottene

 

Mvh support81

Mvh support81

Lenke til kommentar

du bør ikke ha vegg til vegg teppe da dette danner statisk elektrisitet, som kan skade elektronikken når du berører den.

 

Hva strøm angår, så kontakter du elekriker, så sender han forhondsmelding til e-værk og bytter og utvider ditt el-anlegg.

Lenke til kommentar

Dersom du kommer til å bruke dette rommet mye, er det ike da en fordel om det ser litt ok ut også da?

 

Fliser er knallfint, men mener personlig at det gjør seg best på ett våtrom, hadde nok følt jeg satt på ei glattselle :!: , eller ett sykehusrom dersom det hadde vært fliser helt opp til taket

Hva med ferdigmalte plater som ser ut som panel, enkelt og kjapt å sette opp og ferdig arbeid, slipper tapet, maling og ikke minst du slipper sparklingen :roll:

 

http://byggmakker.no/no/Sortiment/Vegg/Smartpanel/

 

En annen ting med fliser er at da må du ha dobbelt lag med gips eller 30cm mellom stenderene

Det er med andre ord mye dyrere og masse mere jobb med fliser

 

Ser forresten ut som det kan bli ett greit lite gutterom dette :D

 

Mvh support81

Lenke til kommentar

Ser ut som om du har valgt alt nå, men kan jo si hvordan jeg kommer til å gjøre det om noen år. Ang gulvbelegg er fliser uaktuelt pga de ikke tåler konsentrert last, og spenninger kan overføres til nærliggende fliser om det skjer. Ville derfor lagt laminat, og passet på at underlaget er stivt (noe en betongplate er) Har du hatt trinnlydsplate f.eks. der det gikk galt før kan det være årsaken.

 

Så vegger der ville jeg hatt gips + steinull for å hindre brann og støy, kontaktbokser ville jeg spikret i stendere slik at de er stabile og et gipslag holder lenge. Dette ville jeg malt antikkhvitt.

 

På gulv ville jeg som nevnt hatt fuktsperre + laminatunderlag + laminat ettersom du skal ha det på kjellergulv.

 

I tak ville jeg ført kabelrør i store mengder til ulike rom (gater er kjekt om du skal ha det tilgjengelig i alle rom men det er definitivt ikke noe pent), hatt balansert ventilasjon slik at varm luft fra serverrom kan gjenvinnes valgfritt og med innblåsning for å spare strøm. Av lys er spotter kjekt, i dag fåes vel også ledpærer om du er redd for varmeutvikling.

 

Og du trenger ikke 20kvm til et hobbyrom, mye får plass på 4-5kvm så kan du heller forstørre et annet rom.

Lenke til kommentar

Har slike plater i stua og i gangen og er 0 arbeid, men da blir det treverk i hele rommet da , rene brannfellen.

Men det er minst arbeid ja.

 

Må sjekke om veggene kan rives uten at huset faller, 20m² er mye men det skal ha

plass til lagring og bygging av pcer også ( Verksted)

 

Takker for forslag.

 

Noe sånt da?

Trekker 50 kabler inn i rommet og fikser resten av huset først så jeg får god tid.

post-64596-1213305707_thumb.jpg

post-64596-1213357102_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Funker jo det også da, da er jo jobben ferdig og det er ikke noen sjangs for brannfare

Er jo ikke så gale med mur i ett slikt rom da, dersom den er pusset og nymalt, eventuelt er det vell bare å tappetsere rett på muren dersom den ikke er for ru og klumpete da, eller limt opp noen skifer på en av veggene eller noe bare for å brekke det av litt

Stikkontakter og koblingsbokser går jo også greit ann å montere rett på mur

 

Men skjønner jo at det kan være delte meninger og smak og behag om hva som er pent da

 

Mvh support81

Lenke til kommentar

hvit mur er da helt kurant, og brannegenskapene til tre er ikke så håpløse som mange tror. tre brenner vel 5mm i minuttet lineært, så har du isolasjon i veggene blir det ikke galt. Men lag skjema for koblingspunkter og kabeltrekking for hele huset før du setter i gang. Skal du spare penger skjer det i planleggingen.

 

En annen ting det er lurt å huske på med pcrom er at luften blir varm og tørr, mao ikke veldig egnet som oppholdsrom. Det genreres fort en del støy og. I tillegg vil plasseringen i huset ha mye å si når det kommer til lengde på kabler som trekkes rundt

Lenke til kommentar

Beholder jeg muren blir det ingen isolasjon, med mindre jeg setter opp reisverk med isolasjon inni og spon/krittplater utenpå.

 

Det blir en del varme , varmepumpe og eller ventilasjonanlegg

Sånne rør inn/ut

ventrom.jpg

(Ikke så stor skala)

 

Ja, pengene spares i planleggingen, derfor planlegges hver minste kurs før det kjøpes.

Lenke til kommentar

blir det like varmt som oljefyren der jeg bor så er det vel heller lurt å dele rommet i to og isolere mellom dem og så ha kald innlufting og avtrekk fra serverrommet hvis du har balansert ventilasjon i huset.

