Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Har i dag 4 eksterne disker, irritabelt i forhold til fysisk plass da jeg har funnet ut at jeg trenger enda mer lagring. Da jeg hovedsaklig bruker diskene til lagring av lyd, bilder osv lurer jeg på om jeg kan komme bedre og mer hensiktsmessig ut av det å kjøpe en billig pc og sette op som NAS? Har en D-Link-mediaspiller med nettverkstilkobling jeg ikke bruker, ser for meg at denne også burde kunne brukes sammen med en NAS eller en server eller hva det kalles. Eller om jeg like godt skal bygge en "stuePC" i et nice kabinett og hive ut D-linken (er crappy likevel). Reduserer jeg levetiden på diskene ved å ha de stående på lenge (på dagtid stort sett) i dag har jeg sortert forskjellig innhold på hver eksterne disk og slår de på om jeg trenger de da jeg antok at dette ville bedre levetiden.
trn100 Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Er veldig mange fordeler ved å sette opp en filserver, eller NAS om du vil. Det du trenger er et rimelig kabinett med plass til mange IDE/SATA enheter, F.eks. et stacker kabinett, med en grei strømforsyning og en rimelig prosessor og gjerne Linux til å drive maskinen. Min erfarfaring er at diskene faktisk lever lenger om de står på hele tiden under forutsetning av at de har god kjøling. I samme boksen kan du bygge inn sentrale backupløsninger.
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Ok, hvordan er det med overføringstid, nå vil det stort sett dreie seg om mp3'er og video til evt D-Link-spilleren min over nett, regner med en gigabit switch er nødvendig kanskje? Er det upraktisk å bygge en NAS-løsning/filserver som kobles til TV/projektor/Surround og spille av video/musikk. Støy sannsynligvis fra HDD'er regner jeg med....
trn100 Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 En gigabit switch og nettverkort (både med og uten tråd!) er absolutt å anbefale ja! Støy behøver ikke å bli noe problem da serveren kan settes bort på et loft/kjeller el. uten skjerm og inndataenheter og fjernstyres fra en annen maskin i nettverket. Musikk og lyd streames direkte til alle andre enheter i nettverket enten via LAN/WLAN og noder i nettverket eller dedikert AV utstyr.
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 IC, virker jo ganske genialt da, vært digg å fått diskene samla i en boks og stua det bort et sted ja. Men kan en slik løsning brukes som selve stue-PC-en og ha denne koblet til tv/stereo eller vil det fungere dårlig? Har jo mulighet for å ta imot på D-Link-spilleren, men fungerer egentlig dårlig, så en Shuttle til 1000lappen kunne sikkert gjort samme jobben og mer til. Men hva slags specs trenger en slik filserver? Dersom den kun skal være en filserver regner jeg med at den trenger mindre futt enn om jeg vil få den til å virke som en filserver/stue-pc og at det da kanskje er like greit/billig å gå for en server og en billig-pc for stua?
trn100 Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Litt avhengig av hvor mange mediamaskiner du ønsker å knytte til serveren. Nå har ikke jeg allverdens kunnskap på området og snakker kun om mine egne erfaringer. Jeg har satt opp en gammel PC som server med en 2,8Ghz Pentium og 3GB minne samt en del HD'er, og denne fordeler helt fint AV til 3 andre maskiner, en med kabel og 2 trådløse som alle prosseserer oppgavene selv og har hver sin fjernkontroll.
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Servernotes; 1) Bruk en skikkelig PSU (Corsair/Seasonic), det er noe dritt om det begynner å brenne i et eller annen skap. 2) RAID1/5/6 bør vurderes for datasikkerehetens skyld. Glem allikevel ikke backup (usb disk maybe?) 3) Ikke all AV lar seg overføre smertefritt via WLAN, sjøl dystre erfaringer med jitter under musikkavspilling. 1Gbit/s kabel er absolutt og fortrekke Sjøl kjører jeg med en E6300, 2Gb RAM og et Promise EX16350 kort med 8 750Gb disker i RAID5. trn100: Du burde se hva jeg hadde som grunnlag for avataren min... he, he. Endret 20. mai 2008 av Slettet-Pqy3rC
bjorn.e Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 skal du ha nytt så er billig og bra E2160(cpu) + G35 med ICH9R(hk). Gir deg 8 s-ata porter, og ytelse i bøtter og spann til å kjøre raid 5.
