Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mobilt lydanlegg til utendørs bruk (med bilstereokomponenter)


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge et mobilt lydanlegg til utendørs bruk. Noen parametre er:

 

- Må kunne kjøre fra 12V bilbatteri/fritidsbatteri (dvs. endel bilstereokomponenter)

- Effektivitet, mest mulig følsomme høyttalere for å spare strøm.

- Kvantitet (høy lyd) er litt viktigere enn kvalitet (ren lyd).

- Solid bass, men her må det nok kompromisses.

- Rimelig(e) forsterker(e) som matcher høyttalerne.

- Relativt kompakt og transportabelt. Hele anlegget må få plass på en vogn eller tralle.

- Vil helst ikke bruke altfor mye tid på snekkerarbeid, men bruke flest mulig ferdige komponenter.

- Det hele trenger ikke å se altfor harry ut. "Diskrét" framfor flashy :)

- Ikke for mange avrundede former. Kubeformet = lettere å stable.

- Satellittene bør ikke veie mer enn ca. 1 kg (8 ohm bakhøyttaler fra et surround anlegg?)

- Skal ikke koste for mye.

 

Så - er det noen som kan anbefale meg noen komponenter som matcher kriteriene? Finnes det følsomme høyttalere (satellitter og sub'er) i den lavere enden av prisskalaen som kan brukes? Eksempelvis - aktive sub'er til rundt 1000-lappen, holder de mål eller blir de for pinglete?

 

Takker for for alle tips og forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok ikke noe solid bass fra ei aktiv basskasse til rundt tusenlappen. Størst mulig element i ei porta kasse er vel det du bør se etter. Du bør heller ikke bruke komponenter med en større impedans enn 4 ohm, da en forsterker som kjøres med en høyere impedans leverer mye mindre effekt. Se etter høyttalere og subber som har en impedans på 2 ohm, siden forsterkeren da klarer å levere mer effekt.

 

Hvor skal dette brukes?

Lenke til kommentar
Hvor skal dette brukes?

 

Takk for svar :)

 

Mest mulig effekt levert fra forsterkeren er egentlig ikke hovedpoenget, men høy akustisk effekt i forhold til effekt drain fra batteriet er viktigere. Dvs. høyttalere som er mest mulig sensitive, og forsterkere som man ikke kan steke egg på. Da varer batteriet lengre.

 

Anlegget skal brukes utendørs. Ikke hifi - men "ålreit" lyd. Lyden skal være "rundtstrålende", så jeg tipper det blir en sub + ca. 4 eller 6 satellitter som står på hvert sitt stativ.

 

Så jeg bør gå for en 12" kasse, mener du? Hvilken kombinasjon av kasse og element gir mest bang uten å koste skjorta?

Lenke til kommentar
Sorry, men du må nok følge de fysiske lovene som alle oss andre. Du må enten inngå kompromiss med pris, størrelse eller lydtrykk.

 

Vel - jeg har kun bedt om anbefalinger - og ikke antydet noe om å bryte fysiske lover. At dette er et kompromiss er det ingen tvil om. Men jeg har faktisk kommet frem til en løsning.

 

Jeg har "bygget om" en Logitech Z-5500, som er kjent som det heftigste surroundanlegget man får kjøpt til PC. Basselementet drives av en brokoblet Soundmagus A-160. Og så bruker jeg 4 satellitter fra samme sett drevet av en Soundmagus A-160 nr 2. Dette blir kompakt, spiller mer enn høyt nok og låter fett.

 

Logitech-anlegget kostet meg en 1000-lapp brukt, og så en 1000-lapp til for de to Soundmagus'ene.

 

Billig. Kompakt. Perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...