Gå til innhold

Input om digitalkamera?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter et nytt digitalkamera. Må ha høy nok oppløsning å ta bra nok bilder til at de kan trykkes. Bildekvalitet er kriterie nr. 1. Videre MÅ kameraet ta gode bilder i noe svak belysning (vanlig lampelys innendørs om kvelden) og ha en relativt god blits. Hurtighet er også ganske viktig (hvor lang tid det tar fra du trykker utløseren helt ned til bildet blir tatt) Prisen må være under 10.000,- Er konfortabel med speilrefleks størrelse. Foretrekker faktisk dette fremfor størrelse "ixus", selv om det også er helt greit.

Skal helst ikke sluke batterier og ha et minnekort merke som gjør at jeg kan lagre en 40-50 høyoppløslige bilder på det (minnekortet regner jeg med å kjøpe ved siden av kameraet).

Har vudert Canon G3 og Olympus Camedia c- 5050 Z, men er åpen for alle ideer.

 

Har nå et Samsung Digimax 210, det er jeg ikke helt fornøyd med. For dårlige bilder i svakt lys, for lav oppløsning, batterisluker og alt for tregt!

 

Håper noen kan hjelpe meg å finne "drømmekameraet".

 

"Noe forrvirret kamera kjøper"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har selv en Olympus C5050Z og er godt fornøyd med kameraet - til sitt bruk! Det tar knallskarpe bilder med flott fargemetning og er svært gjerrig på batteriene. Kameraet fokuserer hurtig og blitsen er den beste i klassen. Jeg vurderte også G3, men testene rundt om var entydig, fokusproblemer i svakt lys. Når det gjelder støy og KA er de omtrent like

bra. Dette med støy og KA er foresten sterkt overdret - så fremt du ikke skal produsere posters eller reklameplakater da. På A4 utskriftene mine finnes det ikke antydning til noe av dette, bildene blir kjempe bra.

På 70-tallet fotgraferte jeg mye med en film - Agfa CT 18. Den gang regnet for en av de beste diasfilmene til naturfotografering. Hadde et kamera i dag framvist like mye korn og de samme fargene så hadde det ikke kommet på markedet. Men det hørte liksom med den gang - desuten konsentrerte vi oss om motivet da, ikke hva kameraet, optikken eller fimen presterte på testbenken. Kameraet var bare et verktøy som vi satte tre krav til -

det måtte være robust og tåle en "trøkk", det måtte eksponerte slik vi hadde innstilt det, og det måtte eksponerte i det samme øyeblikk vi trykket av.

Men nok om det, C5050Z har også fokusproblemer, ihvertfall mitt. På tele fra ca 70mm til 105mm ved portrettopptak skulder/hode, avstand 1,5 -2m feiler det altfor

ofte. Det sikreste er å zoome til ca 60mm og så hellere crope bildet i et billedredigeringsprogram. Med 5 m pic har du litt å gå på.

Kameraet har så mange funksjoner og innstillinger at en kan bli gal av mindre, mange av dem er bare gimick. F.eks manuel fokusering. Det er helt umulig å se om motivet er i fokus, monitoren viser samme skarphet enten det står på 2 eller 5 m. Er det i tillegg solskinn ser du ikke noe i monitoren i det heletatt, men det gjelder alle kameraene. Det samme ved manuell bruk, lukkeren stiller du riktig nok med tommelhjulet, men når du skal stille blenderen må du også i tillegg finne en liten knapp å trykke inn før du så bruker det same hjulet - håpløst! Det mest irriterende er at kameraet går til bake til fabrikkinnstilling hver gang du slår det av!!!! Det finnes riktig nok en funksjon "My mode" - det vil si at du kan forhåndsinnstille kameraet slik du ønsker det. Men som sagt, hva hjelper det, når du slår det av går det som sagt tilbake til fabrikkinnstilling og så er det hele pakka på nytt igjen da med knotter og hjul før du har kommet fram til et av dine forhåndsinnstilte programmer.

