Gå til innhold

Normalzoom og telezoom til pentax K20d


Anbefalte innlegg

hei

 

Jeg sitter og ser på noen alternativer for mitt K20d.

 

Pentax DA 16-45 f/4: link

Pentax DA* 16-50 f/2.8: link

Sigma EX 18-50 f/2.8: link

Sigma EX 17-70 f/2.8-4.5: link

 

Erfaringer, tanker, råd, tips etc rundt disse er veldig velkomment

 

Andre alternativ:

Pentax DA 18-250 f/3.5-6.3: link

Sigma DC 18-200 f/3.5-6.3: link

Tamron 18-250 f/3.5-6.3: link

 

Tanker rundt disse er også velkomment. (jeg er klar over at disse objektivene har en annen kvalitet enn de andre, men de virker veldig anvendelige......?)

 

mvh

 

Feanor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at du sier alt for lite om dine behov til at vi skal kunne si noe fornuftig ;)

 

Men. Jeg har DA* 16-50/2,8 og trives godt med det. Jeg har skrevet litt om den i denne tråden. Det jeg ikke har sagt så mye om er at zoomringen knirker litt rundt 28mm. Går ut fra at dette ikke er noe alvorlig problem, men sender den til importør for en sjekk for sikkerhets skyld.

 

Eller så har jeg lagt inn min brukererfaring på DA 18-250 i Prisguiden her. Absolutt bra til sitt bruk. Spesielt i vidvinkel til kort tele. Men som SRD er inne på, så erstatter den ikke teleoptikk av høy kvalitet. Sigma superzoomen får gjenomgående mye dårlige tester, og de billedeksemplene jeg har sett fra den overbeviser ikke meg. Så den ville jeg glemt hvis jeg var deg.

 

Tamronen er i grove trekk lik med DA superzoomen. Mange mener at det er samme objektiv med Pentaxlogo.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Til Normal er det kanskje verdt å vente på Pentax 17-70mm ?
Denne blir f:4, og i følge en test hos Chasseur d'Images får den værtetting. Det siste kan være en god grunn til å vente litt å se. Fovi venter den på lager til sommeren sier de.

 

Med litt fornuftig prising fra Pentax sin side, kan dette bli en klassiker. Siden værtetting av optikk er noe som vanligvis hører til i skikkelig høye prislag.

Lenke til kommentar
Til Normal er det kanskje verdt å vente på Pentax 17-70mm ?
Denne blir f:4, og i følge en test hos Chasseur d'Images får den værtetting. Det siste kan være en god grunn til å vente litt å se. Fovi venter den på lager til sommeren sier de.

 

Med litt fornuftig prising fra Pentax sin side, kan dette bli en klassiker. Siden værtetting av optikk er noe som vanligvis hører til i skikkelig høye prislag.

 

Hvis det stemmer så tror jeg det blir en slik en på meg når jeg kommer inn i Pentax-systemet. Prisen på det objektivet kan vel ikke bli så mye mer enn 4 000 kr. Da vil jo det konkurrere mot Pentax 16-50mm F2.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...