Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge denne, men uansett. flytt hvis den ligger feil.

så til poenget.

 

jeg prøver å ta HDR bilder med mitt Nikon D80, 3 bilder med exponering på -2, 0 og +2.

Så legger jeg de inn i photomatix pro. og genererer de og deretter tone mapper de, men jeg får røde og blå kanter på objekter i bildet, hvorfor dette?! blir frustrert, prøvd mange ganger.

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan skyldes at motivet ikke er 100% likt på alle bildene. Brukte du stativ? Hvis du har Photoshop kan du bruke det til å aligne bildene slik at utsnittet blir likt.

Lenke til kommentar

Får jeg slike feil, pleier jeg bare å legge inn det originale og det mørkeste RAW-bildet inn i Photoshop, for så å viske vekk til bildet ser nogenlunde normalt ut (hvis jeg gidder that is). Hender man får de feilene selv om man bruker bilder generert fra én enkelt RAW-fil, så det har ikke noe med stødigheten å gjøre. Mer kan jeg nok ikke hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Får jeg slike feil, pleier jeg bare å legge inn det originale og det mørkeste RAW-bildet inn i Photoshop, for så å viske vekk til bildet ser nogenlunde normalt ut (hvis jeg gidder that is). Hender man får de feilene selv om man bruker bilder generert fra én enkelt RAW-fil, så det har ikke noe med stødigheten å gjøre. Mer kan jeg nok ikke hjelpe deg med.

men dette skjer hver gang.

jeg har laget hdr bilde med ett raw, det gikk fint, men kan dette ha noe med at jeg tar bildene i jpg format og ikke raw? har ikke prøvd med raw enda

Lenke til kommentar
men dette skjer hver gang.

jeg har laget hdr bilde med ett raw, det gikk fint, men kan dette ha noe med at jeg tar bildene i jpg format og ikke raw? har ikke prøvd med raw enda

 

Tar du bildene med identisk blenderåpning. Blenderåpning kan påvirke skarphet i bildet og konskje lage problemer.

Lenke til kommentar
men dette skjer hver gang.

jeg har laget hdr bilde med ett raw, det gikk fint, men kan dette ha noe med at jeg tar bildene i jpg format og ikke raw? har ikke prøvd med raw enda

 

Tar du bildene med identisk blenderåpning. Blenderåpning kan påvirke skarphet i bildet og konskje lage problemer.

ja samm blender åpning, har satt kameraet på en bracketing funksjon så når jeg tar 3 bilder med fjernutløsern så endrer den bare på lukkertiden så får jeg bildene jeg skal ha.

Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn til at du ikke bruker RAW-bilder?

Så lenge du bruker Photomatix er det like enkelt ettersom programmet åpner NEF-filer direkte. Og kvaliteten er jo som kjent hakket bedre enn med jpg.

 

Kvaliteten på NEF er faktisk så god at jeg har laget fine HDR-bilder med utgangspunkt i en enkelt eksponering.

Endret av ovrebekk
Lenke til kommentar
For meg ser det der ut som kromatisk aberrasjon, men forstår jeg det riktig når jeg sier at du ikke ser dette på orginalbildene?

det stemmer, men skjønner ikke hvorfor dette skjer

 

Noen spesiell grunn til at du ikke bruker RAW-bilder?

Så lenge du bruker Photomatix er det like enkelt ettersom programmet åpner NEF-filer direkte. Og kvaliteten er jo som kjent hakket bedre enn med jpg.

 

Kvaliteten på NEF er faktisk så god at jeg har laget fine HDR-bilder med utgangspunkt i en enkelt eksponering.

nei ingen spesiell grunn, jeg har også prøvd med raw nå, ble litt bedre men er fortsatt noe som virker galt når jeg tar bilde av trær

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...