Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp en stakkar som kom opp i matte:(


Anbefalte innlegg

jaja i dag så fikk jeg høre den triste nyheten, jeg kom opp i matte muntlig:(

Å jeg som kan minimalt med matte, men heldigvis så valgt jeg pareksamen og 48 timers forberedelses tid:D

Dette er en eksamen for avgangs elever på ungdomskolen.

framføringen tar ca. rundt 50 min. men omtrent halvparten av tiden blir avsatt til selve prøven. og selve eksamen er mandag 2. juni. 08

 

men over til oppgaven:

Temaet er kjøp og salg.

lag matematiske problemer som du kan løses ut fra opplysninger som du selv finner. Merk deg hvilke områder innenfor matematikken problemene skal være.

 

pareksamen:

Prøv om dere, ut i fra opplysningene du finner kan vise eksempler på bruk av minst 7 av disse emnene:

 

1. Addisjon (pluss)

2. subtraksjon (minus)

3. multiplikasjon (ganging)

4. lengede, areal og omkrets av et kvadrat.

5. omgjøring fra cm til dm og m.

6. areal og omkrets av en sirkel.

7. volum av sylinder.

8. omgjøring fra cm3 til liter

9. prosentrekning

10. sammenlikningen av priser.

dere kan flette inn andre emner fra faget dersom det er naturlig

 

teksten over er skrevet av fra oppgave arket vi fikk utdelt.

 

altså temaet er kjøp og salg.

så det vi lurer på er om dere kan komme med noen oppgaver ut i fra disse opplysningen som vi kan vise fram for sensor?

 

 

det siste spm er:

dere kan gjerne komme med forslag på hvordan vi skal legge fram dette for sensor?

 

dette er tross alt en eksamen så jeg håper på kloke og seriøse svar;)

Endret av creaT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som dukker opp i hodet mitt, er for eksempel dette:

 

Areal og omkrets av forskjellige geometriske former, gjerne flere former i en kombinasjon. Dette finner man som regel rundt i boken i form av eksempeler.

 

Ta også noe med lønn, prosentberegning av lønn, både brutto og nettolønn.

 

Noe mer kommer jeg ikke på. Ta gjerne en god titt på læreplanen deres, hvor det står om læremomenter i det aktuelle faget.

Lenke til kommentar

Om du tar for deg at du skal selge noe f.eks. ferdigplen (areal, omkrets) av både kvadrat og sirkel om du finner noe sprøtt du kan legge grass i en sirkel, kommer ikke på noe i farta. her kan du ha med multiplikasjon, addaddisjon og substraksjon, omgjøring fra cm->dm->m, prosent og mye mer. da har du brukt en god del punkter.

 

du kan også selge noe flytende i volum, lat som du kjører en tankbil eller noe. der har du en fin sylinder,

 

om du skal KJØPE en av disse tjenestene kan du sammenligne prisene med flere forhandlere.

 

det er bare fantasien som setter grenser:)'

 

overse skrive feil ol, sitter med 3 store heldagsprøver forran meg som skal forbrees:(

Lenke til kommentar

Jeg tror sensor hadde satt pris på at du klarer å se matte i en sammenheng. Derfor kan det være lurt å presentere det med tanke på matte i dagliglivet. Som du kanskje vet er det jo snart tid for fotball EM, og der ligger det mye matte til grunn.

 

- Arealet av en fotballbane

- Antall liter vann i en vannflaske som spillerne drikker av (volum av sylinder + gjøre om fra cm3 til liter)

- Lønnen til landslagstrenerne/banemestrene

- Priser på mat og billetter ved de forskjellige fotballbanene (for supporterne)

- Gruppesammensetningen og hvordan mesterskapet er satt opp (kvartfinaler, semifinaler osv.)

