Gå til innhold

BK: 3 bilder jeg tok i kina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det siste er spektakulært nok, så det tiltrekker seg sikkert oppmerksomhet. Jeg blir ikke spesielt engasjert av det. Det andre oppfatter jeg som et opplagt og ofte vist motiv, samt at det ødelegges av giljotineringen av menneskene i bakgrunnen.

 

Det første bildet er det eneste som engasjerer meg. Det er et bra reportasjebilde. Det har litt for mye rom på høyre side, men en liten crop er alt som skal til får å gjøre bildet bedre enn bare bra. Jeg liker godt at du har valgt å rette bildet etter hovedobjektet, de små barna. På den måten signaliserer du effektivt hva som er viktig i dette bildet.

Lenke til kommentar

det siste her likte jeg godt. Men egentlig ikke av estetiske årsaker, det som tiltaler meg her er kombinasjonen av piggtrådgjerdet som maktsymbol og rapsåkeren (det er vel raps?) som resultat av og verktøy i et internasjonalt maktspill (altså raps som energiressurs for mennesker og transportmidler).

 

teknisk og estetisk er det kanskje ikke helt på topp, men det får sagt sitt (til meg iallefal)

 

mulig jeg trekker det litt langt i forhold til hva som var meningen med det, men det var nå iallefall det jeg tenkte her jeg sitter.

Lenke til kommentar

Flotte bilder! Jeg tror du har litt å hente på å tenke mer på komposisjon når du tar bildene dine. Jeg liker f.eks. veldig godt det bildet av fossen: der har du ikke med noe uvesentlig som ikke bidrar til bildet. De tre fossene leder øyet innover i bildet, fra nederste venstre hjørne til øverste høyre hjørnet - bra! Bildene av barna føles dessverre litt for "snap shot", du klarer ikke å isolere dem fra omgivelsene, og omgivelsene er heller ikke av en slik art at de bidrar til bildet.

Lenke til kommentar

Her var det litt posteive tilbake meldinger.

Bildene er tatt med det første slr jeg noen gang har holdt i.

 

otveit: Ja det er raps, bildet er tatt i et veldig veldig fattig område i Kina i nærheten av Louping, bilde var på en måtte ment som et makt symbol ja, når jeg tok bilde hadde det nettopp hvert den store kuldekatastrofen i kina tidligere i år så 90% av all raps var død i område, bilde er tatt da utafor åkren til den som hadde all makt i område, da pga raps som han tjente "store penger" på. Det var da også så og si den eneste rapsen som var i live i det område, så han fikk nå enda mere makt og penger

Lenke til kommentar
Flotte bilder! Jeg tror du har litt å hente på å tenke mer på komposisjon når du tar bildene dine. Jeg liker f.eks. veldig godt det bildet av fossen: der har du ikke med noe uvesentlig som ikke bidrar til bildet. De tre fossene leder øyet innover i bildet, fra nederste venstre hjørne til øverste høyre hjørnet - bra! Bildene av barna føles dessverre litt for "snap shot", du klarer ikke å isolere dem fra omgivelsene, og omgivelsene er heller ikke av en slik art at de bidrar til bildet.

 

 

Jeg tror du har litt å hente på å tenke mer på komposisjon når du tar bildene dine

 

jeg er totalt nybegyner, så hva bør jeg forbedre?

 

bildene av barna: det siste er kanskje litt "snappshot", det er tatt i samme område som rapsen bak pigtråden og fossene. det siste bildet er tatt ca 1 time etter det første og når jeg tok det så løp de vekk så jeg måtte skynte meg:(

 

skal legge opp 1 annet bilde fra samme landsby litt senere i dag, jeg syns det er litt bedre enn barna faktisk

Lenke til kommentar

Legger opp 4 bilder tilo jeg

 

post-88357-1212845856_thumb.jpg

 

Dette er tatt i den veldig veldig fattige lansbyen, han har brukt gamle aviser som tapet/isolasjon, se også på hånda hans

 

post-88357-1212845952_thumb.jpg

 

Gjeng med "drittunger" som så fort man snudde ryggen ting kasta ting på oss, men så fort vi så på de smilte og lo de

 

post-88357-1212846009_thumb.jpg

 

Liten jente unge i lokal drakta demmes

 

post-88357-1212846055_thumb.jpg

 

Ris tarasser, så og si umulig og få med alt

Lenke til kommentar

Jeg synes bildet med den gamle mannen i stuen sin er et spennende miljøportrett, men det er ikke hundre 100%. Det er ikke alltid reportasjefoto, men det er så godt som jeg forventer av en som er ganske fersk. Jeg vet (Akam er utrolig forutsigbart) at noen kommer til å klage på at det er rotete, men de tar helt feil. Ikke bry deg om slik kritikk, for den bygger på manglende erfaring, og en typisk nybegynnerholdning til overdrevet renhet i bilder. "Det gyldne snitt" er ofte det eneste uerfarne fotografer vet om, og etter det lærer de diagonal. Her har vi både rule of thirds, L og en liten diagonal. Du har nesten klart å oppnå en glimrende bruk av omgivelsene.

 

Det andre bildet (av barna i døråpningen) er også meget bra. Vinkelen er fin, men du har bommet litt på kantene. Jeg ville ha forsikret meg om å få med meg hele foten til gutten til venstre, og mindre rom over hodene deres. Vi snakker ikke om mye her, bare en 20cm tilting av kamera. Uttrykkene deres er herlig, og bruken av dof er fin.

 

Bildene dine veksler mellom det totalt likegyldige, det engasjerende og noe midt i mellom. Helheten blir litt svak for meg, fordi du har ikke kjent din begrensning. Det er kun 4 bilder jeg liker godt. De to her, det av de to barne i første post, og det med det flotte lyset som det journalistisk engasjerende svakeste.

 

Nå må du slutte å poste flere bilder i denne tråden. Allerede etter første post skulle du har sluttet. Nye lesere får nå altfor mye å forholde seg til, og det er mulig de går glipp av de beste bildene på grunn av all ståken. Sett punktum nå, er du snill.

 

Din største svakhet er ikke som fotograf, men som kritisk betrakter av dine egne bilder. Her er det så mye fyllmasse at jeg nesten ikke gadd å lete etter lyspunkter. Heldigvis har jeg lest tråden siden starten, slik at jeg har fått med meg dine tre gullkorn, og det dekorative plakatbildet (for et reisebyrå, he he). Uansett: stopp nå. Del opp seriene dine før du poster, og vær mer selvkritisk. De fleste bildene hører hjemme i stock-arkivet ditt, og ikke til offentlig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...