Gå til innhold

Alternativer til Sigma 30 mm?


Anbefalte innlegg

Det er like før jeg kjøper dette objektivet, men før jeg gjør det vil jeg bare være sikker på at jeg har oversikt over alle alternativene.

 

Så, hvilke alternativer finnes til Sigma 30/1.4 for Nikon - uansett pris? 50 mm er for trangt og f/2.8 er for treigt. Gjerne ta med en ca pris også.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du et bra eksemplar, så tror jeg eneste alternativ er Nikon AF-28mm f1.4 - og det vil du helst ikke betale for (ca $4000 brukt).

 

Har sett mange fine bilder med den Sigmaen, god bokeh.

 

edit - hiver meg på AF 35mm f2 - passe størrelse, skarpe bilder.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Nikon 35/2 er definitivt en arg konkurrent til Sigmaen. Det er positivt at det er en orginal, men både brennvidde og lysstyrke heller litt mot feil side av skalaen.

 

Hva med proff-optikk? Eller årgangsoptikk? Noen alternativer her?

 

Edit: Oi, 28/1.4... :wow: $4000 brukt... :eek:

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Skal du ha AF er nok 35/2 den nærmeste konkurrenten, et objektiv som forøvrig er meget bra.

 

Klarer du deg med MF har du jo 35/1,4 som ligger på drøyt 300 dollar opptil rundt 500 eks. mva og frakt fra keh.com. Siden jeg aldri har prøvet det tør jeg ikke si noe om det, men Bjørn Rørslett (som har prøvd "noen" objektiver) har dette med på sin liste over de beste Nikkorene ever..........

Lenke til kommentar

AF er en fordel, men ikke et absolutt krav. Dersom et MF objektiv har signifikant bedre optiske egenskaper enn Sigma'en er det absolutt aktuelt.

 

Det skussmålet fra Bjørn Rørslett var ikke småtterier... Hans hjemmeside var forresten ikke noe dumt tips i forhold til å få litt bedre oversikt.

 

*skynder seg avgårde for å lese mer*

Lenke til kommentar

Denne ville jeg sett lenge og hardt på. Jeg husker ikke i farten hvilket kamera du har, men jeg kan uansett ikke anbefale MF til barn, som jeg har sett at du driver og fotograferer litt.

 

Barn + liten dybdeskarphet + manuell fokus = vondt og vanskelig.

 

Edit: Når det er sagt, så vurderer jeg sterkt en 35/1.4 selv, og du vet jo akkurat hva jeg fotograferer mest... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Se der ja, de alternativene har faktisk gått meg hus forbi. Av en eller annen grunn tenkte jeg at Nikon var det eneste alternativet. Noen som har erfaringer noen av disse?

 

Denne ville jeg sett lenge og hardt på. Jeg husker ikke i farten hvilket kamera du har, men jeg kan uansett ikke anbefale MF til barn, som jeg har sett at du driver og fotograferer litt.

 

Barn + liten dybdeskarphet + manuell fokus = vondt og vanskelig.

Jeg har D70s. Hmm, du har nok et poeng når det gjelder MF. Jeg tar 80% bilder av barn/mennesker, så det kan hende jeg påfører meg selv mer smerte enn jeg aner ved å gå den veien.

 

Hva er bakgrunnen for at du "anbefaler" 28/1.8? Jeg har jo lest at du er glad i din 30/1.4.

Lenke til kommentar
Jeg har D70s. Hmm, du har nok et poeng når det gjelder MF. Jeg tar 80% bilder av barn/mennesker, så det kan hende jeg påfører meg selv mer smerte enn jeg aner ved å gå den veien.

I kombinasjon med D70 må du i tillegg finne en P-versjon (med CPU) av 35 AI for å få lysmåling. De har en ny en på Japan Photo i Akersgaten, som jeg bare kan anta at har CPU - den koster omkring 11K. :)

 

Hva er bakgrunnen for at du "anbefaler" 28/1.8? Jeg har jo lest at du er glad i din 30/1.4.

Tja. Det var jo ikke en anbefaling så mye som det var påpekning av et alternativ som er verdt å vurdere. Kombinasjonen 30/1.4 og D70 er ganske genial - derom er det ingen tvil - men man kommer heller ikke bort i fra at det er et objektiv med betydelige svakheter.

Lenke til kommentar

Med D70s og ingen umiddelbare planer om oppgradering til Dx00 hus vil jeg egentlig slått fra meg 35mm f1.4 Ais, Det blir rett og slett for tungvint uten NOEN form for automatikk- Det viktigste er jo tross alt å få et bilde, da hjelper det ikke om det POTENSIELT kunne blitt så fantastisk bra med den gamle MF-slageren.

 

Dessuten skulle man helst a installert et splittprisme eller eie et D3 for at fokuseringen skulle være særlig praktisk. Jeg anskaffer meg nok Katzeye med Optibrite for D300 i løpet av sommeren- det blir spennende å se resultatet!.

