Gå til innhold

Lyd på hovedkort i forhold til lydkort


Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden og setter sammen en kjøpeliste over deler jeg trenger til min første selvbygde PC, og er forsåvidt også nærmest ferdig med unntak av noen få spørsmål.

 

En av disse delen er lydkort, og spørsmålet mitt der er egentlig hvorvidt lyden på hovedkortet jeg har kommet frem til å kjøpe, Asus P5E X38 "duger" til dagligdagse ting som å høre på musikk, se på filmer/serier og å game, eller om det for de bruksområdene vil være lurere å investere 700-1000 ekstra kroner i et lydkort som Soundblaster XtremeGamer Pro, SoundBlaster XtremeGamer eller SoundBlaster Audigy.

 

klemz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer veldig an på hvilke krav du har til lydkvalitet. Jeg personlig klarer meg godt med det innebygde lydkortet på mitt hovedkort. Men det er vel ikke slik at hovedkortprodusentene legger veldig mye penger i disse, så topp lyd er det nok neppe. En kamerat av meg, som spiller mye gitar og i den sammeheng tar opp mye musikk på PC-en sin, sverger til et eget lydkort av høyere kvalitet.

Men min mening er at for dagligdagse ting som du nevner, holder et innebygget lydkort lenge. Det er ihvertfall min erfaring.:yes:

Lenke til kommentar

Vær klar over at du kan være uheldig med at et onboard lydkort blir påvirket av jobbing på PC-en i form av mye støy og skurring i lydbildet. Jeg har ikke dette problemet selv, men vært borti en god del hvor man nærmest kan høre hva CPU'en jobber med bare ved å ha på headsettet..

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

for folk flest vil jeg antyde at Oneboard lydkort holder i massevis (inkludert meg).

Nå skal det også sies at asus har kommet med eksterne lydkort løsninger, som er inkludert i Hovedkort-pakkene, Supreame Fx kalles det. er ihvertfall fornøyd med mitt Lydkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...