Gå til innhold

Lost 4x13/14 There's No Place Like Home ("USA" Del 2 og 3 av 3)


Anbefalte innlegg

Det var det. Det vi har gått og ventet på i 4 år skjedde til slutt. De kom seg vekk fra øya. Men at what cost?

 

Tenk på alle de som var i den første sesongen som vi håpte kunne dra hjem, for ikke å glemme også de fra bakdelen av flyet i sesong 2. Hvor mange av de kom seg egentlig hjem, og hvor mange døde? Jo, bare 6 stykker kom seg hjem og et tonn døde. Boone, Michael, kanskje Jin, Charlie, Shannon, Eko, Ana Lucia, Libby... The list goes on. P.g.a. disse dødsfallene og det lille antallet oceanics som kom seg hjem (bortsett fra Desmond, knall at han kom sammen med Penny igjen) så føler jeg meg litt snytt. Jepp, snytt. P.g.a. LOST-producerenes behov for å bygge videre på historien som vi kjente den i starten, har den store delen av serien endt slik. En veldig stor del for meg.

 

"You've followed LOST all seasons? THIS IS WHAT YOU GET *mange dør og bare 6 oceanics kommer seg hjem-slap*"

 

Vel, hva hadde du forventa? 48 personer overlever etter å ha styrtet på en øde øy, og det skal det bli god tv av i mange sesonger framover. Da sier det seg selv at antallet må minkes og at mange må dø.

Er egentlig bare overrasket over at det ble Oceanic SIX. Hadde nesten sett for meg at det skulle bli 4 eller 8 til slutt, for å bruke enda mer av tallene fra tallrekka. Menmen ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, The Black Rock var et britisk lasteskip, vi vet ikke så mye om det, men deler av dets historie ble fortalt i episoden "The Constant".

 

The Black Rock set sail from Portsmouth, England March 22, 1845, purportedly on a trading mission to the Kingdom of Siam (an old name for Thailand). The ship was believed to have been lost at sea. Seven years later, the journal of the ship's first mate was discovered among the artifacts of pirates on Île Sainte-Marie, an island off the coast of Madagascar. This journal was believed to be the only surviving remnant of the Black Rock's ill-fated final voyage. ("The Constant")

 

Anbefaler deg å lese mer om The Black Rock på Lostpedia :)

Lenke til kommentar
Vel, The Black Rock var et britisk lasteskip, vi vet ikke så mye om det, men deler av dets historie ble fortalt i episoden "The Constant".

 

The Black Rock set sail from Portsmouth, England March 22, 1845, purportedly on a trading mission to the Kingdom of Siam (an old name for Thailand). The ship was believed to have been lost at sea. Seven years later, the journal of the ship's first mate was discovered among the artifacts of pirates on Île Sainte-Marie, an island off the coast of Madagascar. This journal was believed to be the only surviving remnant of the Black Rock's ill-fated final voyage. ("The Constant")

 

Anbefaler deg å lese mer om The Black Rock på Lostpedia :)

 

 

ty :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva med dette?

han fyren på øya som ikke blir eldre var på øya for lenge siden, for så å bli med når øye ble flyttet, dvs reiste i tid. Han er ikke så super-human, men har rett og slett bare reist en god del år i tid.

Og en annen ting. Han Farayd-duden, drev ikke han med noe flytting av kaniner i tid også? mener å huske at desmond hjalp han med dette når han reiste så mye frem og tilbake i tid.

Lenke til kommentar

Stemmer at Faraday drev med eksperimenter på flytting av ting i tid ja, han brukte riktignok en rotte og ikke en kanin. Men ja, han er en av de som virkelig har brakt tidsreisetemaet inn i serien, og sammen med bl.a. Richard Alpert utgjør han etter min mening en av de mest spennende karakterene i serien. Jeg ser gjerne at disse to blir regulars neste sesong.

