fa74b4a4-8b2c Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Jeg har en webserver som kjører Linux med Debian og apache2. Har tenkt å lage et kontakt skjema på min hjemmeside som blir sendt direkte til min epost adresse når noen bruker det. Jeg lurer på om det er mulig å sette opp en pop3 server eller lignende slik at jeg feks kan bruke gmail på hjemmesiden slik at php scriptet automatisk sender epost fra gmail? (Har ikke eget domene, men bruker et subdomene fra no-ip.com)
Largie Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Jeg er mer en Windows kar, men litt linux vet jeg om Jeg anbefaler å bruke Webmin admin scriptet for å slippe "pes" rundt oppsett og slik: http://www.webmin.com/ Webmin har standard module for admin mot http://www.dovecot.org/ På no-ip.com sine sider mener jeg at du kan sette opp en MX-record. Denne kan du peke til hjemadressen, dermed får du levert e-post med no-ip.com
fa74b4a4-8b2c Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Skrevet 20. mai 2008 Det jeg lurer på er om det er mulig å få webserveren til automatisk å sende epost fra en gmail adresse, slik at jeg slipper å sette opp min egen mailserver. Jeg har tidligere hatt følgende kontaktskjema liggene hos start.no : Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <?php if ($_POST['submit'] == TRUE) { $receiverMail = "[email protected]"; //write your email here $name = stripslashes(strip_tags($_POST['name'])); $email = stripslashes(strip_tags($_POST['email'])); $subject = stripslashes(strip_tags($_POST['subject'])); $msg = stripslashes(strip_tags($_POST['msg'])); $ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR']; $msgformat = "From: $name ($ip)\nEmail: $email\n\n$msg"; if(empty($name) || empty($subject) || empty($msg)) { echo "<h2>The email was not sent</h2><p>Please fill all the required fields</p>"; } elseif(mail($receiverMail, $subject, $msgformat, "From: $name <$email>")) { echo "<h2>The email has been sent!</h2><p>I will get back to you as soon as possible.</p>"; } else { echo "<h2>The email was not sent</h2><p>Please try again... If the problem continues there's probably something wrong with the server.</p>"; } } else { ?> <form method="post" action=""> <p> <label for="name">Name</label> <input id="name" name="name" type="text" size="30" maxlength="40" /><br /> <label for="email">Email</label> <input id="email" name="email" type="text" size="30" maxlength="40" /><br /> <label for="subject">Subject</label> <input id="subject" name="subject" type="text" size="30" maxlength="40" /><br /> <label for="message">Message</label> <textarea id="message" name="msg" cols="50" rows="6"></textarea><br /> <label for="submit"> </label> <input id="submit" class="button" type="submit" name="submit" value="Send" /> </p> </form> <?php } ?> Når dette skjemaet blir sendt, til min e-post, står det "mailed-by home.no.net" i gmail. (istedenfor en vanlig epostadresse) Jeg lurte på om det var mulig å få til noe lignende på den siden som ligger på min webserver. For å slippe å sette opp og konfigurere en egen mailserver, lurte jeg på om det er noe programvare/konfigurasjoner jeg kan gjøre på serveren slik at den automatisk sender epost fra gmailkonto. (Feks noe lignende outlook som kobler seg til epostkonto gjennom pop3)
Largie Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 Bruk din ISP SMTP server til utsendelse. Der kan du sette opp at mailen ble sendt fra en gmail-konto.
AudunSæther Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 Høres ut som mye arbeid for ingenting. Hvorfor skal eposten sendes via en gmail-konto? Du får jo fint til å sende epost uten, bare med f.eks PHP. Det du beskriver ser igrunn bare ut som ekstra arbeid for en filleting.
Deezire Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 Enkelt og greit: apt-get install postfix, sett opp som standalone. Du har nå en fullverdig MTA.
kpolberg Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 Deezire er inne på det, men hvis du skal ha det til å se ut som du har sendt en email ifra gmail, må du sette opp relaying i postfix, slik at den bruker gmail sin utgående server.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå