Gå til innhold

Canon MV700 - Død sensor?


Anbefalte innlegg

Jeg har et 4 år gammelt Canon MV700 hvor skjerm og søker plutselig er helt svart både ved opptak og avspilling. Ellers fungerer kameraet normalt med opptak og avspilling av lyd. Kan det være brudd på forbindelsen til sensoren? Dekkes denne feilen eventuelt av garanti innenfor 5 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke får noe bilde ved avspilling tviler jeg på om det er sensoren. Sensoren brukes jo kun ved opptak.

 

Garantien gjelder nok ikke i fem år, men så vidt jeg husker skal reklamasjon av slikt utstyr gjelde for fem år. Hvis du fortsatt har kvitteringen kan du dra tilbake til butikken du kjøpte kameraet og be om å få den reparert. De vil kanskje påstå at garantien er utløpt, men da kan du banke i bordet med forbrukerkjøpsloven som gjelder fem år.

 

Mange blander ofte garanti og reklamasjon som er to forskjellige ting. Her er et eksempel på en Playstation som har gått i stykker etter tre år:

 

http://forbrukerportalen.no/faq/1125300714.59

Lenke til kommentar

Takk for svar. Enig i at det neppe er sensoren. Jeg skal teste om jeg får bilde ved tilkobling til TV og lete frem kvitteringen. Så blir det vel en tur til Elitefoto til uken.

 

Forbrukerkjøpsloven kjenner jeg til og har benyttet meg av tidligere med hell.

Linken til forbrukerrådet du viser til er grei å bruke ved en reklamasjon.

Lenke til kommentar
Jeg har et 4 år gammelt Canon MV700 hvor skjerm og søker plutselig er helt svart både ved opptak og avspilling. Ellers fungerer kameraet normalt med opptak og avspilling av lyd. Kan det være brudd på forbindelsen til sensoren? Dekkes denne feilen eventuelt av garanti innenfor 5 år?

 

Det er et problem med Canons sensorer. Gå hit: https://self-service.canon-europe.com/no/pages/ og gå inn på din modell. Du får kamera fikset av Canon.

Lenke til kommentar
Det er et problem med Canons sensorer. Gå hit: https://self-service.canon-europe.com/no/pages/ og gå inn på din modell. Du får kamera fikset av Canon.

Takk for tipset. Jeg har nå sjekket med tidligere opptak og funnet ut at de vises ved avspilling, dvs at det nok er noe med sensoren det er noe galt med. Det stemmer med det som står om MV700 i linken du viser til, nemlig kontakttrøbbel med sensor.

 

Informasjon om problemet:

Blant CCDene som er brukt i de aktuelle produktene, er det bekreftet at det i svært sjeldne tilfeller under forhold med høy temperatur og høy luftfuktighet har forekommet at noen av de interne ledningskoblingene har løsnet.

 

Hvis denne feilen oppstår, sendes ikke signalet fra CCDen riktig i fotograferingsmodus. Dette fører til bildefeil som beskrevet nedenfor.

 

 

Bilder vises ikke

Bildefarger er feil

Bilder er fordreid

Disse symptomene kan registreres på LCD-skjermen.

Løsning:

Vi ber alle brukere som har registrert disse symptomene, om å kontakte nærmeste Canon-servicesenter.

 

Canon sørger for gratis reparasjon for de aktuelle produktene i tilfeller der det er registrert at de interne CCD-ledningskoblingene har løsnet.

 

 

Sist oppdatert: 07-Jun-07

 

Dette gjelder faktisk drøyt 30 videokamera og kompaktkamera fra Canon.

 

Kameraet er levert nærmeste butikk som har sendt det til verksted for reklamasjonsreparasjon.

 

Edit: Tyrkleif

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...