Gå til innhold

Linux kiosk pc


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Driver å skal lage en PC med Linux som operativsystem. Følgende oppsummerer funksjonalitet:

- Skal kun vise websider fra ett domene som inkluderer flash og andre plugins

- Skal være en kioskpc som ikke trenger administrasjon og som i prinsippet ikke kan ødelegges ved handlinger av bruker

- Skal kunne printe

 

Har tittet litt på forskjellige distroer spesialtenkt til dette, men de fleste begrenser seg til kun en webleser, uten printing muligheter.

 

Noen med erfaringer rundt dette? Tenker det blir en nedstrippet versjon av Debian, eller lignende. Tips på skrivebordsmiljø som egner seg bra til dette og diverse "hardening" teknikker er sårt trengt. Vurderer å bruke IDE Flashdisk med skrivebeskyttelse for boot av systemet for å gi "reset" funksjonalitet.

 

Alle tips mottas med takk.

 

Mvh,

Swiss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat mitt området men:

Vertfall viss du ikke finner noen spesialtilpasset distro som passer perfekt er det vel best å gå for en helt vanlig en som Ubuntu, så vidt jeg ser er alt du trenger å fjerne de programmene som ikke bør/trenger å være der, tilpasse grensesnittet noe (fjerne unødvendige tjenester som f.eks "oppdateringsikonet" og skjule diverse synlig funksjonalitet som brukeren uansett ikke får brukt). Så lenge brukeren ikke har root-tilgang får de ikke gjort system-endringer.

Det neste som trengs er å gjøre tilpasningene permanente, så ingen tullekopper etc. kan rote til oppsettet.

Her er jeg veldig usikker, men jeg ser flere muligheter:

- Sette opp et shell-script etc. som kopierer tilbake det originale innholdet før hver innlogging eller noe sånt.

- Viss i hele tatt mulig kan du jo fjerne skriverettighetene til $HOME, da vil ingen endringer kunne lagres.

- Bruke noe ala KDE sitt Kiosk-rammeverk

http://techbase.kde.org/KDE_System_Adminis...sk/Introduction

http://techbase.kde.org/SysAdmin#User_.26_Group_Profiles

 

Printeren kan vel bare installeres vanlig? Evt. sette en begrensing på antall utskrifter? Sikkert noen innstillinger for sånne ting i CUPS.

 

For å begrense Internett-tilgangen til kun et domene fant jeg denne tråden:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=266762

 

Kanskje montere /home (og /tmp?) på en egen partisjon som monteres med noexec for å hindre annen programvare å kjøre enn den du har installert.

 

Sikker flere her med praktisk erfaring med dette, men får håpe du kom litt videre :)

Lenke til kommentar

Jeg har en lignende maskin. Den kjører Ubuntu, med touch skjerm. Denne har dårlig mulighet for keyboard input, men det finnes vel noen onscreen keyboard programmer, evt så kan man lage slikt i JS (Dersom det er din egen nettside du ønsker å vise). Et annet alternativ er å modifisere selve tastaturet, sil bare å ha dem tastene man trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...