Gå til innhold

Problem med Canon EF 24-105mm f/4 L


Anbefalte innlegg

Hei!

Denne henvender seg i hovedsak til de som eier et av Canons ypperlige EF 24-105mm f/4 L IS objektiv, men alle som kan ha vært borti, eller har tanker om det samme problemet er velkommen til å gi tilbakemelding.

 

Jeg kjøpte objektivet for bare 3 mnd siden i Hong Kong. Reiste rundt med det i 2 måneder i Asia, med kameraet i hånda eller i snor rundt skuldra, uten objektivbytte. Det ble brukt mye da kan man si, og var ikke pakket ned en eneste gang!

 

Derimot oppstod det raskt et lite ubehagelig problem...

Når jeg holder kameraet nedover, begynner objektivet å "gli" ut, først litt sakte, men så fortere og fortere til det stopper på 105mm. Dette skjer også når jeg har det over skuldra, så lenge objektivet heller litt ned mot bakken. Jeg kan altså aldri ta et bilde nedover på annet enn 105mm uten å holde fast i zoom-ringen, noe som fører til litt kjedelige situasjoner!!

 

Jeg snakket med forhandler i Hong Kong om dette, han påsto det var ingen problem. Jeg synes det er det, men hadde ikke tid til å krangle da (like før jeg reiste hjem).

 

Andre som har vært borti dette? Eller har noen tanker rundt det? Er det et problem? Noe som kan gjøres? Jeg har kvittering og kort med 1 års internasjonal garanti på objektivet dersom det skulle være noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg holder kameraet nedover, begynner objektivet å "gli" ut, først litt sakte, men så fortere og fortere til det stopper på 105mm. Dette skjer også når jeg har det over skuldra, så lenge objektivet heller litt ned mot bakken. Jeg kan altså aldri ta et bilde nedover på annet enn 105mm uten å holde fast i zoom-ringen, noe som fører til litt kjedelige situasjoner!!
Lens creep er ikke et uvanlig fenomen, men jeg ville ikke akkurat forvente det på L-objektivene til Canon. Jeg vet at Sigma og Tamron har hatt litt problemer, så flere av de nyere objektivene derfra kommer med lås som skal unngå dette. Den hjelper dog bare på full vidvinkel så vidt jeg vet, mulig noen kan låse på alle brennvidder. Uansett - det hjelper ikke deg.

 

Jeg kan vanskelig forestille meg at det skal være slik, menom det er innenfor toleransegrensene til Canon er vanskelig å si. Det må andre som har mer erfaring med dette objektivet uttale seg om. Det finnes mange av dem her, så bare vent litt. Kommer ingen innom - send meg en PM så kan jeg gi deg nicket til et par av dem, så kan du ta kontakt med dem direkte.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt to (har fortsatt en) av disse og begge var veldig faste i fisken. Spesiellt det siste. Jeg har også hatt 24-70L og 28-70L som er enda mer gedigne klumper av glass for gravitasjonskreftene å dra i. 24-70'en var også fast, mens mener å huske det var litt 'creep' i den andre..

 

Når det gjelder 24-105 bruker brodern en slik også i avisa han jobber, og den zoomen siger utover mot 105mm slik du beskriver.

 

100-400 er en skyvezoom med mye masse og på den kan man stramme zoomingen, men det går nok ikke på zoomene det er snakk om her.

 

Det er nok mer eller mindre normalt og jeg tror nok bare du skal leve med det og heller sette pris på at zooming under fotografering krever litt mindre Newton enn det jeg må legge på ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Og takk for gode og hurtige svar alle sammen! Nå ble jeg derimot litt mer i tvil...

Jeg mener også at dette er uakseptabel oppførsel av et L-objektiv, men til gjengjeld så hadde jeg aldri før hørt om at det fantes noe som hette "lens-creep" (treffende navn forresten!).

 

Jeg har jo ikke verdens største problemer med det, men det er ubehagelig når jeg går med kamera på skuldra og det stikker 10 centimeter lengre ut enn nødvendig. Og selvfølgelig når jeg bruker extension cord på blitzen og skal prøve å holde en fast brennvidde. UMULIG. og veldig plagsomt!

 

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Stikke innom en forhandler? Ta kontakt med Canon? Vente på fler svar her? Jeg har jo, som sagt, kjøpt objektivet i Hong Kong, men alt skal jo være i orden med kvittering og garantibevis...

Lenke til kommentar

Vrient. Kjapt søk på nett viser at noen har problemet, mange ikke (de fleste får en tro). Lite å gjøre med det. Lite Canon får gjort med det. Sender du det inn finner de garantert ikke noe feil (i følge de) En av ulempene med HK handel er jo akkturat dette.

