Gå til innhold

Amd - Puma - brukbart ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å kunne koble et ekternt 3870 til laptoppen, spennende

Taking the GPU out of the notebook

Speaking of high-end graphics, AMD has one further trick up its sleeve. For most of the past two decades, the visual quality and capability of any given laptop has been constrained by any number of factors, including weight, cost, power consumption, available screen size, and fundamental limitations on display quality. Many of these factors are finally being addressed, but a consumer who wants to balance an occasional need for a high-powered graphics solution against a general desire for long battery life may still have trouble finding a notebook that meets both needs. Technologies like PowerXpress are a partial solution to this problem, but why not go a step further, and eliminate the need for a discrete GPU within the laptop case itself?

AMD plans to take a shot at liberating the discrete GPU from the notebook form factor with its ATI External Graphics Platform, for XGP. As the name implies, XGP is a full-featured graphics card that would sit outside the notebook in its own, separate, enclosure. The XGP would connect to the laptop via a PCIe 2.0 x8 external connector (4.0GB/s of bidirectional bandwidth). All of the XGP's cooling requirements would be handled by the enclosure; power would presumably be provided by the external PCIe 2.0 linkage. The RS780M chipset is already designed to take advantage of this feature, but notebook OEMs will have to build the appropriate connectors into their designs, while ATI and its partners offer the equivalent external modules.

http://www.tomsguide.com/us/slideshow/AMD4...-3-0-ajpg-.html

kilde

Skrevet

Synes Puma virker spennende. Har troe på AMD som et alternativ til Intel.

Her er noen bilder av Puma lappiser fra MSI.

Min personlige favoritt:

MSI_Puma_Notebook.jpg

12 tommer med 3450 og hybrid grafikk. Interresangt alternativ.

puma.jpg

Skrevet (endret)

Ja jeg har også tenkt på puma

her er det jeg vet så langt

Alle AMD Puma bærbare har

AMD Turion X2 Ultra cpu

AMD 780G Chipset (Radeon HD 3200 IGP)

Blu-Ray Disc maskinvare dekoding via UVD innebygd i IGPen

WLan 802.11n

Andre ting er

HyperTransport 3.0 (bedre cpu/minne/skjermkort ytelse)

Split Power Planes (forsjelig strøm nivåer i chipset/cpu)

Støtte for Hybrid Crossfire, så du kan kjøre HD 3200+3470, HD 3200+3650

Opptil 4 timer med batteri

ATI PowerXpress (skrur av dedikert skjermkort når du tar ut strømen for bedre batteri levetid)

8_Demo_Area_Design_2.jpg

Noen har støtte for XGP (externt skjermkort av typen Radeon HD 3870)

som FSC sin 13" Sa 3650

http://www.fujitsu-siemens.no/home/products/design.html (FSC 3000 serie)

http://www.fujitsu-siemens.no/home/product...lo_sa_3650.html

Endret av wiak
Skrevet (endret)
Når vil maskiner med denne prosessoren være tilgjenglig for oss forbrukere? Noen som vet?

juli vis ikke jeg tar feil

Puma ikke bare i bærbare

puma er 780G chipset med en cpu som er laget for mindre strøm og har hypertranport 3.0 ;)

Endret av wiak
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi vite mer! Skal kjøpe bærbar nå i løpet av sommeren/starten av skoleåret. Puma ser fristende ut.

Noen som kan forklare dette med skjermkortene? Sånn som jeg forstår nå er det to skjermkort. Et integrert som er reltivt dårlig som går til vanlig, og i tilleg så han man et dedikert man kan bruke når man vil spille? Hvordan er det dedikerte i forhold til andre bærbare grafikkort?

Har lyst på bærbar som også har litt grafikkytelse uten at den blir "slepbar". Håper Puma kan hjelpe der.

Skrevet (endret)
Når vil maskiner med denne prosessoren være tilgjenglig for oss forbrukere? Noen som vet?

Butikken der jeg jobber har vi HP-maskiner med puma i bestilling. Forventet levert medio juli, kanskje noe tidligere.

Endret av Nuffern
  • 2 uker senere...
Skrevet
Det er vel ikke dv5z modellen vel? Den ser meget bra ut, alt du kan tenke deg av I/O's og en bra skjerm, ivertfall på den som er testet på notebookreview.com. Noen som vet pris på denne her jemme?

Veldig bra maskin i følge testen! Det eneste som skuffer er at den mangler Firewire. Det burde være standard på alle maskiner over 4500 kroner i dag spør du meg.

Skrevet

Puma kommer til å gjøre rent bord i lavprissegmentet, ytelesen på grafikken og strømsparefunksjonene er midt i blinken. Maskinen i testen skåret allikevel dårlig på batterilevetid, lurer på om det er isolert for den maskinen eller om andre reviews kommer til å vise det samme.

Skrevet (endret)

Min erfaring er at de aller fleste forbrukermodellene fra HP har dårlig battertid. Sjeldent mer enn 1,5 t til 2,5 t battertid. Gjerne ned mot 1t 45 min.

Endret av Nuffern
Skrevet

Ifølge den første linken der så er Puma veien å gå hvis man er ute etter en budsjett-bærbar.

Men sånn som jeg forstår det så må det jo komme noen ganske bra bærbare ut fra denne plattformen. Hybrid CrossFire legger jo grunnlaget for å kunne få ganske bra grafikk hvis man putter inn et godt dedikert grafikkort ved siden av? Eller har jeg misforstått?

Er det de relativt lave klokkefrekvensene på porosessorene som gjør at dette blir budsjett-PCer?

Og er det noen som vet om noen kommende bærbare modeller med denne plattformen, med et godt grafikkort?

Skrevet

MSI har også en 13,3" på 1,9 kg med Puma - EX310:

prod_b8c13ab1add5a6b08363d5273de16254.jpg

Ser ut til å være midt i blinken for meg, med ATI HD3450, HDMI og 2,0 MP cam.

Men: Hvor blir den av? Har AMD leveringsproblemer, eller vil den ikke komme til Norge?

• 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...