Nå bruker jeg kameraet som hvilket som helst kompaktkamera. Kjører konskvent på P, automatisk iso, blits og hvitbalanse(fabrikkinnstilling) og da er det helt greit og bildene blir som sagt helt knall!

Jeg tror det er en smakssak om du velger G3 eller C5050Z, begge er i toppsjiktet i sin klasse.

Lenke til kommentar
Det mest irriterende er at kameraet går til bake til fabrikkinnstilling hver gang du slår det av!!!!

Leser du ikke bruksanvisninga mann? Der står det sirlig forklart hvordan du slår av den funksjonen.

 

 

lukkeren stiller du riktig nok med tommelhjulet, men når du skal stille blenderen må du også i tillegg finne en liten knapp å trykke inn før du så bruker det same hjulet - håpløst!

Den knappen har en forhøyning sånn at man kan finne den uten problemer i blinde. Det fungerer i allefall flott for meg.

Lenke til kommentar

Sitat:

Leser du ikke bruksanvisninga mann? Der står det sirlig forklart hvordan du slår av den funksjonen

 

Nei den ga jeg opp etter en uke! Med ca.230 sider bruksanvisning må jeg ærlig innrømme at den ble alt for omfattende. Jeg har funnet de funksjonene jeg jobber med og det virker ok - bortsett fra å få fjernet fabrikkinnstillingen da og så kunne gå rett inn i "my mode" ved oppstart. (Desuten trodde jeg ikke det gikk da flere anmeldere pekte på dette som det største "problemet" med kameraet).

 

Sitat:

Den knappen har en forhøyning sånn at man kan finne den uten problemer i blinde. Det fungerer i allefall flott for meg.

 

Det er det som er problemet, altfor mange knapper! Når du har fotografert i 35 år med speilrefleks, hvor du kun stilte eksponeringen med lukkerknotten og blenderrigen og hvor disse var anvist i søkeren, ja se det, det var noe annet! For meg er og blir dette helt håpløst. Motivet er jo over alle hauger når du endelig er ferdig med innstillingene!

Hadde gjennomsiktssøkeren anvist blender og lukker, og hadde hjulet vært plassert forann, for pekefingeren, ja da hadde det blitt noe annet.

Hadde med kameraet til sydlige breddegrader nå, fra kl 1000am til 1700pm så jeg ikke det bøss i monitoren, hvis jeg da ikke skygget for med den ene hånden, men da ble det ganske så umulig å betjene disse knappene og hjulet :)

Kan du fortelle meg hvor jeg finner denne funksjonen hvor jeg kan gå rett inn i "my mode" ved oppstart - og jeg skal være deg evig takknemlig!

Lenke til kommentar

Gå inn i menyen ("mode menu" hvis du ikke er i bildevisnings modus) og velg "SETUP" og sett "All RESET" til "OFF", da vil kameraet huske instillingene mens det er avslått. Men pass på at du ikke går rundt og fotograferer i super macro modus hele dagen uten å vite om det.

 

Hvis du ikke har gjort det allerede så sett alt på "PW ON SETUP" og "PW OFF SETUP" til "OFF" da slipper du animasjonene og lydene når kameraet starter opp og stenger av.

 

Jeg har også "DUAL CONTROL PANEL" på "ON" da får jeg se all informasjonen på LCD displayet når jeg trykker "Quick View" knappen. Jeg har alltid på LCD skjermen uansett.

 

 

 

Jeg har skrevet mer om forskjellen mellom G3 og 5050 her:

http://url.akam.no/?239

 

Ser ikke ut til å virke:

Warning: Unable to connect to PostgreSQL server: could not connect to server: No such file or directory Is the server running locally and accepting connections on Unix domain socket "/var/run/postgresql/.s.PGSQL.5432"? in /home/raw.no/www/index.php on line 3

 

Warning: Supplied argument is not a valid PostgreSQL link resource in /home/raw.no/www/index.php on line 4

 

Warning: Supplied argument is not a valid PostgreSQL result resource in /home/raw.no/www/index.php on line 5

 

Nå virker det, var vist bare et midlertidig problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...