Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU load for høy?


Anbefalte innlegg

Sitter her med E6750, Crucial BallistiX pc6400 2x1gb og 8800GT.

 

Når jeg spiller Counter-Strike 1.6 så opplever jeg litt lagg.

 

Jeg gikk in på cs.. "New Game" og creata da altså..

 

Gikk ut til windows og fram med oppgavebehandling.. så ytelse

 

 

Så gikk jeg tilbake til cs, kjøpte ett random våpen.. og begynte å spraye!!

 

Gikk rett tilbake til oppgavebehandling og sjekket bruk av cpu. Det viste seg at cpuen lå rundt 70-90% bruk det øyeblikket jeg skøt/sprayet.

 

Er dette normalt? Tenkte det var rart siden 1.6 er ett gammelt spill og E6750 skal ha nokk "power" til dette..

 

Irriterende ja!

 

 

Merker det ingame på nett, pcwer også.

 

Så random... kan ikke skyte noen uten å se kulene "danse" vilt

 

Leste noe på steam forume av en kar som hadde spilt cs i over 7 år og hatt opp til 10 forskjellige pcer. (Oppgradert etter årene så klar)

 

Han sa noe at hardware + CS var komplett random.. noen fikk bra REG og fikk rett og slett søppel reg. Altså Register els. Kulene som går..

 

Selv om dette skal være likt for alle..

 

Han kunne skifte innstillinger, configer, drivere osv.. fortsatt samma greia.

 

Han kan jo rett og slett være paranoid, men må innrømme at jeg føler han på visse steder..

 

 

 

Håper å få svar fra noen som har peiling. Altså om cpu loaden min er normal og hva det kan forkomme av?

 

Kan tilføye mer informasjon ettersom folk trenger det :)

 

M.v.h Niern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, sånn at det er sagt så er det jo helt normalt at CPUen ligger oppunder 100% når du spiller (70-90% i ditt tilfelle sikkert pga. det er en dualcore og det er rent tenisk ikke så enkelt å få den til å gå på 100%).

 

At bruken er høy er jo ikke noe negativt, men heller positivt på en måte. Jo mer ressurser du har, jo mer vil de fleste spill sluke, og gi deg igjen flere bilder pr sekund (hvilket er den hellige gral for de fleste counterstrikere).

 

%messig CPU utilization sier egentlig veldig lite (ingenting) om hvor gode en CPU driver et spill, men det kan av og til fortelle litt om du har et grafikkort som velbalansert mot CPUens kraft.er CPUen superrask mens du har et kjipa skjermkort så vil CPUbruken eksempelvis være veldig lav rett go slett frodi CPUen sitter og venter på grafikk-kortet.

 

Du har helt rett i at den maskinen ikke bør ha noe som helst problem med CS source, men så snakkr du samtidig om "lag" som er et fenomen som har ekslusivt med netverksforbindelsen din å gjøree og absolutt ingenting med CPU/skjermkort, så da er jeg litt forvirret hva det er du egentlig snakker om...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Altså, sånn at det er sagt så er det jo helt normalt at CPUen ligger oppunder 100% når du spiller (70-90% i ditt tilfelle sikkert pga. det er en dualcore og det er rent tenisk ikke så enkelt å få den til å gå på 100%).

 

At bruken er høy er jo ikke noe negativt, men heller positivt på en måte. Jo mer ressurser du har, jo mer vil de fleste spill sluke, og gi deg igjen flere bilder pr sekund (hvilket er den hellige gral for de fleste counterstrikere).

 

%messig CPU utilization sier egentlig veldig lite (ingenting) om hvor gode en CPU driver et spill, men det kan av og til fortelle litt om du har et grafikkort som velbalansert mot CPUens kraft.er CPUen superrask mens du har et kjipa skjermkort så vil CPUbruken eksempelvis være veldig lav rett go slett frodi CPUen sitter og venter på grafikk-kortet.

 

Du har helt rett i at den maskinen ikke bør ha noe som helst problem med CS source, men så snakkr du samtidig om "lag" som er et fenomen som har ekslusivt med netverksforbindelsen din å gjøree og absolutt ingenting med CPU/skjermkort, så da er jeg litt forvirret hva det er du egentlig snakker om...

 

-Stigma

 

Takk for forklaring din. Har fått ett viss annet syn nå. Og neida prøver ikke å forvirre deg eller noen andre. Prøver bare og linke opp ett problem med ett spørsmål. Som faktisk kan ha forvirret deg eller andre.

