Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dlink DIR-655 og Telenor (DHCP)


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er så heldig at jeg har blitt konvertert fra PPPOE til DHCP på Telenor oppkoblingen min. Jeg slipper derfor å bruke bn/po.

 

På telenor sine sider står det at kun Speedtouch multimodem fungerer med dette, men er det noen her som aner om DLINK routeren også vil fungere?

 

Jeg tenker da på å ikke bruke speedtouch modemet mitt, men kun koble dlink routeren rett i vegg kontakta.

 

Vet det fungerer om jeg bruker begge routerne, en har ikke bruk for begge to. Så vært gull om det funket å koble dlink routeren rett på da, ettersom jeg nå har DHCP tilkobling.

 

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom D-Link'n din har innebygd xDSL modem,

så kan det la seg gjøre, men uten et mudellnummer så kan vi bare gjette,

og da gjetter jeg at den ikke har det,

så Speedtouchen må du fortsatt leve med.

 

Det er en D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router som det står i topicen, men var kanskje mer enn dette man må vite??

 

Marius

Lenke til kommentar

Oops :whistle: my mistake,

så ikke at det stod i topic, sånn kan det gå når det er varmt i været.

 

Svaret er NEI du kan ikke koble denne rett i veggen, da den ikke har xDSL modem.

DSL-G684T/EU f.eks er en modell fra D-link som har dette.

 

ps.

er det fortsatt noen av telenors kunder som bruker PPPOE initiert fra PC ?

Lenke til kommentar

er nok ikke mange som bruker pppoe med pcoppkobling nei..men de aller fleste har fortsatt pppoe oppkobling i selve modemet...men nå skal de fleste over til dhcp..dvs at man slipper å tenke på bn og po...bytter du feks passord med pppOe oppkobling måtte man før inn på modemet og forandre på passordet der...nå slipper du det.

 

marius

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager å måtte ta opp denne tråden igjen, men jeg har samme hardware.

 

Får internett via en TP kabel gjennom veggen fra naboen, har en dlink dir 655 router som jeg vil fordele internetten videre i leiligheten min med. Har koblet TPen fra naboen i WAN porten, disabler dhcp på DIR655 og da fungerer det, helt til jeg restarter pcen. Har ikke testa med tpen rett i en av de fire lan portene til DIR655, vil det fungere? Evt andre settings?

Lenke til kommentar
Beklager å måtte ta opp denne tråden igjen, men jeg har samme hardware.

 

Får internett via en TP kabel gjennom veggen fra naboen, har en dlink dir 655 router som jeg vil fordele internetten videre i leiligheten min med. Har koblet TPen fra naboen i WAN porten, disabler dhcp på DIR655 og da fungerer det, helt til jeg restarter pcen. Har ikke testa med tpen rett i en av de fire lan portene til DIR655, vil det fungere? Evt andre settings?

Når du kobler TP'n rett i WAN porten så må du enten sette DHCP på dlinken din opp, ellers må du sette en fast IP på maskinen din slik at den kan snakke med DLINKEN. Dette er selvsagt klønete så ja - bruker du TP i WAN så bør du bruke DHCP på Dlinken. Hvis du derimot kobler TP'n i en LAN port så blir saken noe helt annet. Da er ikke DLINKEN din lenger en router, men en ordinær switch og dermed kunn en forlengelse av nettet, som igjen betyr at PCn din får IP fra naboens utstyr.

 

Ole

Lenke til kommentar
spør telenor om ppoe brukernavn/passord

koble telenor modemet til WAN på DIR-655

skriv in ppoe bruker/pass i DIR-655 internet instilling

så wolla på nett ;)

 

telenor modemet må stå i bridge

Enig med deg her. Dermed får man en public IP "rett" på nettet og man kan ha mye morro. Enda kulere er jo dette hvis man spør Telenor pent om de kan låse IP adressa. Dermed har man fått seg en fast IP på en veldig enkel måte. Jeg har flere ADSL abonement med slik løsning. Funker som en drøm.

Lenke til kommentar

Takker for bra svar her, har ikke mulighet til å få tak i ppoe passord, og når jeg var inne på modemet og prøvde å lete etter bridge settings fant jeg ikke (jeg fikk det til hos foreldrene mine). Derfor kommer jeg bare til å plugge det rett i en lan port siden det fungerer intil nettverket må utvides ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...