Gå til innhold

Kondensatorer - kan jeg bruke std type der det fra før står noen med høy rippel og lav imp?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal bytte kondensatorene på bildet i denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=958159

 

De står i en PSU, og detaljsjekk på nettet viser at disse har en karakteristikk med lav impedans og høy rippelstrøm. 470uF, 25V.

Jeg har fått fatt i nye kondensatorer, av "standard" type men på 50V istedenfor 25V.

 

Vil dette være fy-fy? Hva kan evt. skje ved å bruke denne typen kondensator istedenfor de som sto der originalt?

 

- kjbu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spenningsverdien som er oppført på kondensatoren er en maks-verdi. Dvs at du ikke må bytte kondensatoren med en som har lavere verdi. I dette tilfellet har du 100% høyere verdi på de nye kondensatorene, og derfor er dette trygt.

 

Hvis du bruker en kondensator som har lavere spenning enn det som er montert fra før, kan du forvente å høre popkorn-lyd, og kjenne lukten av svidd elektrolytt. Potensielt kan det føre til brann, men det skjer sjeldent.

 

EDIT: Håper du har kjøpt kondensatorer som tåler 105 grader... Hvis ikke kan de risikere å koke.

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

Når du først skal bytte ut, bør du bytte til kondiser som tåler 105°C i stedet for standar 85°, da de har lengere levetid, og at det blir varmt i strømforsyningen ;)

 

Endring: Det er ikke spesielt vanskelig å finne lavimpedante kondiser å erstatte med, skjekk elfa.se

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Jeg vet Elfa har tilsvarende de originale, men ei lokal sjappe hadde disse kondensatorene til gi-bort-pris. De skal tåle 105 grader ja.

 

Så det med høy rippel og lav impedans skal ikke ha så veldig mye å si på resultatet?

Lenke til kommentar

Men er ikke impedans i kondensatoren frekvensavhengig?

 

Trodde den resistive impedansen i en kondensator var tilnærmet null, mens den reaktive impedansen var avhengig av frekvens og kondensatorens verdi.

 

Det jeg mener er at en 470uF har samme reaktive og resistive impedans som en hvilkensomhelst annen kondensator med samme verdi. Er jeg helt på jordet eller?

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at de originale er blåste. De var ikke bra nok. Du kan riktignok sette inn noen dårligere men det fører til ustabil funksjon og mye raskere nye utblåsninger. Smaker det så koster det.

Pussig at den sikringen skulle bli så varm.. Sjekk om den er hel da.

Lenke til kommentar

LCD-skjermen fungerer fint igjen etter bytte av kondensatorer :new_woot:

Har da brukt "standard"-kondensatorer istedenfor de originale som hadde lav imp og høy rippel.

 

Edit : De kostet 10kr for alle sammen, og er verdt å prøve før jeg evt. må bite i det sure eplet og betale 25kr på Elfa + 100kr porto.

Endret av kjbu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...