 

Da sitter jeg vell igjen med et annet problem som jeg kaller "lag". Noe som jeg ikke vill videreføre i denne tråden. Så takk for innspillet. Da kan jeg faktisk bare slette denne tråden og heller dra en ny tråd inn på ett annet evne. =)

 

Niern

Lenke til kommentar

Bare for å definere det bedre (sidne det er så mange som blander de to), så er:

 

latency "lag" = tiden det tar å kommunisere mellom servere. Måles i "ping" eller antall millisekunder det er på responstiden. Høy/dårlig ping vil resultere i at alt virker å skje litt etter du prøver å gjøre det, kuler treffer ikke folk selv om du er sikker på at du holdt siktet rett over, og folk "rubberbander" dvs. ser ut som de løper i en retning og så plutselig "teleporterer" de litt i en annen retning plutselig.

 

Hakking/slowdown: Dette er rett og slett at spillet ikke klarer å kjøres i nok bilder pr sekund, slik at det føles uresponsivt. Hakking og loadepauser som avbryter flyten faller som regel innenfor samme kategori.

 

Lag har KUN med internet/nettverksforbindelsen din å gjøre, mens hakking/slowdowns har KUN med maskinvaren din å gjøre (hovedsakelig CPU/RAM/video). Det er viktig å poengtere at de to er helt seperate. Om jeg kan spille Crysis i 400FPS, så vil jeg fremdeles få masse lag om jeg spiller over et analog modem.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Bare for å definere det bedre (sidne det er så mange som blander de to), så er:

 

latency "lag" = tiden det tar å kommunisere mellom servere. Måles i "ping" eller antall millisekunder det er på responstiden. Høy/dårlig ping vil resultere i at alt virker å skje litt etter du prøver å gjøre det, kuler treffer ikke folk selv om du er sikker på at du holdt siktet rett over, og folk "rubberbander" dvs. ser ut som de løper i en retning og så plutselig "teleporterer" de litt i en annen retning plutselig.

 

Hakking/slowdown: Dette er rett og slett at spillet ikke klarer å kjøres i nok bilder pr sekund, slik at det føles uresponsivt. Hakking og loadepauser som avbryter flyten faller som regel innenfor samme kategori.

 

Lag har KUN med internet/nettverksforbindelsen din å gjøre, mens hakking/slowdowns har KUN med maskinvaren din å gjøre (hovedsakelig CPU/RAM/video). Det er viktig å poengtere at de to er helt seperate. Om jeg kan spille Crysis i 400FPS, så vil jeg fremdeles få masse lag om jeg spiller over et analog modem.

 

-Stigma

 

hehe, når du nevner det så vet jeg at hakking er ordet for pcen og lag for internet. Bare jeg som glemmer det stadig av og bruker ordet "lag" mest. Mi feil =) Men super forklaring da, My av det du skrev var nytt. Hyggelig at folk hjelper ^^,

 

Men hvordan sletter jeg tråden?`

 

Har dårlig selvtillit,, så blir flau når tråder noober meg ut :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kan slette den. da må du nok be en moderator fjerne den i så fall (du kan vel evt. bruke rapporter-knappen).

 

Det sagt så er det ikke noe å være flau over her. Jeg tør påstå at (dessverre) det er langt flere som bruker "lag" inkorrekt slik som du gjorde enn de som bruker de skikkelige betegnelsene. Jeg ville bare definere dette bedre for deg slik at du ikke får svar som refererer til det ène når du egentlig mente det andre. Det er litt som med ordet "hacker" som de aller fleste bruker for å beskrive "cracker" som egentlgi er noe helt annet enn hva en hacker er for noe :) Det er ingentign flaut med det, men jeg oppfordrer selvfølgelig alle til å bruke korrekte termer til sin egen og andres fordel når man kommuniserer.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du kan slette den. da må du nok be en moderator fjerne den i så fall (du kan vel evt. bruke rapporter-knappen).

 

Det sagt så er det ikke noe å være flau over her. Jeg tør påstå at (dessverre) det er langt flere som bruker "lag" inkorrekt slik som du gjorde enn de som bruker de skikkelige betegnelsene. Jeg ville bare definere dette bedre for deg slik at du ikke får svar som refererer til det ène når du egentlig mente det andre. Det er litt som med ordet "hacker" som de aller fleste bruker for å beskrive "cracker" som egentlgi er noe helt annet enn hva en hacker er for noe :) Det er ingentign flaut med det, men jeg oppfordrer selvfølgelig alle til å bruke korrekte termer til sin egen og andres fordel når man kommuniserer.

 

-Stigma

 

hehe sant :) Heldigvis viste jeg det med cracker og hacker =) Så Itavisen gjorde den feilen en gang ^^

Da får jeg bare rapportere denne som besvart =)

 

Takk for alt -Stigma =p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...