Gå til innhold

Vidvinkel til Olympus


Anbefalte innlegg

Får lage litt liv her, da jeg driver å funderer litt i samme bane som trådstarter, og har lyst på enda mer vidvinkel enn 12-60mm objektivet.

 

Ideelt sett skulle det vært et lyssterkt, (lite/lett) fastobjektiv på 10mm eller videre som det nevnes. Har noen lyst å spå og mene noe om hvor sannsynlig det er at dette kommer (og når)? :)

 

Alternativer:

Olympus 7-14 f4: Superdupert! (men dyrt og litt upraktisk) Forøvrig begynner det å bli noen år gammelt, og kanskje en oppgradert versjon med SWD kommer etter hvert? Hva tror dere? Bør man vente litt?

Olympus 9-18 f4-5.6: Hvor stor er forskjellen mellom 9 og 12mm egentlig, med tanke på om man gidder å skifte til dette objektivet fremfor å bruke 12-60 objektivet?

Sigma 10-20 f4-5.6: Enda nærmere 12mm som jeg har, men bør det allikevel vurderes?

Olympus fisheye 8mm f3.5 - pga. fisheye er det litt begrenset bruksområde og trolig uaktuelt, spesielt når jeg ser fine landskap og arkitekturbilder fra f.eks. 7-14mm-eren.

 

 

Litt off topic i denne tråden kanskje, men vurderer også et lyssterkt fastobjektiv, men klarer ikke helt å bestemme meg bare ut fra tallene. Hadde vært kult med et olympus 50mm/f2, men bruksområdet til dette kan dekkes noe av 50-200mm-eren (tipper jeg?). Og kunne kanskje tenke meg et objektiv til innendørsbruk, og derfor går tankene til sigma 30mm f1.4, både med tanke på at man får med litt mer i bildet (trenger ikke gå så langt unna), og lysstyrken. Noen kommentarer eller erfaringer å tillegge? Evt. linker til tester, eller andre objektiver som bør vurderes? Kanskje Olympus 25/2.8 pancake, men optisk får jeg vel ikke noe mer her enn jeg allerede har på 12-60mm (men størrelse/vekt er jo en fordel)..

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ideelt sett skulle det vært et lyssterkt, (lite/lett) fastobjektiv på 10mm eller videre som det nevnes. Har noen lyst å spå og mene noe om hvor sannsynlig det er at dette kommer (og når)? :)

I'll go out on a limb.. det skjer ikke. Ikke neste år, ikke i løpet av 2010 heller. Dessverre.

 

Olympus 7-14 f4: Superdupert! (men dyrt og litt upraktisk) Forøvrig begynner det å bli noen år gammelt, og kanskje en oppgradert versjon med SWD kommer etter hvert? Hva tror dere? Bør man vente litt?

Jeg tør vedde på at det ikke kommer noen oppdatert 7-14. Det er et objektiv som ikke trenger SWD, da det uansett fokuserer lynkjapt (det har tross alt så mye dybdeskarphet at det nesten alltid er i fokus uansett). Optisk er det lite å angripe det for, og det man kan angripe det med kan man angripe alle supervidvinkler for.

 

Olympus 9-18 f4-5.6: Hvor stor er forskjellen mellom 9 og 12mm egentlig, med tanke på om man gidder å skifte til dette objektivet fremfor å bruke 12-60 objektivet?

Det er stor forskjell, svært stor forskjell. Du kan til og med merke forskjell mellom 11-22 og 12-60, dog en del mindre forskjell.

 

Sigma 10-20 f4-5.6: Enda nærmere 12mm som jeg har, men bør det allikevel vurderes?

Det kan vurderes, men da må det være mye billigere enn 9-18 slik jeg ser det.

 

Olympus fisheye 8mm f3.5 - pga. fisheye er det litt begrenset bruksområde og trolig uaktuelt, spesielt når jeg ser fine landskap og arkitekturbilder fra f.eks. 7-14mm-eren.

Fisheye er ikke noe du kjøper fordi du vil ha vidvinkel, det er noe du kjøper fordi du vil ha fisheye.

 

 

Litt off topic i denne tråden kanskje, men vurderer også et lyssterkt fastobjektiv, men klarer ikke helt å bestemme meg bare ut fra tallene. Hadde vært kult med et olympus 50mm/f2, men bruksområdet til dette kan dekkes noe av 50-200mm-eren (tipper jeg?). Og kunne kanskje tenke meg et objektiv til innendørsbruk, og derfor går tankene til sigma 30mm f1.4, både med tanke på at man får med litt mer i bildet (trenger ikke gå så langt unna), og lysstyrken. Noen kommentarer eller erfaringer å tillegge? Evt. linker til tester, eller andre objektiver som bør vurderes? Kanskje Olympus 25/2.8 pancake, men optisk får jeg vel ikke noe mer her enn jeg allerede har på 12-60mm (men størrelse/vekt er jo en fordel)..

