Gå til innhold

Objektiver for Pentax, gruppe og portrettfotografi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er ikke noen erfaren fotograf. Kjøpte mitt første speilrefleks nå i vinter. En viss LBA har allerede slått inn :roll: selvsagt...

Jeg kjøpte K10D'en med dual kitet 18-55 og 50-200mm. Har vært forsåvidt fornøyd. Men etter hvert som erfaringen sakte men sikkert bygger seg opp blir jeg bare mer og mer frustret over kit-zoomen. Den skorter på både lysstyrke, bokeh og manglende kontroll av DOF etter min ringe erfaring.

Sist helg var jeg i konfirmasjon, og ved etterbehandlingen av bildene må jeg konkludere med at 50mm'eren min gir de desidert beste bildene. Jeg tenker da spesielt på gruppe og portrettfotografier. 50mm f/1.4 har en fin bokeh som jeg liker spesielt godt. Problemet er selvsagt at 50mm kan både bli for trang og for vid alle situasjoner.

Jeg lurer på om de bedre normal-zoomene med f/2.8 hadde vært mer i min bane, eller om jeg skal satse på å kjøpe meg to faste lysterke objektiver på hver sin side av 50mm'eren.

Alternativene her er jo forsåvidt ganske bra: fra Sigma 30mm f/1.4 til Pentax 77mm f/1.8.

For zoomene vil jeg vil tro at noe som har en brennvidde slightly over 50mm ville passet meg. Kanskje en Tamron eller Sigma fra noen og 20 til noen og 70mm.

Hva sier ekspertene på Pentax her? Er f/2.8 kjapt nok?

[Edit: Emnetittel: Spesifisering]

Endret av Kenneth_S
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg vil anbefale deg et objektiv: Tamron 28-70mm f/2.8 Jo, det er et noget sært brennviddeomfang for en normalzoom. Men jeg opplevde at jeg ofte kom til kort med en DA 16-45mm f/4 som jeg hadde før og jeg liker Tamronen langt bedre i så måte.

Du kan kjøpe dette objektivet for under 3000.-kr fra scandinavianphoto.

Av tester jeg har sett så er dette et veldig bra kjøp (om du kan leve uten vidvinkel).

(Jeg kommer muligens til å skaffe meg også en 12-24mm zoom på sikt)

Objektivet er skarp også på største blender

Legger ved et par tre kjappe bildeeksempler fra min K10D

Det første er vidåpent; absolutt brukbar bokeh til at objektivet har "kun" 7 blenderlameller:

Exposure: 0.001 sec (1/1500)

Aperture: f/2.8

Focal Length: 75 mm ISO 100

http://farm3.static.flickr.com/2002/250149...98a73a990_b.jpg

Exposure: 0.001 sec (1/1000)

Aperture: f/3.5

Focal Length: 28 mm ISO 100

http://farm4.static.flickr.com/3118/254526...c42ddb4d2_b.jpg

Exposure: 0.006 sec (1/180)

Aperture: f/5.6

Focal Length: 33 mm ISO 100

http://farm4.static.flickr.com/3015/254554...9cf264d33_b.jpg

Skrevet

Supert svar Napoleon... Takker for eksempel-bildene. Portrett-eksempelet var akkurat det jeg var på jakt etter. Og ja, jeg kan leve med lite vidvinkel :) Jeg har uansett en Sigma 10-20 når det er nødvendig.

Skrevet

Tamronen ser ut som et godt valg.

Om du har råd eller skal til USA kan 77mm være interessant uansett, siden du allerede er smittet av LBA. :)

Og 31mm, den er virkelig god…

Skrevet

Tamronen er eit godt valg, ikkje så god vidåpen som DA*50-135/2.8, men bra. DA*50-135/2.8 har langt på veg erstatta mitt bruksområde til Tamronen, og eg kjem vel til å kvitte meg med den i løpet av sommaren, og kjem sansyligvis til å erstatte den med en normalzoom.

FA35/2 har ikkje vorte nemt, denne er no omtrent på høgde med FA31/1.8 optisk, og så har du no og DA 35/2.8 makro Ltd, i den andre enden har du DA70/2.4Ltd og FA77/1.8 Ltd, om du vil gå for fastoptikk.

Min favoritt er FA 43/1.9 ltd. Den er utrolig skarp, har en utrolig 3D effekt og fløytemjuk ut av fokus rendering, samt at den er liten og lett.

Japanphoto har foresten gode priser på DA*50-135 og DA70/2.4 Ltd nå.

Faren med å kjøpe desse fastobjektiva er at du blir meir infisert av LBA

• 2 uker senere...
Skrevet

Takker for gode forslag og erfaringer.

Det ble DA 35/2.8 Macro i første omgang. Først og fremst fordi brennvidden, kombinert med macro frister. Og med tanke på prisen... ble det en AF-540FGZ også :)

LBA er ille, men ser for meg at neste blir enten DA*50-135 eller kanskje FA77/1.8 Ltd... eller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...