Lenke til kommentar
Min mening om sesongfinalen, eller kanskje rettere sagt LOST nå:

 

Det var det. Det vi har gått og ventet på i 4 år skjedde til slutt. De kom seg vekk fra øya. Men at what cost?

 

..............

"You've followed LOST all seasons? THIS IS WHAT YOU GET *mange dør og bare 6 oceanics kommer seg hjem-slap*"

 

Når det gjelder det som skjedde med øya, så var det nesten bare latterlig. Shwoop, så er øya borte? Blir litt søkt ass... Selv jeg som den LOST-fanen jeg er syns jeg det.

 

Bra at vi endelig fant ut hvem det var i kista da :)

 

Mer er det vel ikke å si. Kunne snakke mer i detaljer, men dette er meningen min om LOST nå.

 

Now, don't get me wrong, jeg syns episodene var KJEMPEBRA, virkelig, og jeg skal følge med på LOST videre, men... Meh...

 

Er veldig enig med deg. Ser at folk på dettte forumet er over av seg av begeistring over sesongfinalen. En sesongfinale som etter min mening var den dårligste så langt i serien, for ikke å snakke om at hvis dette hadde vært to separate episoder, så hadde de blitt karakterisert som under pari. Jeg har tittet på de amerikanske forumene også, og har merket meg at der er de svært misfornøyde med seriens utvikling. Mange mener at det at øya flytter seg pga en frozen donkey wheel, virker litt søkt. Og at finalen er i det hele tatt skrevet svært dårlig, og at en enkelte elementer slik aom at Sawyer først blir med, for så å hoppe av i siste sekund, virker som at det bare ble klasket på, for å forlenge episoden.

 

Jeg kommer uten tvil til å fortsette å se serien, for jeg må bare få med meg hvordan dette dramaet ender. Men om jeg gleder meg til slutten, nei det kan jeg ikke si. Jeg bare krysser fingerene for at jeg om to år kan være stolt over at jeg var en av de som fortsatte å se serien....

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Det blir galt å forvente seg at alle skal bli reddet i sesongfinalen, det blir også galt å irritere seg over at alle de døde ikke kom seg hjem, i sesongfinalen...

 

...når man vet om Oceanic 6.

...når de som har omkommet på øya for det meste har omkommet i tidligere episoder.

...når det fort kan komme episoder etter flash forward-episodene.

Lenke til kommentar

Etter avslutningen på sesong 3, var det ganske klart hva denne sesongen kom til å handle om. Historien til Oceanic 6, om hvordan de kom seg av øyen, hva de gjorde da de kom seg øyen, hvordan de klarte seg, det ble fullført denne sesongen.

 

Akkurat som vi i sesong 1 lurte på hvordan de skulle overleve på denne mystiske øyen, og litt og litt utviklet deg seg, til at i sesong 2 var de mer eller mindre trygge, så lenge de holdt seg unna The Others. I sesong 2 kom luken, og den sesongen ble brukt til å utvikle det. Den historien ble avsluttet da luken ble sprengt i sesongavslutningen. Så i sesong 3 var det mer fokus på The Others, hvem de er og hva de gjør her. Også dette ble avsluttet på slutten av sesongen. Så i sesong 4 har O6 vært et tema, som nå er avsluttet. Og jeg gleder meg til at neste sesong handler om at Jack og co skal tilbake til øyen, og jeg er ikke misfornøyd med denne sesongavslutningen.

 

Denne dobbelepisoden hadde ufattelig mye spenning, for å ikke glemme en herlig action-sekvens med Keamy og Sayid. Øyeblikket med Sawyer som hopper av helikopteret var fantastisk fordi det minner oss, og bekrefter den utviklingen vi har sett av Sawyer. Fra øyens outsider til en som er villig til å ofre livet for å redde andre. Dette har vi tidligere sett med Hurley og Claire, og det er det som er så herlig med moderne TV-serier. Vi får tid til å se skikkelig karakterutvikling over tid, noe man ikke får av filmer. Også Sun har fått en slik utvikling, som vi helt klart ser i denne episoden. I begynnelsen av serien ble hun herset med av Jin, og i flashback så vi hva slags forhold hun hadde til faren, men nå har hun tatt styringen selv.

