Gå til innhold

Nytt hovedkort. X48 vs P45


Anbefalte innlegg

Har lyst til aa kjoepe meg ett nytt hovedkort og en E8400. Problemet er at det er et hav av forskjellige X48 hovedkort og omtrent like mange P45 kort.

 

Om jeg ender med P45 lener jeg mot Asus P5Q Deluxe etter aa ha funnet en del gode reviews av dette kortet.

 

Naar det gjelder X48 lener jeg mot Gigabyte GA-X48-DQ6. Vil det vaere noen forskjell mellom dette kortet og Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3) naar det gjelder ytelse og overklokking? Finner bare anmeldelser av DQ6.

Sammenlignignsarket til Gigabyte byr liksom ikke paa saa mye hjelp. Sparer gjerne 400kr om eneste forskjellen er 2 eSATA tilkoplinger!

 

Kommer til aa kjoere kortet med 8GB ram og en E8400 som nevnt samt, og forsoeke aa overklokke (ihvertfall CPU, vet ikke helt hvor lett det er aa klokke 8gb RAM) saa langt som mulig med vannkjoeling. Kommer ikke til aa kjoere crossfire, saa spiller ingen rolle at X48 er bedre paa det punktet.

 

Er det noe vits aa kjoepe P45 fremfor X48 om maalet er bedre, eller lik, overklokking til en lavere pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modellen til Intel er nå slik at X er entusiast/top-segmentet mens P-serien er ment for upper-middle-class/mainstream-markedet, om du vil.

 

Overklokkingsmulighetene bør være mye av det samme, men konstruksjonen er annerledes hos gigabyte. DQ6-builden er gigabyte's toppmodell konstruksjonsmessig og er meget velutført, men om du vil ha valuta for pengene får du det nok uansett hvilket chipset du velger i forhold til pris.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slenger meg på her. Vurderer selv Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3) og asus p5q deluxe.

 

Jeg hadde tenkt å kjøre med q9450 og OCZ DDR2-1000 ReaperX 4096 MB (2 x 2048), samt singel XFX GeForce 9800 GTX 512 MB 675M.

 

Hvilket hovedkort er best? Jeg skal bruke pcen til gaming/bilderedigering. (ytelse (og overklokking?) og stabilitet er viktigst. Ingen plexiglass på kabinett aå utseende er ikke viktig :tease: ).

 

Og så har jeg et lite tilleggsspørmål; man får asus p5q deluxe og asus p5q deluxe WiFi-AP @n. Er den eneste forskjellen at den siste har wifi integrert (pluss noen kroner og øre ekstra)? Og den vil heller ikke ha noen effekt på ytelse?

Endret av mx1000
Lenke til kommentar
Om jeg ender med P45 lener jeg mot Asus P5Q Deluxe etter aa ha funnet en del gode reviews av dette kortet.

 

Jeg har ikke så mye peiling, men jeg tror jeg kommer til å velge P45 kortet da dette er et nyere kort (ikke P35 med bedre komponenter) samt det støtter 16Gb med RAM. Det kan være at det aldri blir aktuelt med så mye, men ... Dessuten er det billigere enn X48 kortet.

 

Ellers fant jeg nå denne artikkelen: http://techgage.com/article/asus_p5q_delux...a_great_start/1

 

Den sammenligner de to kortene om jeg ikke så feil i testene...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hva med Gigabyte GA-EP45-DS3P vs Asus P5Q?

 

Jeg trenger ett hk sammen med en 8400 CPU, har ett Nvidia 8800gt kort. Trenger ikke Crossfire eller SLI. Må ha plass til lydkort og trådløst nettverkskort. Planlegger å overklokke litt, men vil helst ikke betale for masse dill som jeg egentlig ikke har bruk for. Det eneste jeg synes er kjekt å ha med en en knapp til å resete bios. Liker dårlig å måtte knote med pins (er det det heter?) for å gjøre dette. Kortet må være vifteløst. Finnes det andre P45 kort som passer bedre?

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...