Gå til innhold

Nokia N96 v N95 og N95 8GB...


Anbefalte innlegg

Stikker man på Nokia sine hjemmesider og sammenligner disse modellene, får man seg en liten overraskelse - ihvertfall jeg gjorde det.

Ser man på de forskjellige spesifikasjonene ser man at:

 

Standbytid er oppgitt til 240t på 8GB, 215t på N95 og 220t på N96.

- At 8GB batteriet er bedre enn N95 sitt vet vi jo, men at standbytiden på N96 skal ned nesten på N95 nivå er litt merkelig når man vet at N96 er noen år nyere.

 

På driftsfrekvens opplyses det at 8GB støtter kun EGSM og GSM, mens de andre også støtter WCDMA...

 

Minne: N96 har opptil 16GB internminne, N95 har 160MB, mens 8GB har kun 100MB (sic!)...hva er da poenget med 8GB???

 

Videooppløsning er oppgitt til 640x480 på N95, og kun 320x240 på N96...hva skjer??

 

 

Jeg trodde N96 skulle bli ett sprang i forhold til N95 modellene, men ifølge det som kommer frem her, er jo dette nærmest en tilbakegang - og ihvertfall når man tar i betraktning at N96 er mye nyere...

 

Er opplysningen på Nokia sine hjemmesider feilaktige, eller hva skjer??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro dette skyldes at det er forskjellige personer som har lagt inn data på forskjellige tider.

 

Minne: N96 har opptil 16GB internminne, N95 har 160MB, mens 8GB har kun 100MB (sic!)...hva er da poenget med 8GB???

 

Det er forskjell på arbeidsminne og lagringsminne, noe den som la inn data for N95-3 (8GB) ikke har fått med seg, da han har lagt inn for arbeidsminne mens det er lagringsminne for de to andre. Mener å huske at N96 får doblet arbeidsminne ift N95-3.

 

Videooppløsning er oppgitt til 640x480 på N95, og kun 320x240 på N96...hva skjer??

 

Her er det forskjell på oppløsning på videoopptak og skjermens oppløsning. 640x480 (vga) er oppløsning på video, mens 320x240 er skjermen. Litt synd at ikke N96 får bedre oppløsning, men da hadde nok batteritiden synket betraktelig.

 

Jeg trodde N96 skulle bli ett sprang i forhold til N95 modellene, men ifølge det som kommer frem her, er jo dette nærmest en tilbakegang - og ihvertfall når man tar i betraktning at N96 er mye nyere...

 

Tror ikke man skal forvente seg så mye av N96 da den er en etterkommer av en mobil som var veldig langt fremme for sin tid. N96 er mer som en oppdatering å regne. Man vil nok merke det mest på at den er kjappere og har ny versjon av Symbian.

Tror vi må vente på Nokia sin iPhone-klone før vi får noe virkelig nytt fra den kanten.

Lenke til kommentar
Standbytid er oppgitt til 240t på 8GB, 215t på N95 og 220t på N96.

- At 8GB batteriet er bedre enn N95 sitt vet vi jo, men at standbytiden på N96 skal ned nesten på N95 nivå er litt merkelig når man vet at N96 er noen år nyere.

Med tankte på at batteriteknologien står på stedet hvil fram til vi kvitter og me li-ion, og disse mobilene har nesten identiske funksjoner, vil ikke batterilevetiden bli bedre med mindre det stappes inn et større batteri, dessverre.

 

På driftsfrekvens opplyses det at 8GB støtter kun EGSM og GSM, mens de andre også støtter WCDMA...

Leif. Alle støtter WCDMA.

 

Minne: N96 har opptil 16GB internminne, N95 har 160MB, mens 8GB har kun 100MB (sic!)...hva er da poenget med 8GB???

Leif igjen (og dårlig formulert).

N96 har 160mb(?) internminne + 16GB flashdisk + minnekort

N95 8gb har 160mb internminne + 8GB flashdisk

N95 har 160mb internminne + minnekort.

Lenke til kommentar
Tror ikke man skal forvente seg så mye av N96 da den er en etterkommer av en mobil som var veldig langt fremme for sin tid. N96 er mer som en oppdatering å regne. Man vil nok merke det mest på at den er kjappere og har ny versjon av Symbian.

Tror vi må vente på Nokia sin iPhone-klone før vi får noe virkelig nytt fra den kanten.

 

Ja, N96 er nok som du sier. Klart, den har vel noen nye funksjoner som f.eks tv-"mottaker"(?).

 

Jeg har planer om å gå til anskaffelse av N96, men har lurer litt på om jeg skal se det an, og vente på en Nokia iphone-klone. Jeg har N95 nå, og bruker den mye til surfing på nettet, men merker at det er litt slitsomt/tungvindt å måtte styre pila rundt med tast. Derfor hadde det nok blitt mye deiligere med et touch system istedenfor igjen å gjøre det samme med N96...

Lenke til kommentar
Tror ikke man skal forvente seg så mye av N96 da den er en etterkommer av en mobil som var veldig langt fremme for sin tid. N96 er mer som en oppdatering å regne. Man vil nok merke det mest på at den er kjappere og har ny versjon av Symbian.

Tror vi må vente på Nokia sin iPhone-klone før vi får noe virkelig nytt fra den kanten.

 

Ja, N96 er nok som du sier. Klart, den har vel noen nye funksjoner som f.eks tv-"mottaker"(?).

Som er useless i Norge.

 

N96 er vel eneste av de tre som har lommevennlig 3.5 jack på toppen?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Tror ikke man skal forvente seg så mye av N96 da den er en etterkommer av en mobil som var veldig langt fremme for sin tid. N96 er mer som en oppdatering å regne. Man vil nok merke det mest på at den er kjappere og har ny versjon av Symbian.

Tror vi må vente på Nokia sin iPhone-klone før vi får noe virkelig nytt fra den kanten.

 

Ja, N96 er nok som du sier. Klart, den har vel noen nye funksjoner som f.eks tv-"mottaker"(?).

Som er useless i Norge.

 

N96 er vel eneste av de tre som har lommevennlig 3.5 jack på toppen?

Ja, det stemmer, har selv en 8GB, men jeg bruker jack utgangen kun til spilleren min i bilen.

Lenke til kommentar
Er det noen som har kjøpt denne enda og har noe real life erfaring, og som kanskje har hatt N95 tidligere også?

 

Jeg har tidligere hatt N95-1 siden den ble lansert, og gikk til innkjøp av N96-1 for noen uker siden.

 

Jeg angrer på at jeg ikke valgte N95 8GB!

 

N96-1 er treig, ustabil og grusom å bruke når jeg trenger den som mest - f.eks når jeg skal svare raskt på en sms kan mobilen bruke opptil så mye som 25 sekunder (jeg har tatt tiden) på å åpne ny melding. Den greier ikke multitask like greit som N95-1, og responderer med å restarte eller fryse i lang tid. Mottatte MMS filmer lagger faktisk!

 

Jeg trodde lenge det var snakk om den håpløse 1.10 firmwaren og hadde håp om at 1.11 firmware skulle rette mange av problemene, men for mitt vedkommende ble den enda merkeligere. Nå skurrer pipetonen når jeg bytter profil etc, samt at tidligere treghet har vedvart.

 

Av og til spiller den av musikkfilene mine (overført med nokias programvare) og andre ganger kommer det feilmelding om at samme filene ikke støttes.

 

Forhåpentligvis er det bare min mobil som har disse feilene - men har opprettet tråd på forumet uten å få respons fra andre eiere, så jeg konkluderer med at det ikke er mange som har kjøpt N96.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...