Gå til innhold

Nokia og batterilevetid


Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt meg en Nokia 5310, jeg forventa at batteriet ville vare minst 3dager. Men akk nei... Etter en dag med litt telefoni, et par meldinger og litt musikktesting var batteriet helt på bunn. Det samme var det med 6300 jeg kjøpte forrige sommer. Dette holder ikke! Er det ikke meninga at man skal bruke nokiatelefoner utendørs eller noe? Dette er ellers flotte telefoner, synd at det skal være sånn. Min SE w880i holder minst 3 hele dager!

 

Noen tanker om dette? Eller er det bare meg som ikke har lyst til å være avhengig av å måtte lade mobilen hver dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1)

Batteriet når full kapasitet først etter noen uker med bruk.

 

2)

Du har kjøpt en telefon med 9-10 mm tykkelse. Det er klart det er dårlig plass til batteri. Gjør bedre forarbeid neste gang.

 

3)

Sørg for at du har et relativt nytt simkort, har på strømsparingsfunksjoner og ikke har full displaystyrke.

Lenke til kommentar
1)

Batteriet når full kapasitet først etter noen uker med bruk.

 

2)

Du har kjøpt en telefon med 9-10 mm tykkelse. Det er klart det er dårlig plass til batteri. Gjør bedre forarbeid neste gang.

 

3)

Sørg for at du har et relativt nytt simkort, har på strømsparingsfunksjoner og ikke har full displaystyrke.

 

4)

Slå av bluetooth.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Jeg har nå kjøpt meg en Nokia 5310, jeg forventa at batteriet ville vare minst 3dager. Men akk nei... Etter en dag med litt telefoni, et par meldinger og litt musikktesting var batteriet helt på bunn. Det samme var det med 6300 jeg kjøpte forrige sommer. Dette holder ikke! Er det ikke meninga at man skal bruke nokiatelefoner utendørs eller noe? Dette er ellers flotte telefoner, synd at det skal være sånn. Min SE w880i holder minst 3 hele dager!

 

Noen tanker om dette? Eller er det bare meg som ikke har lyst til å være avhengig av å måtte lade mobilen hver dag?

 

Etter det jeg har erfart så har jeg funnet ut dette (sånn generelt)

 

Nokia = dårlig batterikapasitet

SE = bra batterikapasitet

 

Har hatt min SE k750i i 3 år, den har stått på 24/7 og er brukt jevnlig hver dag i tillegg til å ringe med.

Sendt 17290 mld, 59 mms

Total anropstid 10:10:58

Utg. androp: 131:18:30

Merker først for ett par mnd siden at batteriet begynner å bli merkbart dårligere, skrudde ned skjermstyrken fra 80% til 50% og batteriet varer i ca 1 uke med vanlig bruk. Har aldri skiftet batteri. Min N82 varte i ca 2-3 dager med vanlig bruk. Vil du ha en nokia mob. med over middels batterikapasitet så bør du sjekke folks erfaringer, produsenten beskriver ofte hvor lenge batteriet varer. Det kan stemme det, men en n82 suger batteri med en gang du trykker på en tast for å sjekke klokka og da går standbytiden ned..

Lenke til kommentar
Etter det jeg har erfart så har jeg funnet ut dette (sånn generelt)

 

Nokia = dårlig batterikapasitet

SE = bra batterikapasitet

 

Det var da voldsom til generalisering da...kan godt fullføre den for deg.

 

Min erfaring er:

 

Nokia = Avanserte telefoner med masse avanserte funksjoner - ergo batterislukende.

SE = Leketelefoner med få eller knapt eksisterende avanserte funksjoner - ergo ikke veldig batterislukende.

 

Generellt sett er batteriene i alle telefoner stort sett like, det er hva som ellers blir puttet i telefonen som avgjør batteritiden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Etter det jeg har erfart så har jeg funnet ut dette (sånn generelt)

 

Nokia = dårlig batterikapasitet

SE = bra batterikapasitet

 

Det var da voldsom til generalisering da...kan godt fullføre den for deg.

 

Min erfaring er:

 

Nokia = Avanserte telefoner med masse avanserte funksjoner - ergo batterislukende.

SE = Leketelefoner med få eller knapt eksisterende avanserte funksjoner - ergo ikke veldig batterislukende.

 

Generellt sett er batteriene i alle telefoner stort sett like, det er hva som ellers blir puttet i telefonen som avgjør batteritiden...