 

Jeg skjønner heller ikke hva du, Sonja, mener med at delen med Sawyer bare ble klasket på for å trekke episoden lengre ut. Skulle han bare blitt igjen på øyen, og latt de andre stikke avgårde i helikopteret. Vi visste jo at alle som satt der, utenom Sawyer, var fra O6, vi manglet bare Sun. Under helikopterturen lurte jeg på hva som kom til å skje for at han ikke blir reddet.

 

Hele greien med å flytte øyen er kanskje litt søkt, men igjen synes jeg det blir utført på en herlig måte. Akkurat som all annen sci-fi i denne serien, det er fryktelig mye som selvfølgelig ikke er realistisk, men det blir utført som om det skulle vært det, og derfor føles det realistisk. Jeg fikk frysninger langt nedover ryggen av "dytte hjulet"-scenen.

Lenke til kommentar
Det var det. Det vi har gått og ventet på i 4 år skjedde til slutt. De kom seg vekk fra øya. Men at what cost?

 

Tenk på alle de som var i den første sesongen som vi håpte kunne dra hjem, for ikke å glemme også de fra bakdelen av flyet i sesong 2. Hvor mange av de kom seg egentlig hjem, og hvor mange døde? Jo, bare 6 stykker kom seg hjem og et tonn døde. Boone, Michael, kanskje Jin, Charlie, Shannon, Eko, Ana Lucia, Libby... The list goes on. P.g.a. disse dødsfallene og det lille antallet oceanics som kom seg hjem (bortsett fra Desmond, knall at han kom sammen med Penny igjen) så føler jeg meg litt snytt. Jepp, snytt. P.g.a. LOST-producerenes behov for å bygge videre på historien som vi kjente den i starten, har den store delen av serien endt slik. En veldig stor del for meg.

 

"You've followed LOST all seasons? THIS IS WHAT YOU GET *mange dør og bare 6 oceanics kommer seg hjem-slap*"

 

Vel, hva hadde du forventa? 48 personer overlever etter å ha styrtet på en øde øy, og det skal det bli god tv av i mange sesonger framover. Da sier det seg selv at antallet må minkes og at mange må dø.

Er egentlig bare overrasket over at det ble Oceanic SIX. Hadde nesten sett for meg at det skulle bli 4 eller 8 til slutt, for å bruke enda mer av tallene fra tallrekka. Menmen ^^

 

Det er da vel ikke naturlig? Uansett, ikke så mange som 42 skulle ikke blitt med hjem.

 

Husk, dette er bare min personlige mening;)

Endret av ^Olav^
Lenke til kommentar
Og at finalen er i det hele tatt skrevet svært dårlig, og at en enkelte elementer slik aom at Sawyer først blir med, for så å hoppe av i siste sekund, virker som at det bare ble klasket på, for å forlenge episoden.

 

Det var klart på forhånd at han ikke var en av de seks. Og det var ingenting som tydet på at han ikke ville komme seg av øya. Derfor ville det være merkelig om han plutselig avslo å bli med helikopteret. Ergo, de måtte finne en grunn til at han ikke kom seg til båten. Så jeg tror nok det var planlagt, selv om de nok kunne funnet en mer overbevisende metode å hindre Sawyer å komme seg av øya på.

Lenke til kommentar
En sesongfinale som etter min mening var den dårligste så langt i serien,

 

Jeg synes finalen var veldig god, men dessverre ikke helt der oppe med 1'ern og 3'ern. Men tilgjengjeld hadde man jo langt mindre tid på å lage denne, pga streiken.