Lenke til kommentar
Jeg anskaffer meg nok Katzeye med Optibrite for D300 i løpet av sommeren- det blir spennende å se resultatet!.

Jeg vil veldig gjerne høre erfaringene dine med det! D200en min har vist seg å ikke akkurat være lettsolgt, så jeg vurderer å beholde den, og sette en KatzEye i den.

 

Imidlertid er jeg tvilende til OptiBrite - om jeg har forstått det riktig vil det riktignok gi en lysere søker, men også redusere "snap" (altså "tydeligheten" i skillet mellom fokusert og defokusert).

Lenke til kommentar
Jeg anskaffer meg nok Katzeye med Optibrite for D300 i løpet av sommeren- det blir spennende å se resultatet!.

Jeg vil veldig gjerne høre erfaringene dine med det! D200en min har vist seg å ikke akkurat være lettsolgt, så jeg vurderer å beholde den, og sette en KatzEye i den.

 

Imidlertid er jeg tvilende til OptiBrite - om jeg har forstått det riktig vil det riktignok gi en lysere søker, men også redusere "snap" (altså "tydeligheten" i skillet mellom fokusert og defokusert).

 

Jeg tror faktisk jeg går uten OptriBrite- Effekten er visstnok minimal helt frem til bruk av DOF ved f.5-6. Den skal dog være noget mer behjelpelig ved fokusering i dårlig lys. Uansett tipper jeg dette var noe som ble laget først og fremst til entaspeil-eiere

 

Med tanke på at de fleste fast bjektivene mine er F1.4 så ser jeg ikke hensikten. (For ikke snakke om en snikende mistanke om at jeg snart bytter ut D300)

Lenke til kommentar
(For ikke snakke om en snikende mistanke om at jeg snart bytter ut D300)

 

Hehe, ser det er flere som var innom D300 en kort periode før fristelsen med en D3 ble for stor... ;)

 

Tror jeg hadde valgt mellom Sigma 30/1,4 eller Nikon 35/2. Nikonen er nok hakket vassere optisk, men det er litt forskjell mellom f1,4 og f2 også...

 

Har lest noen vage rykter om mulig ny fastoptikk fra Nikon i sommer. Kanskje mest naturlig å oppgradere 50f1,4 og 85f1,4, men på DX så hadde en ny AF-S 30 f1,4 med Nano Crystal Coating vært noe. VR i tillegg hadde vært noe, men tviler på at det kommer på fastopptikk med det første. Synd.

Lenke til kommentar
Har lest noen vage rykter om mulig ny fastoptikk fra Nikon i sommer. Kanskje mest naturlig å oppgradere 50f1,4 og 85f1,4, men på DX så hadde en ny AF-S 30 f1,4 med Nano Crystal Coating vært noe. VR i tillegg hadde vært noe, men tviler på at det kommer på fastopptikk med det første. Synd.

 

Ser egentlig ikke for meg at 85mm f1.4 nødvendigvis blir byttet ut i første runde. Den eksisterende AF-D er bare helt spektakulær på D3, så det er i mine øyne langt viktigere å få skikk på den bedritne 50mm f1.4, som ikke bare gir meg krampe pga dårlig byggkvalitet, men har en helt grusom utavfokustegning på alt annet enn f1.4 (som til gjengjeld er plaget av en haug avandre optiske blemmer).

 

I mine øyne bør heller raske vidvinkler på plass, om Nikon skal få tilbake noe av gnisten hos hardcore fotojournalister. En 28mm F1.4 eller 35mm f1.4 er skremmende fraværende på nikons lineup. Canon har jo både 24mm f1.4 L og 35mm f1.4 L - hjælp!

 

Forøvrig har flere fastobjektiver VR, bare i teleenden dog. 85mm kunne dog godt fått seg en VR.

Lenke til kommentar

Å gi slipp på lysmåling er i hvert fall HELT uaktuelt...

 

Tror jeg hadde valgt mellom Sigma 30/1,4 eller Nikon 35/2. Nikonen er nok hakket vassere optisk, men det er litt forskjell mellom f1,4 og f2 også...

Ja, et helt blendersteg i reserve er ikke noe å kimse av. Jeg lurer også litt på hvordan 30/1.4 er på f/2 (sammenlignet med Nikon 35/2). Jeg vil tro de optiske forskjellene er mindre der enn ved vidåpent.

 

Synd photozone ikke har testet hverken 30/1.4 eller 28/1.8 for Nikon.. Noen som har link til noen andre (seriøse) tester?

Lenke til kommentar

Det som er bra med 30/1.4, er at den beholder sterke og gode farger/kontrast selv vidåpen. Her er den for eksempel mye, mye, mye bedre enn den populære 50/1.8. Mikrokontrasten er det nok værre med, og ute i kantene kan det bli direkte grøtete. Jeg pleier å beskrive tegningen som "litt drømmeaktig", og det gjelder (minst) opp til f/2.8.

 

Det er forsåvidt ganske trivelig, men det gjelder å ha realistiske forventninger til hva som levers. Pixel peepers need not apply.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...