sindrejibb Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 Hei! Tenkte å kjøpe Nikon SB-800 på ebay, siden jeg nesten får den til halv pris i forhold til i Norge der. Men noen skriver "USA model", hva er det? Er det kompatibelt med mitt D80 kjøpt i norsk butikk?
Arafat Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 Hei! Tenkte å kjøpe Nikon SB-800 på ebay, siden jeg nesten får den til halv pris i forhold til i Norge der. Men noen skriver "USA model", hva er det? Er det kompatibelt med mitt D80 kjøpt i norsk butikk? Hei, jeg har en USA modell, helt lik Norsk så langt jeg kan se(omtrent halv pris! Arafat
IceFox Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 Ja, det funker! At det står USA model betyr at den er importert av en amerikansk grossist, og solgt videre slik at man har alt av amerikansk garanti. Et annet alternativ er at det er gråimportert. Da har det ikke gått gjennom en amerikansk grossist, og vil ikke ha lik garanti. Vet ikke hva dette omhandler i detalj. Viktigere i Norge hvor man har 5 års reklamasjonsrett. De fleste mener vel at det er tryggest med USA model, så gå for det du.
sindrejibb Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Skrevet 22. mai 2008 Kan du bruke den innebygde blitzen samtidig som du bruker SB-800'en trådløst?
Thunderhead Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Kan du bruke den innebygde blitzen samtidig som du bruker SB-800'en trådløst? På din D80 kan du det ja. Kan velges dypt inne i menyen et sted.
IceFox Skrevet 22. mai 2008 Skrevet 22. mai 2008 Du må bruke pop-up-blitsen for å styre SB-800 trådløst. Den reagerer på lyset fra blitsen. Dette er så sant du ikke har en annen form for trådløs kontrollenhet da.
sindrejibb Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Skrevet 24. mai 2008 Det skjønte jeg ikke, reagerer SB-800'en fra blitzen som følger med på kameraet? Altså selve, blitzen, flashet? Trodde det var infrarøde signaler fra kamera til blitz eller noe jeg?
IceFox Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Nei. Det er en såkalt optisk slave, som betyr at den reagerer på lys. Men ved å kjøpe en SU-800 som er en masterkontroll, vil blitsene synkroniseres via IR.
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 D80 har så vidt meg bekjent innebygget funksjonalitet for å styre SB-600 og SB-800 trådløst uten SU-800 eller en ekstra SB-800 som master.
Thunderhead Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 (endret) Det skjønte jeg ikke, reagerer SB-800'en fra blitzen som følger med på kameraet? Altså selve, blitzen, flashet? Trodde det var infrarøde signaler fra kamera til blitz eller noe jeg? Det er samme sensoren i blitsen som reagerer på IR signalet fra SU-800 og fra pop-up'en eller en SB-800. Det er ingen egen IR-sender hverken i kamera eller SB-800. Blitslyset inneholder også infrarødt lys og bølgelengden for IR er bare litt over det som er synlig lys. Du får altså samme funksjonalitet når det gjelder justeringsmuligheter med pop-up'en eller SB-800 med synlig lys, som med en SU-800 med IR lys. Kortversjonen på hendelsesforløpet: Du trykker på utløserknappen Pop-up'en/SB-800/SU-800 sender et svakt blink. Blinket blir registrert av den/de trådløse blitsen(e) som fyrer av et svakt blink. Blinke(t/ne) blir registrert i kamera gjennom objektivet (derav TTL, Through The Lens) av en sensor. Kamera kalkulerer riktig(e) blitsstyrke og legger til eller trekker fra eventuelt kompensasjon(er) satt av deg og sender en kodet lysbeskjed om korrekt styrke til den/de trådløse blitsen(e). (Alle) blitsen(e) fyrer med korrekt lysstyrke, samtidig med at bilde blir tatt. Har ikke tall på det, men hele prosessen går relativt kjapt. Prosessen tar litt lenger tid ved flere grupper. Endret 24. mai 2008 av Oceanborn
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Beklager hvis jeg kaprer tråden her (skal lage en ny hvis det er ønskelig), men funker dette på D40 også, og med en SB-600? Eller er det bedre med en av de dærre radiosenderdingsene man får tak i på eBay?