- Priser på draktene til de forskjellige landene (PS! Her kan du trekke inn hvordan draktene til de bedre lagene er dyrere enn de "dårligere" lagene sine. Da kan du henvise til FIFA-rankingen og regne ut forholdet mellom avstanden mellom lagene på FIFA-rankingen og prisforskjellen mellom draktene deres)

- Du kan finne arealet og omkretsen av midtsirkelen på en fotballbane

- Finne ut hvor langt en fotballspiller løper i løpet av en kamp (gjennomsnittelig)

- Addisjon osv. kan du ha med i forbindelse av antall poeng hvert lag får for seier og uavgjort osv.

 

Som du ser er det mye av deres pensum du kan klare å flette inn på en kreativ måte, og det bør være med på å trekke deg opp om du ligger og vipper. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Jeg tror sensor hadde satt pris på at du klarer å se matte i en sammenheng. Derfor kan det være lurt å presentere det med tanke på matte i dagliglivet. Som du kanskje vet er det jo snart tid for fotball EM, og der ligger det mye matte til grunn.

 

- Arealet av en fotballbane

- Antall liter vann i en vannflaske som spillerne drikker av (volum av sylinder + gjøre om fra cm3 til liter)

- Lønnen til landslagstrenerne/banemestrene

- Priser på mat og billetter ved de forskjellige fotballbanene (for supporterne)

- Gruppesammensetningen og hvordan mesterskapet er satt opp (kvartfinaler, semifinaler osv.)

- Priser på draktene til de forskjellige landene (PS! Her kan du trekke inn hvordan draktene til de bedre lagene er dyrere enn de "dårligere" lagene sine. Da kan du henvise til FIFA-rankingen og regne ut forholdet mellom avstanden mellom lagene på FIFA-rankingen og prisforskjellen mellom draktene deres)

- Du kan finne arealet og omkretsen av midtsirkelen på en fotballbane

- Finne ut hvor langt en fotballspiller løper i løpet av en kamp (gjennomsnittelig)

- Addisjon osv. kan du ha med i forbindelse av antall poeng hvert lag får for seier og uavgjort osv.

 

Som du ser er det mye av deres pensum du kan klare å flette inn på en kreativ måte, og det bør være med på å trekke deg opp om du ligger og vipper. Lykke til! :D

 

takk takk, det trenger jeg virkelig.

Lenke til kommentar
noen som vet lengden, bredden og høyden av ei fotball vannflaske?

 

Du trenger vel ikke vite både lengde og bredde, ettersom at en vannflaske ofte minner om en sylinderform. Derfor trenger du vite radius til sirkelen som er grunnflata og høyden. Kanskje 5 cm i radius og 25 cm høy? Her kan du egentlig bare finne opp noe.

 

Men jeg synes foredrag på 50 min hørtes lenge ut. For meg tok det heldigvis under 10 min på å overbevise sensoren i 10. klasse :p

Lenke til kommentar
noen som vet lengden, bredden og høyden av ei fotball vannflaske?

 

Du trenger vel ikke vite både lengde og bredde, ettersom at en vannflaske ofte minner om en sylinderform. Derfor trenger du vite radius til sirkelen som er grunnflata og høyden. Kanskje 5 cm i radius og 25 cm høy? Her kan du egentlig bare finne opp noe.

 

Men jeg synes foredrag på 50 min hørtes lenge ut. For meg tok det heldigvis under 10 min på å overbevise sensoren i 10. klasse :p

 

ok takk for svar

Lenke til kommentar
Nesten to liter vann i en vanlig vannflaske høres veldig mye ut.

Nå har jeg ikke noen vannflaske for hånden, men jeg tror at en diameter på 6-7 cm er riktigere. 25 cm virker også veldig høyt, så jeg ville nok godt for rundt 18-19-20 cm.

 

okey skal gjøre om det;)

men har jeg gjort det riktig?

Lenke til kommentar

noen som kan hjelpe oss med denne oppgaven???

 

 

Ola, per, Steffen og Kristian skulle klippe gresset på en fotballbane. De fikk 3kr for hver kvadratmeter de klippet. Og de skulle dele likt, derfor fant de ut at de skulle dele opp så de klippet like mye

De fant ut at lengden på fotballbanen var 120m og bredden var 90m.

Hvor mye tjente de til sammen, og hvor mye fikk de hver?

Endret av creaT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...