 

Ser for meg to alternativ;

 

- live with it

- selg den for en god pris, la oss si 5-6k (du har jo sikkert spart en krone eller to på den i utgangspunktet siden du har handlet fra HK). Kjøper blir selvsagt gjort oppmerksom på 'problemet'. Så kjøper du deg en ny.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar alle sammen!

Jeg tror nok jeg velger å leve med det da, blir mye mas bare for å få et nytt, likedan objektiv :)

 

Men! Jeg kom til å tenke på noe. Når IS er på skal man jo ikke zoome - da dette kan ødelegge den. Når jeg tar bilder og objektivet zoomer av seg selv og IS blir ødelagt, er det da min feil? Bare litt å diskutere her ;)

Lenke til kommentar
Når IS er på skal man jo ikke zoome - da dette kan ødelegge den.

 

Det har jeg aldri hørt om...Har du kilden?

Du har nok hørt feil tør jeg vedde på. I såfall skulle mine IS zoomer vært ødelagt for lengst..;)

 

Min er jo ødelagt ;)

Jeg mener jeg leste det i manualen for objektivet. 100% sikker på det, nesten! Men selvfølgelig har jeg lagt den igjen i en søppelbøtte i Hong Kong, og jeg klarte ikke å finne den på nett...

Lenke til kommentar
Spørs om ikke det er når kamera på stativ det skal være. At du slår den av da. Er nok ikke skadelig for mekanikken å ha den på, men det kan ha negativ effekt på bildene.

Joda, jeg vet om den problematikken, men det er ikke det jeg mener.

Jeg håper noen kan fiske frem en user guide for 24-105mm, for jeg er sikker på at det står der. Det jeg mener er at når du holder utløserknappen halvveis ned på kamera / får fokus, begynner IS å kjøre. Den kjører i et eller to sekunder også etter at du har tatt bildet, og i bruksanvisningen står det at man må unngå å zoome mens IS fremdeles er på! Altså ikke at knappen er på "on", men at IS holder på inne i objektivet.

Lenke til kommentar

Hm, dette var jeg også ukjent med.

 

Det jeg riktignok vet står i manualen (dog i manualen til et 17-55 F2.8 IS), er at man ikke må ta objektivet fysisk av kameraet mens IS er påslått. Man må vente et par sekunder.

Sikker på det ikke er dette du har sett?

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Ukjent for meg også.

 

IS`en står på mine objektiver hele tiden. Zoomer gjør jeg også. Når har jeg ikke lest brukermanualen fra perm til perm, men jeg tror at du har msiforstått her..

Kan godt hende jeg har misforstått. Dette var noe jeg leste og bet meg merke til når jeg hadde kjøpt objektivet, men nå har jeg jo ingenting å gå tilbake på, så jeg kan ikke være 100% sikker. Men jeg hadde liksom sett for meg at det var ganske fornuftig også, så jeg har passet mye på det når jeg har tatt bilder... :)

Lenke til kommentar
Har den manualen hjemme, så jeg skal ta en kikk i kveld.. :)

Tusen takk:) stemmer min oppfattelse så er det jo viktig for mange, stemmer deres er det jo viktig for meg ;)

 

Har sjekka.Det stemmer det Knuty sier, at man ikke må ta av objektivet når IS er aktiv siden det kan forårsake malfunction. Men ellers er det ingen fare med zooming eller hva det skulle være.

:)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Har den manualen hjemme, så jeg skal ta en kikk i kveld.. :)

Tusen takk:) stemmer min oppfattelse så er det jo viktig for mange, stemmer deres er det jo viktig for meg ;)

 

Har sjekka.Det stemmer det Knuty sier, at man ikke må ta av objektivet når IS er aktiv siden det kan forårsake malfunction. Men ellers er det ingen fare med zooming eller hva det skulle være.

:)

Takk for at du tok deg bryet! Godt å få ordnet opp i det (og at jeg kan begynne å zoome litt kjappere igjen) :)

Endret av viggoant
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Jeg har et 24-105 F4L IS objektiv. Fast og fint heldigvis. Ikke plaget med kvalitet på ting kjøpt i HK selv i hvert fall. Hørt med Serviceproffen (for eks) om det er mulig å "stramme" litt ?

 

Hei, blei det noen konklusjon på årsak til dette problemet, eller er det noe vi bare må leve med. Eg har samme objektivet, med samme problem.

Det eg lurer på er om det går an å "stramme", slik at problemet unngås.

 

Mvh. 10owen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...