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Nei det er kun snakk om å spille av på 1 om gangen (dama er ikke mye til tech-geek) hehe og ikke snakk om noe HD-materiale i første omgang, kun bilder/serier/musikk. Kan jeg klare å bygge noe til 1-2lapper så er jo det genialt. Seff uten disker/skjerm/tastatur/mus osv
trn100 Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Servernotes; 1) Bruk en skikkelig PSU (Corsair/Seasonic), det er noe dritt om det begynner å brenne i et eller annen skap. 2) RAID1/5/6 bør vurderes for datasikkerehetens skyld. Glem allikevel ikke backup (usb disk maybe?) 3) Ikke all AV lar seg overføre smertefritt via WLAN, sjøl dystre erfaringer med jitter under musikkavspilling. 1Gbit/s kabel er absolutt og fortrekke Sjøl kjører jeg med en E6300, 2Gb RAM og et Promise EX16350 kort med 8 750Gb disker i RAID5. trn100: Du burde se hva jeg hadde som grunnlag for avataren min... he, he. Lars Monsen ja Hyggelig å få tilbakemelding fra noen som har litt peiling da Jobber med saken selv jeg
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Takk for fine tips, men RAID det er sånn speiling? dvs at jeg må ha dobbelt opp eller mer med disker eller? hehe, er litt grønn
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Takk for fine tips, men RAID det er sånn speiling? dvs at jeg må ha dobbelt opp eller mer med disker eller? hehe, er litt grønn RAID1 = Minst 2 disker, hvorav 1 kan ryke. Plass = (N/2)*S RAID5 = Minst 3 disker, hvorav 1 kan ryke. Plass = (N-1)*S RAID6 = Minst 4 disker, hvorav 2 kan ryke. Plass = (N-2)*S Plass regnestykke variabler: N = Antall disker. S = Antall Gb på minste disk. Speiling = RAID1
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Ok skjønner, har akkurat mista en hd med sommerbildene fra i fjor på, så ja det frister, iallfall etterhvert, men i første omgang tenker jeg mest på å få til en filserver der jeg kan lagre/hente ting fra, evt linke til filer fra hjemmeside og sånt.
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 (endret) Ok skjønner, har akkurat mista en hd med sommerbildene fra i fjor på, Backup mann, backup! så ja det frister, iallfall etterhvert, He, he... "etterhvert" har en lei tendens til å bli aldri. men i første omgang tenker jeg mest på å få til en filserver der jeg kan lagre/hente ting fra, evt linke til filer fra hjemmeside og sånt. Ja, det er jo vitsen med en server. Skal du ha linker fra nettet og inn (server må være på 24/7) kan det jo kanskje svare seg med en NAS stasjon (som denne Thecus N3200), bruker mye mindre strøm og er lett og plassere. RAID får du jo også. Endret 20. mai 2008 av Slettet-Pqy3rC
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 en filserver der jeg kan lagre/hente ting fra, evt linke til filer fra hjemmeside og sånt. Jeg har delt det der i 2. Jeg har en filserver som er til intern husbruk, denne slås på/av ettersom behovet for data er der (kan slå den på/av fra alle PC'ene i heimen). Så har jeg en gammel energigjerrig Celeron laptop med 40Gb disk (Ubuntu 8.04) som tjener internett. Denne er alltid på, i sitt eget lille nett. Så om noen skulle "finne en vei inn" og ta kvelden på den spiller det liten rolle (setter den opp igjen på 30 min).
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har en filserver som er til intern husbruk, denne slås på/av ettersom behovet for data er der (kan slå den på/av fra alle PC'ene i heimen). Den der virka nifty da, sånn løsning kunne jeg tenkt meg ja og den N3200-dingsen var seff også digg.
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Ok skjønner, har akkurat mista en hd med sommerbildene fra i fjor på, Backup mann, backup! Sant sant, vet det så inderlig godt. Fikk problemet der da jeg skulle starte opp en disk jeg har kobla bort og lagra i et halvårs tid, kobla den til en sånn usc-til-IDE dings og det begynte å ryke fra kretskortet under disken, skal ta det med Mamoz der jeg kjøpte den. Men regner med det burde være greit å få ut data fra disken, men fikk pristilbud på 7000 for jobben fra et firma som dreiv med sånt, så må se hva Mamoz finner ut, om det var noe galt med den adapter-greia skal nok de få dekka rep av disken ja.
bjorn.e Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Får du ikkje dekket henting av data kan du prøve å kjøpe en identisk harddisk og bytte kretskortet ut med den nye, og hente ut dataene. Dette går bra viss det er helt like harddisker (samme produktnummer (hos produsenten)).
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Får du ikkje dekket henting av data kan du prøve å kjøpe en identisk harddisk og bytte kretskortet ut med den nye, og hente ut dataene. Dette går bra viss det er helt like harddisker (samme produktnummer (hos produsenten)). My thought exactly, derfor jeg syntes at 7k virket litt dyrt
bjorn.e Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Gjorde dette tidligere i uka faktisk, men fordi eg viste nøyaktig hva som var ødelagt (A). (Note to self, ikkje la uisolerte kabler som går til 0V ligge og slenge i umiddelbar nærher av hardisken som ligger på rygg i bunnen av kabinettet; dette fører til at den magiske røyken slippes ut av hardisken) Hadde tilfeldigvis to disker av samme modell - og flytta kretskortet over, måtte kjøre testdisk for å finne igjenn partisjonstabellen merkelig nok, men alle data var inntakte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå