Gå til innhold

feillevering, utgått vare, kan man kreve tilsvarende vare?


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en viftestyring hos en webshop, sammen med en del andre ting.

Pga at de ikke hadde alt inne på lager så tok det nesten 3 måneder før jeg fikk pakken.

Når jeg så åpner pakken så har jeg fått et harddisk kjølesystem istedet for viftestyringen.

 

Jeg sender så en mail til webshopen for å finne ut hva jeg skal gjøre med den feilleverte varen. Etter nye 3 måneder og 2 purringer per mail så har jeg fortsatt ikke hørt noe fra webshopen. Så jeg sender en ny forespørsel til webshopen om hva jeg skal gjøre med harddisk kjølesystemet.

 

Webshopen sier nå at de ikke har varen på lager, og siden varen er utgått kan jeg ikke få den varen jeg bestilte.

 

Har jeg krav på en tilsvarende vare, dvs en viftestyring av et annet merke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet som sagt ikke nøyaktig hva loven sier om akkurat dette, men jeg ville krevd en tilsvarende vare. Vet at dette er vanlig praksis, både fra egne erfaringer og hva kamerater har opplevd. Men opplevde også en gang at jeg kjøpte en vare på tilbud, jeg kom hjem og oppdaget at den var ødelagt. Når jeg kom tilbake et par dager senere var varen til full pris, og de sa at jeg måtte betale mellomlegget hvis jeg skulle ha en ny vare. Jeg hadde en dårlig dag, og det var snakk om lite penger, så jeg gikk.

Lenke til kommentar
hvilken webshop? greit å vite hva man bør styre unna

Viftestyring til en veldig lav pris? Ventetid på tre måneder før du mottok pakken? Ytterligere tre måneder for å få svar på mail. Det lukter veldig Supertirsdag hos NetShop. :p

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg vil si at du i dette tilfellet kan gå til et dekningskjøp. Det vil si at du hever kjøpet hos selger, og så kjøper tilsvarende vare et annet sted. Du krever så at opprinnelige selger betaler deg mellomlegget. Du har kjøpt en vare med en vesentlig mangel (ved at det ikke er varen du har bestilt), og da vil følgende bli gjeldende:

 

§ 53. Beregning av prisforskjell ved heving

 

Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...