Gå til innhold

Pcen ødelagt etter velt i oljesøl


Anbefalte innlegg

Hei, dette innlegget slet jeg virkelig med å postere en plass :roll: etter min mening kan det flettes inn under mange katekorier. Vennligst flytt!

 

Jeg skulle hjem fra skolen på mopeden min. Jeg endte opp med å flyve i olje til et firma som skal ta på seg skadene som dette har forutsaget både på: pc, klærene, sekken, mopeden, hjelm , hansker, Ja og alt det andre. Pc min har fått seg en sikkelig trykk så den delvis har sprukket over nettverkskortet.

 

På selve kantlista der med USB portene og bort mot touch paden på min Hp pacilion dv9000. Jeg skle jo en del på sekken bortover veien:s

Så er mitt spørsmål det er jo et åpent rom/sprekk inn til komponentene og de små duppetittene inni maskinen.. Kan maskinen fått andre alvorlige skader/mangler som jeg ikke kan bevise for dem? Skal jeg sende den inn til HP? Eller er det beste å kreve en ny datamaskin, og eventuelt legge til noen ekstra kr for en bedre maskin?

 

Er litt fortvila her :roll:

Hvis noen lurer gikk det bra med meg. Indreblødning i foten, stiv nakke og endel skrubbsår og smerter.

 

EDIT: topic fiksa på

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis PC-en har sprukket er det egentlig lite å gjøre. Etter min erfaring har ikke HP ekstra deler liggende for å erstatte ødelagte deler på en PC, men det blir jo egentlig opp til de som har skylda å erstatte PC-en eller eventuelt reparere den.

 

Fint det gikk forholdsvis bra med deg ihvertfall da :)

Lenke til kommentar

Kontakt et verksted som reparerer HP-utstyr, som f.eks. Infocare og forklar situasjonen. Når de har reparert maskinen, vil de (som oftest) stabilitets-teste maskinen før de leverer den tilbake til deg. Så presenterer du regningen for firmaet som skal erstatte skadene.

Lenke til kommentar
Jeg skulle hjem fra skolen på mopeden min. Jeg endte opp med å flyve i olje til et firma som skal ta på seg skadene som dette har forutsaget både på: pc, klærene, sekken, mopeden, hjelm , hansker, Ja og alt det andre. Pc min har fått seg en sikkelig trykk så den delvis har sprukket over nettverkskortet.

..

Eller er det beste å kreve en ny datamaskin, og eventuelt legge til noen ekstra kr for en bedre maskin?

 

Hvis det er snakk om en _erstatningssak_, så har du alltid krav på oppgjør i kontanter.

Du må finne ut hva skadeomfanget er i kroner og øre, dette er kravet ditt.

Det er ikke slik at man krever å få f.eks. en ny skjorte, eller en ny PC.

Det er altså verdien av de aktuelle gjenstandene på skadetidspunktet som gjelder, ikke f.eks. ny pris.

 

En PC med de skadene du beskriver, er tilnærmet verdiløs.

Hvem er interessert i å f.eks. kjøpe en slik krønsja maskin, uansett om den kanskje virker der og da?

Lenke til kommentar

Så lenge forsikringsselskapet har ordna opp, og oljesølet/firmaet som grisa i veien har skylda så bør det ikke være så stort problem. Da bør de erstatte alle skader, som sagt over har du krav på kontanter, hvis det er en forsikringssak. Da bør du også legge til at du som regel har en del saker på harddisken som har ganske stor affeksjonsværdi for deg. Da bør du få penger for pc, tilnermet den du hadde, og kanskje noe for det som du mistet fra HDD, hvis ikke de krever å gjenopprette det isteden. EVT at HDD'n er i god stand.

 

Ei jeg kjenner fikk frastjålet Ipod'n og hu fikk penger for ny Ipod, og en del penger ekstra for skolearbeid som hun bare hadde på Ipod'n.

 

Så lenge noen har fått skylda for skadene og det ikke er deg så har du vel rett på erstatning på alt skadet materiell tror jeg.

Lenke til kommentar

hei,

 

det er godt å høre at det gikk forholdsvis bra med deg. Jeg ser at det kommer noen uttalelser om forsikring her som bør korrigeres.

 

Dette er en forsikringssak og du bør ta kontakt med ditt eget forsikringsselsskap og melde skaden der. Unngå for enhver pris å ordne dette "privat", det har nemlig en tendens til å bli rot av. Les mer om det her...

 

Det er flere forhold som skal vurderes, og jeg har ikke tenkt å begi meg ut på å fordele skyld i saken, selv om det tilsynelatende kan se ut som om det er bedriftens ansvar i overnevnte tilfelle. Det som er viktig for deg, er å få fylt ut skademeldingsskjema, og sørg for at du også tar med de personskadene (selv om du selv kanskje synes de var ubetydelige) i tilfelle senskader, og evt. personskadeoppgjør på et senere tidspunkt.

 

Når det gjelder skade på PC, som var dratt frem som det viktigste elementet i ditt innlegg; Skulle det vise seg at du har krav på erstattning fra enten ditt eget og/eller motparts forsikringsselskap, er det du har krav på gjenskaffelsesverdien på skadetidspunktet for PC, i tillegg kan du i enkelte tilfeller også ha krav på erstattning for tap av data(hvis data på hdd ikke kan reddes). Men; de fleste forsikringsselskap har også noe som heter aldersfradrag. Aldersfradraget kan variere noe fra selskap til selskap, både hva prosentssats og over hvor mange år aldersfradraget er. På PC er det som regel svært kort og høyt aldersfradrag, dvs. at selv om du kjøpte deg en PC til 10.000 for 2 år siden, så er den ikke verdt det i dag. (litt som med en bruktbil...du kjøpte den for 500.000, men hva er den verdt etter 2 år?). Du får igjen det PCen var verdt på skadetidspunkt, altså nyverdi minus aldersfradrag = erstattningsbeløpet.

 

Her ble det litt mye merker jeg, men hovedpoenget mitt er at du må ta dette med ditt eget forsikringsselskap, de sørger for kontakten med firmaet som har sølt oljen, og deres forsikringsselskap.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker alle sammen for støtten. Idag fylte jeg ut et skadeanmeldelses skjema som skal sendes forsikringsselskapet mitt Angående pcmin. Så skal mitt/Pappa sitt betale meg. Mens firmet skal igjen betale mitt forsikrigs firma. Hvis dere henger med??

 

Dem sa at jeg måtte finne ut hvor mye min bærbare hp pavilion kostet idag. Har gjordt det, men den var ikke til salgs lenger. Forsikringen sa at jeg måtte selv finne en pc som oppfølgte de spesifikisjonene jeg hadde på min. Og skal sende inn et forslag om hp dv 6750. Jeg har fra før hp pavilion 9060ea. Videre blir det spennenes å høre hva som skjer.. Skal holde dere oppdatert :thumbup:

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...