Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp IP server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan dere ikke bare bruke de automatisk tildelte adressene i Windows? Disse ligger vel typisk i samme subnett (correct me if I am wrong).

 

Det er vell det vi bruker. Bare at når hver enkelt pc skal få tildelt en automatisk ip adresse så må jo den få det av routeren. Og når 50 personer gjør dette samtidig, blir det rett og slett for mye for den og den henger seg opp. Noe som resulterer i at jeg må gå fram og tilbake hvert kvarter til denne routeren for å restarte den. Det er veldig mange ganger i løpet av et LAN det.

 

Kan f.eks bruke Dual Server om du kan litt om det. Det er DNS og DHCP så det er det du trenger. Er endel konfigurering, kan hjelpe deg med det om det blir for avansert

 

Kan fint lite om slikt, men hvis du hjelper meg med det så skal det nok gå bra. Det hadde vært fint om du satte opp en liten steg for steg dummy guide hvor du forklarte hvert steg osv. Hvordan er det med kravet til nettverkskortene som står i pcen det skal installeres på?

 

 

eller laste ned tftpd32 og sette opp DHCP funksjonen på den.

 

Får se hvilken jeg velger. Er vell egentlig det samme hvis jeg ikke tar feil? For mitt vedkommende hadde det kanskje vært lurest å velge den som er enklest å sette opp siden jeg ikke kan så mye.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned Dual Server, men filen jeg lastet ned var bare på rundt 250 kilobyte. Kan da ikke være riktig det?

 

Hvis det er riktig. Er det bare å kjøre igang .exe filen jeg lastet ned på den pcen jeg skal installere det på? Eller er det slik at det er et eget system som kjører slik at jeg må formatere pcen.

Lenke til kommentar

Vel, et alternativ er jo å tildele IP-adressene etterhvert som deltakerene annkommer LANet. Det krever jo dog at deltakerene har det minimum av kunskap som trengs for å sette opp IPen sin manuellt på PCen, eller at du evt. lager en enkel guide med noen bilder. Det krever jo tross alt ikke vanvittig med IQ for å klare unna det ;) Fast tildelt IP er jo også uten tvil den mest robuste løsningen. Da kan du jo slå av DHCPen på ruteren totalt om du vil.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Kan dere ikke bare bruke de automatisk tildelte adressene i Windows? Disse ligger vel typisk i samme subnett (correct me if I am wrong).

 

Dette defineres under "subnett maske" under egenskaper til TCP/IP.

Klienter med samme definerte maske her vil ligge under samme subnett.

 

Ellers er det du er på jakt etter "DHCP" funksjon, som ligger på lag5 i TCP/IP modellen og sørger for utdeling av IP adresser i ett nettverk.

Uansett det finnes flere funksjoner for å sette opp DHCP løsninger. Det finnes innebygget i en noen windows versjoner hvis alle kjører på dette plattform, ellers kan jeg varmt anbefale å sette statisk (fast IP) hvis det er snakk om få klienter.

Endret av lokalen
Lenke til kommentar

Ja. Men saken er slik at jeg da må gå rundt å sjekke at alle sammen gjør dette. Er ikke alle som gidder å gjøre det siden de fleste ikke skjønner viktigheten rundt det. Og siden flesteparten har automatisk ip når de er hjemme også, ser jeg det som den enkleste løsningen å sette opp en DHCP server. Det er altså snakk om rundt 50 personer som er på dette LANet.

 

Men prøvde å laste ned og installere tftpd32 som fatalicus linket til, og for meg virket det som om det var et enklere program å lære seg. Så jeg vet ikke hvilket dere vil anbefale? Siden jeg ikke kan så mye om dette så er det vell kanskje tftpd32 som ser ut til å være det mest naturlige valget.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

Skal man først snakke dedikert kan du like gjerne sette opp en maskin som kjører Linux, f.eks Debian eller Ubuntu Server eller BSD. Disse greier de fleste oppgavene som Win 2003 server. Untaket ligger i brukerautentisering og som grafisk terminalserver hvor jeg erfarer at Windows servere er mer avanserte enn et umodifisert Unix system, men her er det jo uansett snakk om DHCP og DNS som *nix system klarer veldig bra.

Lenke til kommentar

Har fikset problemet nå. Fikk hjelp av noen andre som arrangerer dataparty i dette distriket og vi fant ut at det var noe med nettverkskortet i pcen jeg hadde satt sammen. Så derfor fikk vi låne deres DHCP server som bruker ClarckConnect og det funket kjempe bra. Vi har aldri hatt så stabil internett før, vertfall med meg som nettverksansvarlig. Det var rett og slett en fryd.

 

Så til neste gang skal jeg ordne med nye nettverkskort til maskinen så vi får en egen server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...