Thunderhead Skrevet 24. mai 2008 Skrevet 24. mai 2008 Beklager hvis jeg kaprer tråden her (skal lage en ny hvis det er ønskelig), men funker dette på D40 også, og med en SB-600? Eller er det bedre med en av de dærre radiosenderdingsene man får tak i på eBay? Hverken pop-up'en på D40(x) eller D50 (usikker på D60) kan styre andre blitser trådløst, det samme gjelder for SB-600. Da ser jeg bort fra dumme slaveblitser som fyrer når de registrer en annen blits gå av. Så, for å få trådløs TTL blitsstyring med D40, må du ha en SB-800 eller en SU-800 montert i blitsskoen. Radiosendere har betydelig lenger rekkevidde, men da må man rundt om og justere blitsene manuelt på samme måte som med dumme slaver. Ingen TTL lysmåling eller annen form for justering er mulig fra kameraposisjon. Det sagt, det er mange som sverger til radiosendere som f.eks Pocket Wizard.
sindrejibb Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Skrevet 25. mai 2008 Men tar ikke denne prosessen litt lang tid? Hvis jeg f.eks. skal ta actionbilder (skibilder) der jeg må skyte bildet i det riktige millisekundet?
IceFox Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Nei. Selvfølelig et par millisekunders forsinkelse, men ikke noe du vil merke. Det du derimot må huske er at pop-upblitsen ikke er så kraftig, og at du ikke har så langt rekkevidde. Uten i sollys er det vanskelig for den optiske slaveblitsen å registere blitsblinket fra kameraet. Jeg tror og håper på at en SU-800 vil hjelpe på dette. Vet du hvor kort et millisekund er? Så lite at du ikke vil se forskjeller i bildet i det hele tatt.
sindrejibb Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Skrevet 25. mai 2008 Hehe, skjønner at et millisekund er altfor kort. Vet ikke hvorfor jeg skrev det, men dere skjønner poenget mitt. Jeg kan ikke stå og vente på at kameraet skal gi signaler til blitzen og at blitzen skal spise middag før den blitzer liksom :!: Men da skjønner jeg at det går veldig fort. Men det var det med avstand osv. ja, hvor langt unna kameraet kan blitzen være? Har forresten bestilt SB-800 fra ebay nå, brukt men som ny for litt over 1700,- NOK. Grei pris det for en blitz som koster over 3000 i Norge.
IceFox Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Rekkevidden på blitsen vil variere avhengig av lysforholdene i omgivelsene. Du kan jo se for deg at det er lettere å se et blitsglimt i et helt mørkt rom enn ute i sollys. Jeg har delte erfaringer med pop-upblist og SB-800. Det er lett å bli forbanna for å si det sånn. Det som er mest irriterende er at du må sette blitsen i riktig vinkel overfor kameraet slik at den skal se blitsen fra kameraet. Det kan være irriterende, ettersom man gjerne heller skulle satt blitsoppsettet i henhold til motivet. Skal du drive mye med actionfoto og trådløs blitsstyring ville jeg kanskje heller ha investert i Pocket Wizards. De er dyre, men gode og veldig stabile med en rekkevidde på flere hundre fot. Men se hvordan ting funker først, du. Vi kan ikke fortelle deg så veldig mye mer. Vent å se.
Thunderhead Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Det som er mest irriterende er at du må sette blitsen i riktig vinkel overfor kameraet slik at den skal se blitsen fra kameraet. Det kan være irriterende, ettersom man gjerne heller skulle satt blitsoppsettet i henhold til motivet. Hvis du ikke har helt spesielle behov, skulle det vel være mulig å tilte og rotere blitshode i forhold til kroppen slik at begge peker i ønsket retning?
IceFox Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 Jada. Det er sant det. Bare jeg som tenker litt kort.
silverhalide Skrevet 25. mai 2008 Skrevet 25. mai 2008 (endret) Et billigere alternativ til PocketWizards er selvsagt RadioPopper - som du i tillegg får iTTL på, og sync helt opp til 1/8000s. Nå vil det vel likevel gå lang tid før disse oppnår samme aksept hos de som driver hardcore, men interessant er det lell. Er det bare meg, eller er blitz sånn ca. det siste jeg ville kjøpt brukt? Uansett, du må nok sannsynligvis belage deg på å skaffe deg flere SB800 om du skal få noen effekt i snøen- Selv om du selvsagt kan bruke debug-hack'en til å komme deg opp i ca 600w/s. Endret 25. mai 2008 av Schnoodleboy
sindrejibb Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Skrevet 25. mai 2008 Hvorfor er det det siste du ville kjøpt brukt? Kjøpte brukt jeg, men den fremstår som ny.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå