Gå til innhold

Indiana Jones 4: Når nostalgi blir parodi


Lucas_Locke

Anbefalte innlegg

Joda! Undertegnede tilhører også de mange som lot seg underholde av Indiana Jones sagaen på 80- tallet. Storveis underholdning for unge mennesker med behov for virkelighetsflukt, ja det kan ingen ta fra Spielberg. Og derfor vekker det sterke nostalgiske følelser å se igjen mannen med hatten og pisken akkompagnert av den velkjente temamusikken til John Williams. Allikevel sitter jeg igjen med en følelse etter å ha sett filmen i kveld, av at dette ble et stort mageplask av en kalkun!

 

Innledningen er grei. Den setter en forventningsfull stemning og man nikker anerkjennende til alle referansene til tidligere filmer. Men det får da være grenser for hvor lenge og i hvilket omfang man skal drive og referere til fortiden!

 

Hovedproblemet i denne filmen er alle de flåsete kommentarene og de totalt urealistiske actionsekvensene. Jada, jeg vet det er en eventyrfilm, men det får da være grenser! Særlig urealistisk og forferdelig langdryg er biljakt scenen i jungelen. Den tar jo aldri slutt! Og så jævla kjedelig den er! Aller verst er likevel kvikksandscenen. Herregud så overflødig denne scenen er! Er den lagt inn kun for å fortelle Indy at guttungen er hans sønn? Dette holder ikke!

 

Actionsekvensene er svært lite nyskapende og stort sett bare trøttende. Og det samme mønsteret går igjen hele tiden: Indy & co rømmer fra de slemme folkene… for så å bli fanget igjen litt senere… for så å rømme igjen.. og så bli tatt igjen. Det hele blir veldig forutsigbart og formelpreget.

 

Når det gjelder de ”vittige” kommentarene som kommer hele tiden, så blir de etter hvert veldig kunstig. Finnes det ikke en eneste situasjon som tvinger frem alvoret hos disse vitsemakerne? I tillegg er filmen full av flaue feil.

 

Marions retur er bare flau. Og det avsluttende bryllupet gjør at jeg får brekningsfornemmelser. Hvordan kan de tillate en så klisjèfyllt og platt slutt!! Faen ta deg, Spielberg! Og deg med, Lucas!

 

Mot slutten innser jeg at det som skulle vært en nostalgi-tripp tilbake til fordums barndomsminner, i stedet framstår som en parodi på hele Indy-sagaen. Det kan vel ikke ha vært meningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte filmen godt, jeg, og synes at det meste slo veldig godt an. Må du slutte å sutre bare fordi du er blitt eldre og mindre barnlig til sinns. Merk at jeg bruker barnlig. Barnsligheten har du beholdt.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Jeg likte filmen godt, jeg, og synes at det meste slo veldig godt an. Må du slutte å sutre bare fordi du er blitt eldre og mindre barnlig til sinns. Merk at jeg bruker barnlig. Barnsligheten har du beholdt.

 

Jeg håper da inderlig jeg beholder barnsligheten helt til den dagen jeg dør. Tror det blir kjedelig uten...

Lenke til kommentar

Interessant at du lot deg underholde av disse filmene på 80-tallet. Ser på siden du linker til at du er 25 år gammel, så du var vel ikke gamle krabaten når de tre første filmene gikk sin seiersgang:)

 

Synes filmen var flott jeg, og den gjenskapte stemningen fra de tre første filmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...