 

Når det kommer til innvendig isolasjon er det direkte anbefalt å ikke ha det i byggforskserien som gis ut av sintef om veggen er under bakkenivå. Dette pga kondensproblemer som kan gi mugg og råte. Men det finnes løsninger om du absolutt skal det, med skum og så murpuss evt så har maxit noen lecablokker med isolasjon for formålet, men da bygger du deg en del ut og det skal fortsatt være murpuss på.

 

Er det snakk om nytt hus eller oppussing?

 

btw sjekk om enova og støtteordninger til balansert ventilasjon om det er noe for deg. Vurderer selv å bygge det, kort sagt så trekker du luft ut fra kjøkken/bad og denne luften varmer opp ny luft som kommer inn slik at varmetapet ved avtrekk minimaliseres. Men det krever nøye planlegging av avtekk/innsugspunkter. Det kan og monteres filter for å få bedre luft. Varmepumpe er og fordelaktig som du sier. Men pass på at kostnadene ikke blir for store i forhold til hva du får igjen, du skal spare penger på slike investeringer

Lenke til kommentar

Det er oppussing, det er over bakkenivå på ene siden av huset , spørs hvilke rom jeg velger.

Så naboen legge et sånt anlegg med varmegjennvinning, men han hadde nytt hus og var lettere å legge rørene under bygging osv.

Lurer på om jeg skal rive alle lettvegger uten om reisverk, legge luft,strøm,støvsuger og rør osv , isolere så kle på veggene igjen med sponplater og tapet.

Lenke til kommentar

kan kanskje være lurt å sette opp et budsjett så du ser hva du har råd til og hva som virkelig trengs å gjøres. I tillegg er det som nevnt en fordel å ha teknisk rom plassert slik at du kan ha en vedlikeholdssjeakt som går opp gjennom huset som sikrer enkelt vedlikehold og kortest mulig kabelstrekk. Men seriøst så hørtes det ut som om du planla et nytt hus, tror du kommer til å bruke alt for mye penger på noe du ikke trenger å bruke penger på i det hele tatt.

 

Sett opp et ark med de grunleggende kravene du har til oppussingen og deretter hvordan de skal utføres teknisk og så kostnad. Det er ikke vits i å installere balansert ventilasjon, nye vannrør, strømkabler, nettverkskabler når du bare trenger uttak et par steder i huset. All kabling må ikke være skjult, og man kan faktisk skjule kabler bak taklister. Når det kommer til kledning er jeg en fan av gipsplater pga de er billige og brannsikre og gir ett bra resultat.

Lenke til kommentar

EDIT:

Forkortet teksten litt.

 

Har gips på kjøkkenet, værste veggen jeg har når det kommer til oppheng.

spesialplugger ja men alikevel.

I leilighet jeg kjøpte for 2 år siden rev jeg ut alt, kun betongvegger,gulv og tak i alle rom.

Flisela badet, satte inn nye dører, nytt gulv i alle rom, ny tapet/panel

Nye lettvegger, nytt sjult el-anlegg i rør, nytt kjøkken osv.

Da vet jeg hvordan standaren er og at alt er gjort rett og ingen knirking/svakheter/skader osv.

 

Trur jeg kan gjøre det billigere med å pusse opp alt i et gammelt hus VS få noen til å bygge et nytt i og med at jeg gjør alt uten om rørarbeid selv.

Pusset opp badet med varmekabler, fliser, lys, takplater, dusjkabinett, dass, vask, glasshyller, riving av vegg, tetting av en dør, ny dør osv for 20.000 kr og flisekompaniet skulle ha 180.000 for samme jobben.

 

Har egenkapital på 1,2 mill til oppussing.

post-64596-1213358537_thumb.jpg

post-64596-1213358551_thumb.jpg

post-64596-1213358560_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Aha var redd det var en som drømte seg bort :p Da er det jo bare å fyre igang kalkisen og se hva som lønner seg, skal mesteparten opp kan rør i rør system for vann med fordelerskap være noe å tenke på hvis de gamle rørene drar på årene. Rør i rør er også greit nok å trekke om. Når det kommer til gipsvegger henger det meste bra bare du bruker ekspansjonsplugger med skruer. For tyngre ting finnes det gipsanker, men ville ikke hengt den nye lcdtvn på det nei.

 

Men da ville jeg lagt trekkerør til alle rom og dratt cat5e, og egen kabel til tvuttak. Vil tro iptv kommer snart med hdtvrushet. Så ville jeg ført alt ned på teknisk rom og inn i switch som du har gjort. Ville og gjort klart for adsl der nede til fiber kommer og satt opp rack som du har foreslått for å få det litt pent.

 

Så vil jeg tro at balansert ventilasjon vil lønne seg om du først skal åpne, noe som jeg mener å huske at er anbefalt av byggforsk.

 

Deretter ville jeg lagt isolasjonen på utsiden om du skal drenere rundt, men mest sansynlig skal du ikke det så da ville jeg lagt maxitblokker + puss evt skum + puss som nevnt.

 

Har du lyst på noen fagbøker er håndbok 51 trehus fin, den er på deichmanske. Kom ny versjon i 2007 mtp nye isolasjonsregler om u-verdi på 0.18 men det er minimale endringer. Byggforskserien er også veldig interessang.

 

Det er alt jeg har å bidra med, god oppussing!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...