Gå til innhold

100mb i norge, hvem leverer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

det så vedlig begrenset ut, altså hvem som kan få 100mbit

det kommer jo også ann på hvordan huset ditt er.

jeg bor midt i oslo og har 20mbit bra NGT, men får bare ca 10-12mbit på nedlastnng

 

Ditt boligselskap må ha tegnet avtale om installasjon av bredbånd med Bredbåndsservice. Hør med styret ditt om dette er blitt gjort. Når avtalen er klar vil Bredbåndsservice installere sitt nett til alle leiligheter i boligselskapet. Når installasjonen er ferdigstilt, kan du selv eller via Kundeservice på telefon 09010 komme på nett i løpet av minutter uten ekstrautstyr.
Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

tror du kan glemme å få 100mbit der.

kanskje du er heldig å får 20mbit, som egentlig er nok i massevis.

10mbit er jo Ca 1mb/s, hvorfro skal du ha raskere enn det

Lenke til kommentar

Loqal AS (loqal.no)er et firma som skal bygge ut fiber her hvor jeg bor i ei lita bygd (på grensa til nord trøndelag).

 

De tilbyr følgende hastigheter og priser:

Orkan - 100/100mbit - 1590,-

Storm - 50/50mbit - 1290,-

Kuling - 25/25mbit - 890,-

Bris - 10/10mbit - 590,-

 

Bruker ikke BKK disse benevnelsene på sine hastigheter også? ripoff hehe

 

1990,- Tilknytningsavgift uten egeninnsats

 

Prisene inkluderer også basis pakke med tvkanaler samt ip telefoni

 

Det som er morsomt her er at NTE (altiboks) starter også utbygging av fiber her om få uker. Fikk bekreftelse fra begge firma per post idag på at de starter utbygging (hvem skulle tro at man plutselig kunne velge fiber leverandør i løpet av 2008)

Lenke til kommentar
ok, noen andre ?

 

ser ut som de ikke kan levere der jeg bor.

 

bor i mosjøen (hvis noen vet hvor det er ;) )

 

Hei Trond?.

Morsomt at jeg kom over denne tråden da jeg er er fra Mosjøen.

 

Men det som er, er at ingen leverandør som kan levere fibernett i mosjøen.

Men Midt/sent midt i sommer skal telenor åpne sitt lansdekkende fibernett.

Hastighetene ryktes at de vil ligge på:

50/25Mbps

25/10Mbps

10/10Mbps

Prisene er nokk litt stive siden de er TELENOR..

 

Nax.no leverer fiber i mosjøen men bare til bedrift, så da må du registrere linja på en bedrift og "påstå" at du har hjemmekontor elns.

 

Nax.no leverer og 20/20 Mbps over kobber fordelt på flere linjer (Shdsl) til privatperson. Pingtiden er og lav på deres shdsl baserte løsninger.

---------------------

Men et standar krav unasett vilken leverandør så kreves det vanligvis at du skal gå som firma/bedrift om du ønsker 100/100mbps eller mere.

 

De som leverer 100mbps til privat personer ligger vanligvis på 100/15-50.

Endret av GuggenJR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10/10 holder i massevis.

Du kommer aldri til å bruke mer en 5% av 100/100mb

 

Haha :p det er bare og sette opp noen private gameservere så krever det fort 100/100Mbps... 15-25stk med full belastning elns så krever det 100/100mbps :p (krever og 5+ servere, men det koster nokk bare 10-15k for og bygg 5-7 billige AMD gameservere)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10/10 holder i massevis.

Du kommer aldri til å bruke mer en 5% av 100/100mb

 

Haha :p det er bare og sette opp noen private gameservere så krever det fort 100/100Mbps... 15-25stk med full belastning elns så krever det 100/100mbps :p (krever og 5+ servere, men det koster nokk bare 10-15k for og bygg 5-7 billige AMD gameservere)

Nope..

 

Litt dumt at prisen blir høyere en å leie inn game servere.

Lenke til kommentar
10/10 holder i massevis.

Du kommer aldri til å bruke mer en 5% av 100/100mb

 

Haha :p det er bare og sette opp noen private gameservere så krever det fort 100/100Mbps... 15-25stk med full belastning elns så krever det 100/100mbps :p (krever og 5+ servere, men det koster nokk bare 10-15k for og bygg 5-7 billige AMD gameservere)

Nope..

 

Litt dumt at prisen blir høyere en å leie inn game servere.

 

Her har du en simpel utregning av nettlinje bruk i forhold til EN gamerserver

30000bytes = Rate på 30000, da blir regnestykket slik:

32Spillere x 30000Bytes x 8bits / 1000 = 7680 KiloBits (7.7/7.7mbps)

 

Dette er hva en topp kvalitets server krever, gang dette med antall servere du ønsker og sette opp... så altså ca 12-15 spillservere er allt som må til for og benytte en 100/100 linje :p

 

"Litt dumt at prisen blir høyere en å leie inn game servere."

det koster 4-12000 kr for og leie EN stor server som kan holde runt 30 spiller i ET ÅR

http://www.gameserver.no/power/index.php?d=prisliste

Så en invistering i dette ville vert mye bedre en og leie fra en som driver med spillserver utleie... :p

Endret av GuggenJR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10/10 holder i massevis.

