Gå til innhold

Innovative nye strategispill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Paa et annet forum skrev jeg for en tid tilbake en post om der jeg spurte om det er kommet noen bra nye strategispill de siste aarene, men siden jeg ikke fikk saa mye bra svar forsoeker jeg ogsaa her:

In my days of playing, i've been playing a lot of different strategy games, like Civilization, Europe Universalis, and various RTS, but i feel the genre is getting less and less interesting as all the new games coming out are more or less clones of earlier releases like EU: ROME, Starcraft II, Civ:Rev etc. Does anybody know of any upcoming strategy games that actually is innovative in terms of play? Or maybe there even is titles i dont know about. Let me know!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart World in Conflict. Min favoritt etter Red Alert/C&C. Kanskje også Company of Heroes, men det har jeg ikke spilt så mye. Mer tradisjonelt RTS det.

Skrevet

End War er vel ut til å kunne bli innovativt, ved at en bruker stemmekommandoer til å styre alt (nesten) som skjer. Usikker på om det kommer til å fenge meg, men det ser ut til å kunne fungere, og da vil det være innovativt, og det var det du spurte om.

Skrevet

Company of Heroes skiller seg litt ut fra klassiske RTS da man ikke samler ressurser på samme måte, man må ta områder. Kommende WiC og Halo Wars på konsoll vil være innovative med tanke på nye kontrollsystemer.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg burde selvsagt vaert mer presis i min foeste post (upresisheten skyldes at paa det andre forumet jeg i utgangspunktet kopierte innlegget fra, var det mer implisitt hva jeg mente iom forumets natur). Selv om spill som Total War, Command & Conqueror, Warcraft kalles RTS (real time strategy), saa er det i virkeligheten ikke strategispill men taktikkspill. Taktikk er som en del sikkert vet kunsten om aa vinne et slag, mens strategi dreier seg om alle slagene, eller rettere, det dreier seg om aa kontrollere, i spillsammenheng, imperiet. Naa skal det sies at i TW-serien faar man faktisk dette, men alle som har spilt disse i ca fem minutter vet at det egentlige poenget i TW er slagene, og at resten bare er der for aa gi litt sammenheng. Det er knapt noen strategiske beslutninger som gjoer at en vinner disse, bare taktikk.

Strategispill er spill som Civilization, Europa Universalis, Hearts of Iron osv, og det var slike spill jeg var ute etter (at jeg faktisk nevnte starcraft2 skyldes en liten glipp, men var for aa illustrere at det skjer lite nyskapning).

Jeg er med andre ord ikke videre innteressert i spill som company of heroes der en styrer en gruppe, men jeg takker selvsagt for svarene! Hva med Sins of a Solar Empire? Er det noe bra?

Endret av taterfyrings
Skrevet (endret)

Jeg er til en viss grad enig i din betegnelse av rts. Men om jeg ikke tar helt feil så er; starcraft en rts, World in conflict er en rtt(real time tactical(spelling?)), europa universalis/hearts of iron er grand strategy og civilization 4x spill. Men mange slenger også 4x og grand strategy i en gruppe, men nok om det.

Europa universalis 3 har fått enda en ny expansion pack som du kan få fra gamersgate.com som gjør spillet mye bedre(og EU: Rome var en skuffelse). Jeg vil også anbefale galactic civilizations 2 med begge expansions som kan kjøpes fra stardock.com. både Eu3:In Nomine og GC2:Twilight of the Arnor har kommet nå den siste måneden om du ikke har prøvd dem.

Jeg har ikke spillt Sins of a solar empire så mye, så jeg kan egentlig ikke si så mye om det bortsett fra at det var litt morsomt det lille jeg har spillt.

Endret av Tribulation

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...