Gå til innhold

Hvordan bestemmes prisen på et fotografi?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å fastsette pris på foto. Oppdragsgiver ønsker å opprette portofolio med en del bilder av diverse prosjekter. Jeg henviste til tariff som viser ca. 1450kr per brukte bilde. Ettersom jeg har forstått vil prisen øke i forhold til antall medier bildene skal publiseres i, om det skal lagres, og ettersom det skal brukes i inn og/eller utland. Som forretningsmannen han er, steilet han og krevde da fulle rettigheter. Jeg har videre blitt anbefalt å ikke selge fulle rettigheter, evt. kun for en tidsbegrenset periode.

 

Hva innebærer forresten "fulle rettigheter" i uttrykkets fulle betydning? Og vil copyrighten selges sammen med fulle rettigheter? Hvordan skal jeg gå fram ved prissetting av slike bilder? Og hva vil være fornuftig pris? Det er bilder uten nyhetsverdi, men de kan absolutt selges videre av meg senere...derfor muligens dumt å selge rettighetene...

Endret av beccarella
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1450 pr bilde er en altfor høy pris for å fotografere en portfolio. Hvis din arbeidsgiver ikke fikk solid bakoversveis av det anbudet så har han uanstendig mye penger.

 

Pris bestemmes av hvor etablert fotografen er i utgangspunktet. Det betyr at man må ta mange portfoliobilder til en tiendedel av prisen du nevner for å få en anstendig pris på et bestilt oppdrag. Det fordrer naturligvis at vi snakker om en portfolio på minst 10-20 bilder.

Lenke til kommentar
Pris bestemmes av hvor etablert fotografen er i utgangspunktet. Det betyr at man må ta mange portfoliobilder til en tiendedel av prisen du nevner for å få en anstendig pris på et bestilt oppdrag. Det fordrer naturligvis at vi snakker om en portfolio på minst 10-20 bilder.

 

Det vil med andre ord si at oppdragsgiver får 10-20 bilder for ca. 1500kr?

 

Men åssen er reglene for bruk og publisering av disse bildene? Hvordan skal jeg/oppdragsgiver forholde seg til det i forhold til pris? Hvilke rettigheter har oppdragsgiver i forhold til bruken av bilder?

Lenke til kommentar

Med "fulle rettigheter" har kjøper (oppdragsgiver) full råderett over bildene og dets bruk ved publisering nå og i fremtiden. Avhengig av hva som fotograferes og forventet etterbruk kan det være fornuftig med lav stkpris ved selve fotograferingen og heller en evt høyere pris pr publisering pr bilde. Men det være kvalitet, svært god kvalitet. Både teknisk og komposisjonsmessig (hvis dette siste ikke bestemmes av oppdragsgiver). Ut fra din åpningstråd forstår jeg at du ikke har solgt profesjonelt før. Dermed vil en av prisfaktorene ikke være med i prisen; nemlig hvor kjent og dyktig fotografen er (utdannelse og ry).

Lenke til kommentar
Avhengig av hva som fotograferes og forventet etterbruk kan det være fornuftig med lav stkpris ved selve fotograferingen og heller en evt høyere pris pr publisering pr bilde. Men det være kvalitet, svært god kvalitet. Både teknisk og komposisjonsmessig (hvis dette siste ikke bestemmes av oppdragsgiver). Ut fra din åpningstråd forstår jeg at du ikke har solgt profesjonelt før. Dermed vil en av prisfaktorene ikke være med i prisen; nemlig hvor kjent og dyktig fotografen er (utdannelse og ry).

 

Så hva vil være en god og fornuftig pris? Føler meg jo litt teit nå som fortalte oppdragsgiver at tariff per bilde ligger på 1450kr, for så og måtte komme med en langt lavere pris i etterkant. Derfor jeg søker råd så jeg kan begrunne godt hvorfor prisen plutselig er annerledes samt god begrunnelse for nettopp den nye prisen. Bør kanskje nevnes at jeg har tenkt å ta timepris for tid brukt på location. Bildepris inkluderer bildebehandling.

Lenke til kommentar
Avhengig av hva som fotograferes og forventet etterbruk kan det være fornuftig med lav stkpris ved selve fotograferingen og heller en evt høyere pris pr publisering pr bilde.

 

Skal ta bilder av utførte jobbprosjekter til bruk på hjemmesider, i brosjyre-og reklamemateriell, og kunde ønsker å ha bildene lagret for senere bruk. Hva er fornuftig stk-pris ved fotografering, og pris ved senere bruk? Kunde ønsker ca 2-3bilder per location, men det er snakk om en god del steder (derfor argumenterer kunde med at han ønsker rabatt i forhold til dette).

