Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]'Velfungerende' maskin tok plutselig kvelden


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har hatt en dønn stabil arbeidsmaskin i snart ett år nå, men i går kveld endte altså det.

 

Satte meg ned med maskina og fyrte opp photoshop og winamp, men ikke lenge etterpå begynte ting tydelig å bevege seg i sirup. Kan ikke huske sist ting gikk såpass tregt, og det var null respons på det meste.. det endte altså i at svenskekabelen ble dratt ut. I etterkant angrer jeg litt på akkurat det, jeg kan vel ha ødelagt noe i det kabelen ble dratt ut?

 

Når jeg etterpå prøvde å restarte endte det bare i blåskjerm, hvor den driver og dumper fysisk minne eller noe.

 

Har prøvd å boote inn i sikkerhetsmodus, sist fungerende konfigurasjon og vanlig startup. 'Sist fungerende konfigurasjon' fungerer best ser det ut til, da den faktisk kommer seg helt til login-skjerm - men når jeg har skrevet inn passord og trykt enter henger alt seg i en blåskjerm, og jeg blir nødt til å restarte atter en gang.

 

Driver nå og brenner ut en live-cd av ubuntu som jeg skal prøve senere i dag for å forhåpentligvis utelukke noe skikkelig kjip hardware-feil.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Tenker bl.a på diagnostisering, men det kan kanskje bli vanskelig siden jeg ikke får boota windows.. skal teste live-cd etter klokken 16 i dag.

 

Vil helst ikke miste alt på windows-partisjonen min, og håper inderlig ikke det er hardware feil (siden jeg er blakk).

 

 

Her er forøvrig specs på maskina:

Windows Vista Ultimate SP1 x64

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775

FOX+ P9657AA-8EKRS2H Socket775

2x OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch.

MIST 500W strømforsyning

XFX GeForce 8800GTS 512MB

 

Håper på svar :)

 

 

edit: liten leif

Endret av Flames
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver meg på System Recovery til vista nå, men den finner ikke operativsystemet mitt! Og jeg kan velge å laste inn drivere, men hvilke drivere er isåfall det? Trodde SATA og vista gikk hånd i hånd? :/

 

jeg har forresten plugga ut alle andre disker enn den som operativsystemet er på, men den finner fortsatt ikke vista

Endret av Flames
Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å tippe, men jeg våger meg på at det er harddisken som har tatt kvelden. Du skrev ikke noe om hva slags disk du har i specsen du oppgav.

 

Jeg ville prøvd å få tak i et diagnoseprogram fra harddiskprodusenten din. Ofte kan disse kjøres fra DVD-ROM slik at du ikke er avhengig av at maskinen starter OS

Lenke til kommentar

Hmm, okei - OS-et kjørte på en Seagate 250GB 7200RPM som er i overkant av 2 år gammel, kan godt hende den har gått ad-undas.

 

Skal se hva jeg får til - prøver meg på en install av XP akkurat nå. Hvis ikke det funker må jeg prøve å diagnostisere som du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...