Gå til innhold

Nytt mediesenter til leiligheten, hjelp meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg har nettopp gått til innkjøp av ny leilighet. I denne leiligheten ønsker jeg å bygge en såkalt HTPC.

Jeg trenger deres hjelp til å velge komponenter til denne, da dette blir noe nytt selv om jeg er relativt kjent med å velge hardware til vanlige arbeidsstasjoner.

Prisen får egentlig dere avgjøre, jeg vil ikke sette noe ramme her da jeg vil se hvilke forslag dere kommer opp med. Dette betyr likevel ikke at dere kan pøse på med overkillkomponenter jeg ikke har bruk for.

Mine tanker:

TV:

Da det er lagt opp parabol til denne leiligheten må jeg kunne kjøre parabolsignalet inn i HTPCen da TV skal kjøres igjennom den. Har hørt at dette kan være problematisk da Canal Digital har begynt å pare kort og mottaker osv. Derfor må det være en mulighet å kjøre signalet fra parabolmottakeren til Canal Digital inn i HTPCen. Oppsettet skal selvfølgelig takle HD.

Vil ha en sekundær TV på soverommet, om det er mulig skal denne også knyttes opp mot HTPCen slik at jeg kan velge hvilken tvskjerm som skal brukes. Dette betyr at jeg også må kunne styre HTPCen fra det rommet også.

En annen viktig ting her er at lyden må sendes til den tven når den er valgt.

Film/Musikk:

Film og musikk blir spilt av enten direkte fra intern harddisk eller DVD/CD-plater. HD-DVD/Blu-Ray er ikke noe krav foreløpig.

Spill:

Spill er egentlig siste prioritet, men kan alltids være kjekt å kunne kjøre noen.

Lyd:

Lyden er jeg helt blank på, som sagt må lyden kunne styres til den sekundære TV-skjermen. Når det gjelder stue-TVen så vil jeg kjøre lyden på et 5,1 system. Her vet jeg ærlig talt ikke hva jeg trenger eller hvordan ting skal kobles.

Styring:

Jeg ønsker jo selvfølgelig å styre alt fra en fjernkontroll (Bytte kanal, velge film, justere lyd og bytte TV-skjerm). Hvordan kan dette løses, i to rom?

Dette er mine tanker foreløpig. Håper noen av dere har noen gode tips og triks til dette og kan hjelpe meg med å finne riktige komponenter til mitt bruk. Setter ikke noen kjempekrav bare så dere vet det. Kunne jo kansje vært kjekt med en touchscreen slik at tven ikke må stå på for å høre på musikk feks?

På forhånd stor takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet

Jeg har ikke peiling på htpc, men vurderer selv å kjøpe denne

Det er jo et fint alternativ til å bygge selv..

Skrevet (endret)

> Jeg ønsker jo selvfølgelig å styre alt fra en fjernkontroll (Bytte kanal, velge film,

> justere lyd og bytte TV-skjerm). Hvordan kan dette løses, i to rom?

1) Å gå for en klient/tjener løsning ala LinuxMCE ( http://wiki.linuxmce.org/index.php/Screenshots ). Fiire selger ferdig konfigurerte servere med LinuxMCE preinstallert: http://www.fiire.com/

2) Kjøpe en fjernkontroll med RF sender og makrofunksjonalitet ala Logitech Harmony 1000 https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=prices

Endret av obergeru

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...