Du kommer aldri til å bruke mer en 5% av 100/100mb

Enig, man klarer seg fint uten 100mbit

Jeg sitter med det selv og anser meg selv som over gjennomsnittlig datainterresert, så vil tro at jeg har kompetanse til å kunne utale meg om akkurat det. :)

 

Dog er det tidvis ganske kjekt, spesielt om man streamer TV, kjøper spill som nedlastingspakker osv.

Lenke til kommentar
Dog er det tidvis ganske kjekt, spesielt om man streamer TV, kjøper spill som nedlastingspakker osv.

Servern man laster spillene ned fra må også ha en sinnsyk opplastningshastighet hvis man skal greie å utnytte 100MB linje. Men nå skulle trådstarter bruke linja til å sette opp servere og da greier han fint å bruke hele kapasiteten ;) .

Lenke til kommentar

Jeg tørr og påstå at som pirat så skulle jeg glatt ha klart og brukt 99% av uploaden 24/7. Downloaden hadde vel bare vært en begrensning på hvor mye plass man har.

 

Men dette er vel ikke et tema... Det er jo så få som piratkopierer no om dagen (eller? :p )

 

:)

Lenke til kommentar
Som sakt jobber jeg for en ISP leverandør.

Vi har en linje på 100/10mb. Tro meg vi bruker programmer som tar sykt mye båndbredde, og mer en 5-7 game servere.

Jeg har aldri merket treg linje.

 

fullt mulig, men om man vil ha toppservere via SCRDS så krever en 32 slott server mye. jeg vet ikke vilke programmer det er du snakker om, og hvor mye aktivitet det er på de, men kan muligens vere at jeg har missforstått kalkuleringa og at det er slik at om 32 personer KOBLER til serveren på samme tidspungt at det krever ca 7mbit båndbredde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ryktes det ikke at Canal Digital skal levere 100Mbit på kabel til høsten (etter innføring av EuroDOCSIS 3.0)? Er vel kanskje mer usikkert hva opphastigheten vil ligge på. Vi snakker neppe om synkrone hastigheter uansett...

 

Lest at Docsis 3.0 skal ligge på 160/140 mbps som maks hastighet.

 

Jeg greier periodevis lett å fylle opp min 10/10 mbps fiberlinje synkront men så er jeg nok mer ivrig enn gjennomsnitts nordmannen også.

100/100 mbps er selvfølgelig noen annet men 5% av 100 mbps linje som nevnt tidligere i posten her tilsvarer bare 5/5 mbps som er lett å fylle opp.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Ryktes det ikke at Canal Digital skal levere 100Mbit på kabel til høsten (etter innføring av EuroDOCSIS 3.0)? Er vel kanskje mer usikkert hva opphastigheten vil ligge på. Vi snakker neppe om synkrone hastigheter uansett...

 

Lest at Docsis 3.0 skal ligge på 160/140 mbps som maks hastighet.

 

Jeg greier periodevis lett å fylle opp min 10/10 mbps fiberlinje synkront men så er jeg nok mer ivrig enn gjennomsnitts nordmannen også.

100/100 mbps er selvfølgelig noen annet men 5% av 100 mbps linje som nevnt tidligere i posten her tilsvarer bare 5/5 mbps som er lett å fylle opp.

 

Itavisen skrev 5. oktober 2006

Canal Digital lover hastigheter på 120 Mb/s til å begynne med, og sier dette kan øke helt til 400 Mb/s. Da vil uthastigheten ligge på 120 Mb/s.

 

Har selv skummet igjennom litt av hvert.. kan huske og ha lest at EuroDOCSIS skal kunne levere opp til 220/120mbps, som skal vere maksimal hastighet ved bruk av 4 kanaler.

Men er det 8 kanaler det er snakk om så vil de kunne nå hastigheter som 445/120mbps.

 

Det du tenker på Knoppfix er standar DOCSIS. Standar DOCSIS skal kunne levere hastigheter på 170/120mbps ved 4 kanaler.

 

 

Litt info runt EuroDOCSIS 3.0

1 tv-kanal legger beslag på 8 megahertz båndbredde og dette tilsvarer runt 55.62 mbit i download-stream

 

 

PS. Jeg har hørt at GET og planegger noe lignende ved hjelp av samme systemet. MEN da må jeg bare nevne at GET står uten fiberavtaler med blant annet Lyse, BKK, HK og sykt mange utenlandske fiberselskaper, som fører til ekstremt høy ping ut mot servere hostet av disse selskapene. De som har en av de nevnte leverandørene vil ha samme problem mot GET.

Endret av GuggenJR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...