 

Batteriene er som du sier stort sett like, men de også kan variere, men ikke så mye. Alt på en verdi fra 0-300. N82 f.eks. har ett godt batteri i utgangspunktet, men det hjelper lite når mobilen holder i 3 dager. Det kan såklart være pga. teknologien, men jeg brukte hverken 3g eller wi-fi på n82, og batteritiden var fortsatt dårlig. Ang. teknologi vil jeg tro at hardware messig er det stort sett gps og wi-fi er forskjellen. SE kommer snart med en mobil med både wi-fi og gps så det skal bli spennende å se hvordan den klarer seg. Jeg tror andre ting enn bare hardware kan ha noe å si. Dessuten kan det godt være att hardware nokia bruker krever mer strøm enn se. Ikke vet jeg. Kan være mye som er årsak til forskjellene. Sier ikke at alle nokia mob. har dårlig kapasitet, men de fleste som jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Etter det jeg har erfart så har jeg funnet ut dette (sånn generelt)

 

Nokia = dårlig batterikapasitet

SE = bra batterikapasitet

 

Det var da voldsom til generalisering da...kan godt fullføre den for deg.

 

Min erfaring er:

 

Nokia = Avanserte telefoner med masse avanserte funksjoner - ergo batterislukende.

SE = Leketelefoner med få eller knapt eksisterende avanserte funksjoner - ergo ikke veldig batterislukende.

 

Generellt sett er batteriene i alle telefoner stort sett like, det er hva som ellers blir puttet i telefonen som avgjør batteritiden...

Enig der :cool:

Lenke til kommentar
Batteriene er som du sier stort sett like, men de også kan variere, men ikke så mye. Alt på en verdi fra 0-300. N82 f.eks. har ett godt batteri i utgangspunktet, men det hjelper lite når mobilen holder i 3 dager. Det kan såklart være pga. teknologien, men jeg brukte hverken 3g eller wi-fi på n82, og batteritiden var fortsatt dårlig. Ang. teknologi vil jeg tro at hardware messig er det stort sett gps og wi-fi er forskjellen. SE kommer snart med en mobil med både wi-fi og gps så det skal bli spennende å se hvordan den klarer seg. Jeg tror andre ting enn bare hardware kan ha noe å si. Dessuten kan det godt være att hardware nokia bruker krever mer strøm enn se. Ikke vet jeg. Kan være mye som er årsak til forskjellene. Sier ikke at alle nokia mob. har dårlig kapasitet, men de fleste som jeg har erfart.

Blir jo litt feil å sammenligne SE K750i med en Symbin S60 telefon.

Symbian telefonen er mye mer tungdrevet, ta prosessoren f.eks.

N82 er klokket på 332 MHz.

Har ikke klart å finne prosessor hastigheten på K750,

men blir veldig overrasket om den overstiger 200.

 

Sammenligningen din blir nesten som å sammenligne Lada med Mercedes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Batteriene er som du sier stort sett like, men de også kan variere, men ikke så mye. Alt på en verdi fra 0-300. N82 f.eks. har ett godt batteri i utgangspunktet, men det hjelper lite når mobilen holder i 3 dager. Det kan såklart være pga. teknologien, men jeg brukte hverken 3g eller wi-fi på n82, og batteritiden var fortsatt dårlig. Ang. teknologi vil jeg tro at hardware messig er det stort sett gps og wi-fi er forskjellen. SE kommer snart med en mobil med både wi-fi og gps så det skal bli spennende å se hvordan den klarer seg. Jeg tror andre ting enn bare hardware kan ha noe å si. Dessuten kan det godt være att hardware nokia bruker krever mer strøm enn se. Ikke vet jeg. Kan være mye som er årsak til forskjellene. Sier ikke at alle nokia mob. har dårlig kapasitet, men de fleste som jeg har erfart.

Blir jo litt feil å sammenligne SE K750i med en Symbin S60 telefon.

Symbian telefonen er mye mer tungdrevet, ta prosessoren f.eks.

N82 er klokket på 332 MHz.

Har ikke klart å finne prosessor hastigheten på K750,

men blir veldig overrasket om den overstiger 200.

 

Sammenligningen din blir nesten som å sammenligne Lada med Mercedes.