 

Jeg har tittet på de amerikanske forumene også, og har merket meg at der er de svært misfornøyde med seriens utvikling.

 

Slik er det nå hvert eneste år.

 

Mange mener at det at øya flytter seg pga en frozen donkey wheel, virker litt søkt

 

For det første så er jo dette en sci-fi serie, og det er antakeligvis de som aldri har vært fornøyd med den retningen som roper ut høyest. For det andre så aner vi jo ikke hva slags mekanismer dette hjulet setter i gang, og det er jo dette som er spennende. Langt under bakken, dekket av en Dharma-stasjon, finnes det en skjult ishule dekket av hierglofyer fra en ukjent sivilsasjon. For meg blir dette utrolig interessant å få mer svar på.

 

Og at finalen er i det hele tatt skrevet svært dårlig, og at en enkelte elementer slik aom at Sawyer først blir med, for så å hoppe av i siste sekund, virker som at det bare ble klasket på, for å forlenge episoden.

Dette skjønner jeg ikke. Hele Sawyer-sekvensen skapte jo litt følelsesladd krydder oppe i helikopteret der, spesielt når han visket inn i Kate's øre.

 

Sonja84, fail.

 

Og hva i all verden er vitsen med en slik kjip kommentar?

 

det som irriterer meg mest med LOST er greia med Jacob/Sheppard og nå Claire (?).

 

Hvordan henger dette sammen i en vitenskapelig verden? Christian er jo DAU? Claire virker som er dau...eller? Og hvem/hva er Jacob?

 

Hvem har sagt at det skal henge sammen i en vitenskapelig verden? Hvis du ikke har lagt merke til det, så er jo ikke akkurat øya akkurat noe vanlig sted.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Det er tydelig at de fleste av de som ikke likte denne episoden, mislikte den på grunn av de overnaturlige elementene. Men det er på tide å innse nå at Lost er ikke en realistisk serie. Ting kan skje i denne serien som ikke er mulig i virkeligheten. Det er en sci-fi-serie, og da blir det feil å kritisere den for at den er det.

"Hvordan henger dette sammen i en vitenskapelig verden?", spør folk. Vel, det gjør det ikke, og det har etter min mening vært klart ganske lenge.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Det er tydelig at de fleste av de som ikke likte denne episoden, mislikte den på grunn av de overnaturlige elementene. Men det er på tide å innse nå at Lost er ikke en realistisk serie. Ting kan skje i denne serien som ikke er mulig i virkeligheten. Det er en sci-fi-serie, og da blir det feil å kritisere den for at den er det.

"Hvordan henger dette sammen i en vitenskapelig verden?", spør folk. Vel, det gjør det ikke, og det har etter min mening vært klart ganske lenge.

 

jeg elsker sci-fi så misforstå meg rett. Men skaperene har da alltid hevdet at alt har sin naturlige forklaring, selv røyk monsteret, så jeg har aldri sett på LOST med sci-fi brillene på.

Lenke til kommentar
Det er tydelig at de fleste av de som ikke likte denne episoden, mislikte den på grunn av de overnaturlige elementene. Men det er på tide å innse nå at Lost er ikke en realistisk serie. Ting kan skje i denne serien som ikke er mulig i virkeligheten. Det er en sci-fi-serie, og da blir det feil å kritisere den for at den er det.

"Hvordan henger dette sammen i en vitenskapelig verden?", spør folk. Vel, det gjør det ikke, og det har etter min mening vært klart ganske lenge.

 

jeg elsker sci-fi så misforstå meg rett. Men skaperene har da alltid hevdet at alt har sin naturlige forklaring, selv røyk monsteret, så jeg har aldri sett på LOST med sci-fi brillene på.

 

Det er en misforståelse. De har blitt feilsitert. De har sagt at alt skal ha en logisk sammenheng til slutt ja. Det betyr ikke nødvendigvis at det er realistisk i forhold til den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...