Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU temperatur på 127 grader C


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Intel E8400 prosessor og et Abit IP35 PRO hovedkort. Har nettopp skrudd sammen

pcen, og når jeg kommer inn i BIOS og sjekker temperaturen på CPU, ligger den "stabilt" på 127 grader, noe som er i "litt" i overkant. Bruker vifta som følger med. Virker som det er god kontakt mellom CPU og vifta. Selv om jeg lar den stå litt og "skynder" meg inn i BIOS og sjekker tempen, står den på 127 C.

 

Hva kan det være? Er CPU virkelig så varm, eller kødder BIOS med meg??

 

Legger også til at første gang jeg slo den på lå ledningen til CPU vifta litt inntil, så jeg skrudde av pcen og nappet ut kontakten for å rette på ledningen. Glemte å sette den inn igjen med en gang, skrudde den på, sjekka tempen, oppdaga CPU vifta som ikke gikk, skrudde av, satt inn ledningen, venta litt, skrudde på pc, fortsatt temp på 127 C.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukter det svidd? Ikke? Fyr løs!

 

127 grader er svært mye, og med en kjøleribbe så skal det godt kjøres at den blir så raskt varm overhode. Siden du også mener kjøleribab sitter skikkelig på, så ville du også svidd av deg huden om den klarte å bli opptil 127 grader. :whistle:

(om du prøvde å ta på ribba)

 

Det at den også er konstant på 127grader er i seg elv enda merkeligere, da en temperatur ikke vil bare stoppe på så høy temperatur. Maskinen ville nok skrudd seg av om CPU ble så varm.

 

Den burde være på rundt 30-40 grader. Mest sannsynelig en ødelagt sensor, eller bare bug i BIOS. Er du veldig usikker så ta av kjøleren og monter på nytt. Mener du fortsatt den sitter skikkelig, så ville jeg bare sagt FYR LØS! ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar:) Gir god mening det du sier. Har kjent på kjøleribba nå og er ikke varm den. Har også montert vifta av og på, og ser ut som det er god kontakt.

 

Så jeg kjører bare på og håper på det beste.

 

Nå hadde jeg den avskrudd i en halvtime og viste nå konstant 248 grader C, så må jo være feil....

 

Takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja. Hadde den vært så varm som 248 grader så hadde det nok begynnt å ryke godt, samt lukte veldig svidd. :p

(erfaring fra eldre P4 der jeg glemte å koble til vifta... eller glemte egentlig at PCen stod på da den ikke hadde noen andre vifter eller lys av noe slag) :innocent:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant dette emnet saa passer fint her.. Har en gammel pc 3 aar.. veldig god i den tiden.. naa skruer den seg av av seg selv. er det overoppheting? kjente paa selve boksen og den var MYE varmere enn den andre pcen min..

 

Og det er en til vifte i den andre pcen men den er ikke plugga i.. den henger paa doren til kabinettet, hvor skal jeg koble den til?:S

Lenke til kommentar
Fant dette emnet saa passer fint her.. Har en gammel pc 3 aar.. veldig god i den tiden.. naa skruer den seg av av seg selv. er det overoppheting? kjente paa selve boksen og den var MYE varmere enn den andre pcen min..

 

Det er nok hybelkaninenes grep. Kjøp en boks med luft under press og blås kjøleribber osv. rene for støv.

Lenke til kommentar

127celcius er noe som ofte viser dersom sensoren ikke er koblet til noe, eller programmet ikke klarer å lese sensoren. Sansynligvis er det ikke en måling i det hele tatt, men heller en standardverdi.

 

google etter "core temp" og mål med det. Det måler direkte fra CPUen og vil som regel gi en noenlunde pålitelig verdi, selv om den ofte også (som alle sensorer) kan være dårlig kalibert.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...