Lenke til kommentar

Du trenger ikke selge alle rettighetene selv om kunden får fulle rettigheter til bruk. Et bilde tar ikke lange tiden å ta, når det er en del av en serie. Hvis du får 14.500 for en serie, så vil det si at du har en timelønn på et par tusen timer, minimum. Alle forstår at det ikke holder mål for en som har en dagjobb.

 

Selg deg billig. Ønsker du oppdrag, så må du det. Viser du at du tror du er verdt tusenvis av kroner i timen får enhver bakoversveis. Vi må ikke ta oss selv så høytidelig som fotografer at vi snakker om å "selge oss billig". I min bedrift kjøper vi hver måned bilder av proffe reportasjefotografer. De er som sagt proffe, og får ikke 1450 kroner pr. bilde hvis de leverer 10 stk. De får stort sett betalt pr. jobb. I dag er det mer og mer vanlig med timelønn. Klart den er på mer enn 200 kr, men 4 bilder på en time a 1500 kroner gir en timelønn på 6000! Seks tusen norske penger!

 

Kom igjen. Ikke vær naiv. En slik pris vil aldri skaffe deg noen oppdrag, når de kan få en proff med studio til å lage hele portfolioen for 10k. Selv fikk jeg 5-700 for reportasjebilder for 20 år siden. Oi, det var lenge siden - vil sikkert dere si. Dessverre er det ikke det, fordi satsene ikke har økt noe særlig i praksis. Dere amatører som tar på dere oppdrag som dette er skyldige i denne utviklingen, og det er ikke mulig å snu den. Pris følger etterspørsel.

 

Jeg er regnet som en dyktig fotograf. Jeg jobber i media. Likevel ville det ikke falt meg inn å forlange 1450 kroner for portfolio-bilder, fordi det tar mye kortere tid å ta slike bilder pr. bilde. Jeg ville vært glad hvis jeg hadde fått 3000 for 10 bilder. Kjempefornøyd. Om jeg er fornøyd med noe slik etter 10 jobber er en annen sak.

 

Husk at det å jobbe under press er noe annet enn å være en glad amatør. Det er ingen garanti for at du skal komme tilbake med proffe resultater. Derfor kan du ikke forlange proff pris. Har du bevist etter x antall jobber at du alltid leverer proff vare stiller det seg annerledes.

Lenke til kommentar
Avhengig av hva som fotograferes og forventet etterbruk kan det være fornuftig med lav stkpris ved selve fotograferingen og heller en evt høyere pris pr publisering pr bilde.

 

Skal ta bilder av utførte jobbprosjekter til bruk på hjemmesider, i brosjyre-og reklamemateriell, og kunde ønsker å ha bildene lagret for senere bruk. Hva er fornuftig stk-pris ved fotografering, og pris ved senere bruk? Kunde ønsker ca 2-3bilder per location, men det er snakk om en god del steder (derfor argumenterer kunde med at han ønsker rabatt i forhold til dette).

2-3 bilder på location tar en halv time. Mener noen virkelig at en amatør fortjener 6000 kroner i timen. Kom igjen, det er hårreisende.

Lenke til kommentar
Jeg ville neppe betalt en 6000 i timen for oppdragsfotografering uansett hvor proff fotografen måtte være. I andre yrker ser man typisk timepris fra ca 600 (enkelte håndtverkere og mekanikere) til 2500 (advokater og dyktige konsulenter).

Eller to, tre eller fire tusen for denslags skyld. Hvis man bruker mer enn en time på location til å ta et par portfoliobilder (uten stor lys-rigg etc), så jobber man tregt. Det er ikke meningen at en oppdragsgiver skal betale for fotografens prøving og feiling. Jeg er nok blant dem som er mest effektive på location, men det har ikke alltid vært slik. Derfor mener jeg at jeg er meningsberettiget i denne saken.

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan være tjent med å stille de samme spørsmålene på foto.no Der vil du kanskje treffe flere der som allerde jobber profeesjonelt eller semiprofesjonelt. Kanskje du vil få helt andre svar der, ikke nødvendigvis riktigere svar, men kankje du vil få andre vinklinger på problematikken.

Lenke til kommentar
Jeg tror du kan være tjent med å stille de samme spørsmålene på foto.no Der vil du kanskje treffe flere der som allerde jobber profeesjonelt eller semiprofesjonelt. Kanskje du vil få helt andre svar der, ikke nødvendigvis riktigere svar, men kankje du vil få andre vinklinger på problematikken.

 

 

Takk for tips...skal sjekke ut snarest! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...