Gå til innhold

Kamerainstillinger - "hvite bilder"


Anbefalte innlegg

Har et Canon EOS 300D. Har tidligere hatt et Canon EOS 300 som jeg synes jeg fikk virkelig flotte bilder med. Problemet med det digitale er at det ofte blir veldig "hvite bilder". Jeg er ikke inne i fagterminologien, så jeg legger ved et eksempelbilde.

 

Jeg bruker å ha den på fullautomatisk (grønn firkant).

 

Er det noen feil innstillinger eller noe ved kameraet jeg kan gjøre? Eller er det noe jeg gjør galt?

post-161829-1211377990_thumb.jpg

Endret av Caau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet er overeksponert. Årsaken er ikke klar, det kan være instillinger som er gjort. Det er ikke nødvendigvis noe mer alvorlig enn en enkel brukerfeil.

 

Du må legge ut et bilde med EXIF informasjonen som viser alle instillingene som ble brukt når bildet ble tatt, programmet du har brukt for å krympe bildet har fjernet all EXIF informasjonen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

 

Instillingene som ble brukt da bildet ble tatt er:

Iso 100

Eksponeringsmetode: easy shooting

Eksponeringstid: 1/125 s

Blender: 6,3

Brendvidde: 40.0mm

(Dette er tatt på automatisk innstilling.)

 

Jeg mener ganske bestemt at jeg brukte blitz på dette bildet, men mulig at den ikke har slått ut? Skal teste det ut senere hvor jeg er sikker på blitzen.

Lenke til kommentar

Godt mulig blitsen har løst ut men ikke gitt nok lys. Sort hund mot lys bakgrunn er ikke enkelt!

 

En løsning kan være å ta bildene i raw og gjøre en semi-HDR med to forskjellige fremkallinger av samme rå-fil hvor den ene er riktig for bakgrunn og den andre for hund. Gitt at du ikke klippe høylysene (sjekk histogrammet!) vil du da kunne justere både bakgrunn og hund slik du ønsker. Litt arbeid riktignok...

Lenke til kommentar
Godt mulig blitsen har løst ut men ikke gitt nok lys. Sort hund mot lys bakgrunn er ikke enkelt!

 

En løsning kan være å ta bildene i raw og gjøre en semi-HDR med to forskjellige fremkallinger av samme rå-fil hvor den ene er riktig for bakgrunn og den andre for hund. Gitt at du ikke klippe høylysene (sjekk histogrammet!) vil du da kunne justere både bakgrunn og hund slik du ønsker. Litt arbeid riktignok...

Ja, det hadde vært flott å sluppet den etterbehandlingen. Jeg tar en del bilder, og det går mye tid med til det. Så det er ikke noe jeg kan stille inn på kameraet? Om det automatiske er stillt inn feil, om du forstår? Det er egentlig eksponeringa det er tull med hele veien.. enten den ene eller andre veien. Inne er problemet motsatt.

Lenke til kommentar

Legg på en curves der du legger på mer kontrast i høylys, og litt mindre i mellomtoner og skygge, slik.

post-10555-1211385424_thumb.jpg

 

Og bildet kan bli slik:

post-10555-1211385409_thumb.jpg

 

Hvis du skyter i RAW kan du gjøre dette rett i RAW-converteren, eller gjøre det i program etterpå.

 

Til curves-bildet: Til venstre er mørkt, til høyre er lyst. Til brattere kurven er, til mer kontrast i det området. Og motsatt.

Ofte bruker jeg en S-kurve, enten en "omvendt" S med mer kontrast i skygger for å få fram mørke detaljer, eller en normal S for å få mer kontrast i mellomtonene, og få det mørke mørkere, og lyse lysere.

Lenke til kommentar
Hvilken lysmålingsmetode er brukt (hvis man i det hele tatt kan velge dette på auto)?

 

Hvis du har brukt spot eller partial, kan lysmåleren ha blitt lurt til å overeksponere bildet av den svarte hunden.

 

Oi, det vet jeg ikke. Jeg har bare knipset i vei.

 

Ut fra skyggen på bakken ser det ut som om du har fotografert i medlys, og sannsynligvis ikke blits?

 

Ja, jeg har tatt dette bildet i medlys, men har tatt flere i motlys, så jeg mener at blitzen sto på på, men kan godt hende at den ikke slo ut pga medlyset. Jeg skal prøve med blitz en dag og se om det utgjør noen forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...