Sigma 30/1.4 er et prima objektiv, om ikke annet ut fra prisen. Det er ikke et normalobjektiv (EFL 60mm), men vidt nok til at det burde kunne fungere som alroundobjektiv.

 

50/2.0 er et av markedets skarpeste objektiver, og vel verdt pengene. Det er markant skarpere enn 50-200 på 50mm, og et trinn mer lyssterkt. Men om det er verdt det for din bruk er en annen sak.

 

25/2.8 er mer uskarpt enn 12-60, til og med mer uskarpt enn 14-42. Formålet med 25/2.8 er ikke skarphet eller hastighet, det er kompakthet.

 

Du kan også vurdere Leica 25/1.4. Men dette koster ikke mindre enn 8000 kroner. Det er dog verdt pengene, så det er neste objektiv på innkjøpslisten min.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for bra svar.

 

Da er vel valget mellom 7-14mm og 9-18mm. Må si at 9-18mm frister på noen punkter: Mindre/lettere, mulighet for bruk av filter(?), og pris. Tar gjerne bilder fra vanskelige vinkler høyt eller lavt, og da blir det ofte til at jeg bare bruker en hånd så da spiller vekta en rolle. Men tipper det ikke er noen som har angret på å ha kjøpt 7-14mm, hehe.. Skulle helst sett noen sammenligningsbilder fra begge objektiver tatt på samme sted. Gjerne innendørsbilder.

 

 

Og så fikk jeg slått fast at Sigma 30mm f/1.4 er sannsynligvis er det mest aktuelle fastobjektivet. I og med at jeg er ganske fersk og dermed ikke har "låst" meg til et spesielt bruksområde, har jeg ikke helt godt svar på hva det skal brukes til, men savner et skikkelig lyssterkt objektiv til innendørsbilder, og føler det kan bli litt flere portrettbilder samt et og annet "produktbilde" og lignende med et slikt objektiv. Lurer også litt på praktisk bruk når DOF blir så lite, om det er en "hindring" i mange situasjoner, eller om man ikke tenker på det som et problem ved å blende litt opp(?).. Noen som vet om bilder på nett tatt med dette objektivet uten stativ i dårlig belysning? (med metadata)

Lenke til kommentar

Takk for lenkene sascha66! Akkurat det jeg så etter, og fikk bekreftet endel ting jeg tenkt (og ikke tenkt på). 9-18mm står ikke svakere i kurs nå i forhold til praktisk bruk (se sitat under). 'Desverre' ser jeg også at det er endel forskjell på 7 og 9mm, spesielt med tanke på innendørs/interiørfoto (som jeg merkelig nok tar oftere enn jeg egentlig skulle tro, ikke pga. estetiske behov, men mer for å vise/dokumentere noe), og dette gjør valget vanskelig. Har det heldigvis ikke så travelt, og kanskje det hjelper å prøve 7-14mm en plass for å finne ut hvor stort/tungt det føles i bruk.

 

"The other aspect is that the 9-18 can be treated as a travel and walkaround lens, so that you can get people and architecture at the same time *if you get close enough*. So its being unobtrusive, not the eye of God like the 7-14, helps quite a bit."

 

(Apropos fisheye, så er jeg enig i "Fisheye er ikke noe du kjøper fordi du vil ha vidvinkel, det er noe du kjøper fordi du vil ha fisheye.", men tok det med fordi det kan være aktuelt i forhold til mitt bruk i stedet for ultra-vidvinkel fordi jeg tar mye bilder av bil. Noe av bruksområdet/motiv ville altså vært de samme, selv om resultatene hadde blitt forskjellige (fisheye gir mer "moro"-bilder). Men ultravidvinkel har mye bredere bruksområde og er nok mest aktuelt...)

 

Edit: sascha66: Hvor kjøpte du objektivet?

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Kjøpte det på Japan Photo, kunne ikke la vær når de hadde den til 10k. Hadde dessuten nettopp testet Knut Ivar sitt objektiv på karmøytur :) Cash-back brukte jeg på supersikring, rett og slett fordi frontelementet er såpass utsatt..

Oki. Ser de har den til den prisen fortsatt. Det er jo faktisk billigere enn fra USA nå før mva og frakt er lagt til. Men det samme gjelder forsåvidt for 9-18mm-eren som koster 3999,-. (Men de hadde ikke Sigma 30mm til olympus). Har ikke surfet så mye på priser i det siste, vet at dollaren har gått opp, men tenkte kanskje vente til sommeren og ta en USA tur med foto-shopping, men er vel ikke store poenget med det lenger (økonomisk anyway).

Sorry off topic.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Uff, jeg sliter skikkelig med å bestemme meg. Har siden sist innlegg såvidt prøvd både 7-14 og 9-18, og det ble ikke mer klart hvilket jeg skal gå for, tvert imot. 7-14 er ikke såå stort og tungt at det er uaktuelt, mens 9-18 veier nesten ingen ting. Når man har de i hånden føler man også en viss kvalitetsforskjell, ikke det at det er noe galt med 9-18, men 7-14 bare føles mye bedre. Hadde 7-14 hatt mulighet for filter hadde jeg nok gått for det, og levd med den ekstra vekten/størrelsen. Kan jo forsøke å oppsummere (og det jeg kommer frem til selv, er at jeg har lyst å kjøpe begge to!):

 

7-14mm:

+Mer vidvinkel

+Sprut/støvsikkert

+Bedre feeling/kvalitet

+Mer lyssterkt

-Ikke mulighet for filter

-Noe større/tyngre (fare for at det ikke alltid blir tatt med)

-Dyrere

 

9-18mm:

+Mulighet for filter

+Lett og kompakt (dermed blir det trolig både tatt med mer, og brukt mer)

+Pris

-Ikke fullt så vidvinklet

-Ikke like lyssterkt

-Ikke sprut/støvsikkert

 

Valget koker vel ned til bruksområde, og grunnen til at jeg setter stor pris på mulighet for filter er at jeg er veldig glad i å bruke ND grad, og gjerne vil ha beskyttelse da det gjerne blir litt actionbilder, og det kan bli både støv og vannsprut og må tørkes ofte. Men ingen av de to er både har mulighet for filter OG er vann/sprutsikkert, og jeg kommer til å bruke 12-60 objektivet endel til slike bilder uansett da det både har filter og er vann/sprutsikkert, og har et veldig anvennelig brennviddeområde.

 

Lurer også litt på prisen på 7-14mm hos Japan Photo, det er jo en veldig god pris i forhold til konkurrentene, tror dere dette er midlertidig og at prisen spretter opp etter hvert? Jeg er også svak for "gode tilbud", og objektivet er jo liksom kremen av ultravidvinkel. Og når man først skal ha vidvinkel, hvorfor ikke gå for det "videste"?

 

Derfor dro jeg til Japan Photo i dag og skulle handle 7-14, men begynnte igjen å tvile, når jeg tenkte på bruksområdet/setting og om jeg kom til å drasse med meg 7-14 like mye som 9-18, og 9-18 er jo veldig greit å ha på kamera når man går rundt med kamera i hånden lenge. Dermed ble jeg veldig i tvil, og klarte ikke å bestemme meg, men ville ikke gi slipp på 7-14 heller... Så da dro jeg hjem igjen uten vidvinkelobjektiv.

 

PS! Før jeg gikk innom Japan Photo i dag, hadde jeg allerede vært hos FotoVideo og kjøpt med meg et Sigma 30mm F1.4, så jeg kom ikke hjem tomhendt heldigvis, hehe. Tenkte det er kjekt å ha nå i jula, både for stemningbilder ute og av folk innendørs i dårlig belysning. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
@Zamot: Iflg profilen din ser det ut som du handlet 7-14mmeren? Er den noe tess?

 

Jeg vurderer på ny vidvinkel innkjøp, og det glasset frister..

 

Har brukt det veldig lite, så har ikke grunnlag for å si hverken det ene eller andre. Tenkte å drøye'n med innkjøp mot våren, da jeg ikke tar så mye bilder på vinteren, men med den prisen og endring i valutakursene så slo jeg til. Alle tester, omtaler, diskusjoner og ikke minst bilder burde vel ikke la det være så mye tvil om det er noe tess, hehe...

 

I forhold valget MITT mellom 7-14mm og 9-18mm så var den viktigste faktoren for meg at det er endel forskjell i hvor vide de er. (Mulighet for filter var et stort argument for meg for 9-18, både pga. ND grad, men også pga. sprut/møkk, men når det allikevel ikke er vann/støvbeskyttet så tenkte jeg at da bruker jeg heller 12-60 objektivet i slike action-situasjoner). Ellers er jeg en person som heller sparer og kjøper det beste, så jeg legger ikke så stor vekt på pris-faktoren. Hadde jeg gjort det kunne utfallet vært annerledes...

 

Med 7-14mm finnes utrolige muligheter om klarer å utnytte de. Både for spennende bilder, men også veldig kjekt til dokumentasjon/interiør eller annet der vidt er praktisk. Uansett, tviler på at noen kommer til å angre på å ha anskaffet seg dette objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...