 

Det er sant. Alle ser jo at det er store forskjeller mellom k750 og n82 og at disse ikke kan sammenlignes på en fair måte med batteri når man ser på skjermstr og andre specs. Når man ser på både nye og gammle lekemobilene til se har de generelt god batteri kapasitet. At det er fordi nokia har avanserte muligheter som wi-fi og gps kan så være, men selv de enklere (les:lekemobil) mobilene til nokia har pleier å ha lavere levetid. Jeg tror ikke det er så lenge til SE nye topp mod kommer med gps og wi fi og inntil da skal jeg ikke si så mye mere. Det skal bli interessant å se om se klarer å få en god levetid på batteriet eller om den vil være like dårlig (eller bra i andres øyne) som n82.

 

SE mobilene er ikke like avanserte og nyttige for noen, som noen av de avanserte nokia mobilene. For mitt bruk er alikevel se mer enn bra nok. Faktisk syns jeg at se mobilene er lettere å bruke fordi de ikke har disse avanserte funksjonene. Når se lanserer sin smartmobil vil jeg være kritisk til den også, for jeg har ikke bruk for de avanserte funksjonene. Og i nokia sitt tilfelle syns jeg mobilen ble tungvindt å bruke og mere rotete. Dette gjelder kun de avanserte mobilene til nokia, de enklere versjonene av symbian har jeg ikke prøvd så veldig.

 

Litt synd, for når jeg kjøpte N82 og fikk prøvd kameraet og videopptakeren så prøvde jeg virkelig å like den, for det er det absolutt beste jeg har vært borti, bedre enn k850i som jeg har prøvd,spes mtp video. Dårlig kvalitet og dårlig batteri samt dårlig service hos nokia verkstedet gjorde at jeg fikk tilbake pengene for den.

Lenke til kommentar

Går vel an å si mye om "nokia er avansert, så det er greit at batteriet varer i en dag, men SE suger, så det er forklaringen på bedre batteritid"- forklaringen. Men faktum er det at alle nokia mobilene som varer noenlunde brukbart enten har et lithium polymer batteri med høy kapasitet, eller kjører et chipset som er "mindre avansert" enn det som kjører på n95 og n82. e61 har et li-poly batteri - resten av nokia- telefonene kommer med organiske li-ion batterier, som er mer sårbare for temperatur, mister effekten fortere ved slump- lading, etc. Noe som ikke gjelder syntet- batteriene. Og dette merker du fort.

 

Chipsettet som brukes har også en del av skylden - Moto z8 og z10 bruker samme chipset som n95 - og har et tilsvarende batteriforbruk. Som igjen er merkbart dårligere enn en p1 som kjører samme OS og platform (som z8). Uten at 3d prosessering osv. er brukt i det hele tatt på noen av telefonene, ironisk nok. Så en kan jo spørre seg om hvor smart det er å stappe inn et "nyere" chipset som dette fra TI, når det åpenbart trekker mer strøm til vanlig bruk, og når et mye mindre chipset allikevel støtter Opengl ES 1.1 og har en dedikert matteprosessor.. Siden inntil OpenGL ES 2.0 dukker opp, samtidig med Ghz telefoner og monster- batterier, så er muligens ikke "avansert" veien å gå. Ihvertfall ikke på telefoner som kommer idag, og ikke om flere år.

 

Tydeligvis har nokia også skjønt dette etterhvert - n96 kommer angivelig med en arm9 prosessor (ifølge "kilder"). Og altså ikke det siste OMAP settet med arm11 og så videre. Samtidig dukker det opp slikt som en n78 med annonserte 24timer mp3- spilling (i motsetning til n95ens 8-10). Som jo i tilfelle vil være på linje med eller over en iPod og for eksempel en p1.

 

Et annet eksempel - iPhone bruker ikke et OMAP chipset fra TI med det siste nye, men et basert på en mbx- lite grafikkprosessor (som er den samme som i en "avlegs" m600, for eksempel). iPhone har en haug kjappere prosessor, og høyere intern busshastighet for å ta seg av minneflyttingen - men den ekstra grafikk- chippen du finner på de siste OMAP chipsettene til nokia, den valgte de ikke. Selv om altså hele GUIen på iPhone kjøres i "3d" (i motsetning til s60 som ikke kjører 3d i det hele tatt).

 

..Så kan en vel gjøre seg noen tanker om hvor ille det går an å lure folk opp i stry, når produsenter, utsalgssteder, osv, alle pusher denne "nokia er avansert" fortellingen for å forklare den dårlige batteritiden..

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...