Gå til innhold

Ubuntu + 802.1x + studentby = trøbbel!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Jeg har nok noe samme tikobling som deg selv, og det er ikke umulig å få det til.

 

Jeg har derimot ikke brukt NetworkManager til dette, men tilpasset /etc/network/interfaces til å gjøre det for meg. (regner med det ikke er trådløst du mener - for det funker utmerket "out of the box")

 

Her er min fil:

...
...
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
wpa-driver wired
wpa-eap TTLS
wpa-key-mgmt IEEE8021X
wpa-anonymous-identity none
wpa-identity <username>
wpa-password <passowrd>
wpa-phase2 auth=MSCHAPV2
...
...

 

Sett inn ditt brukernavn og passord og ting burde funke.

Lenke til kommentar

wpa-eap TTLS <-- regner med jeg skal ha PEAP der? Etter å ha redigert denne fila, er det noe spesielt meg må gjøre for å koble til? Eller bare funker det automagisk?

 

Tusen takk ihvertfall! Skal testes ASAP. Må vel kanskje installere igjen, hjelper vel lite å gjøre dette med Live cd?

Lenke til kommentar
wpa-eap TTLS <-- regner med jeg skal ha PEAP der? Etter å ha redigert denne fila, er det noe spesielt meg må gjøre for å koble til? Eller bare funker det automagisk?

 

Tusen takk ihvertfall! Skal testes ASAP. Må vel kanskje installere igjen, hjelper vel lite å gjøre dette med Live cd?

 

Jeg er ikke sikker på det med TTLS, men jeg bruker denne configen på et PEAP nett, og det funker greit.

 

Du må nok i alle tilfeller restarte nettverket etter du har gjort disse endringene: "sudo /etc/init.d/networking restart" fra terminal

 

PS: dette er for kablet nett, ikke trådløst.

 

Jeg kjører ikke X (gnome) på maskinen jeg har dette oppsettet på, men jeg vil tro at du burde deaktivere NetworkManager fra å kontrollere interfacet du konfigurerer dette på. NetworkManager forandrer denne filen hvis du forandrer på oppsettet via "Networks" i gnome.

Lenke til kommentar

Det er wired jeg bruker, ja! :)

 

Sliter litt. Fikk endra interfaces, men tror ikke jeg skulle endra til PEAP (evt bytta ut eth0 med eth1). Nå får jeg ikke endra fila lenger. Krasj etter sudo gedit interfaces :( Aner ikke hva den tuller med. Forsøkte su også, fikk authentication failure. Men skal nok prøve igjen.

 

Åssen deaktiverer jeg kontrollen til NetworkManager?

Lenke til kommentar
Det er wired jeg bruker, ja! :)

 

Sliter litt. Fikk endra interfaces, men tror ikke jeg skulle endra til PEAP (evt bytta ut eth0 med eth1). Nå får jeg ikke endra fila lenger. Krasj etter sudo gedit interfaces :( Aner ikke hva den tuller med. Forsøkte su også, fikk authentication failure. Men skal nok prøve igjen.

 

Åssen deaktiverer jeg kontrollen til NetworkManager?

 

hehe, du bør nok bruke gksudo når du skal kjøre vindusprogrammer med superrettigheter. Prøv å bruk nano/pico/vim/emacs etc når du editerer på systemfiler, da er du sikker på at du ikke får noe krøll med inneholdet i fila (syled-text) etc... gedit skal ikke i utgangspunktet ikke være skummel, men man kan aldri være for sikker.

Hvis du klarer å ødelegge sudo, og ikke har su aktivert kan du resette (aktivere) root ved å starte systemet i safe-mode (single) fra grub. Når du kommer til bash'et skriver du "passwd" og gir et passord, dette aktiverer root med det angitte passordet - og du kan starte på vanlig måte og prøve igjen. (du kan i ettertid deaktivere root ved å skrive (i terminal) "sudo passwd root -l" som låser root brukeren ( i praksis settes det et usannsynlig langt og kryptisk passord for root...)

 

Når det gjelder network manager, så skal det holde å deaktivere "roaming mode" under network i gnome.

Lenke til kommentar

Ikke bra. Hehe, ser ikke ut til at det fungerer som det skal.

 

Har satt opp interfaces til å se slik ut:

 

auto eth1

iface eth1 inet dhcp

wpa-driver wired

wpa-eap TTLS

wpa-key-mgmt IEEE8021X

wpa-anonymous-identity none

wpa-identity <bruker>

wpa-password <passord>

wpa-phase2 auth=MSCHAPV2

 

auto eth0

iface eth0 inet dhcp

wpa-driver wired

wpa-eap TTLS

wpa-key-mgmt IEEE8021X

wpa-anonymous-identity none

wpa-identity <bruker>

wpa-password <passord>

wpa-phase2 auth=MSCHAPV2

 

Har forsøkt med både PEAP og TTLS.

 

Når jeg restarter network så får jeg opp:

 

"No DHCPOFFERS received.

No working leases in persistent database - sleeping." På begge kortene, etter at den har forsøkt å snakke med DHCP.

 

Det at su og sudo krasjer har jeg forstått har noe med hva jeg har skrevet i interfaces vs hva networkmanager er stilt inn til. Må faktisk restarte pcn når dette skjer.

 

Meget underlig, dette! Grusomt irriterende også. :p Er vel en stor grunn til at jeg aldri har orka kjøre ren linux, slike ting som dette er en smerte i baken å sette opp for folk som ikke ser verden gjennom terminalen ;p

Endret av schlinkey
Lenke til kommentar
Meget underlig, dette! Grusomt irriterende også. :p Er vel en stor grunn til at jeg aldri har orka kjøre ren linux, slike ting som dette er en smerte i baken å sette opp for folk som ikke ser verden gjennom terminalen ;p

 

 

Hurrah! Fikk det til å funke. Måtte konfigurere wpa_supplicant. YAY!

 

Der har du grunnen til at mange liker å "fikle". Gleden ved å få ting til er jo stor.

Lenke til kommentar
Hurrah! Fikk det til å funke. Måtte konfigurere wpa_supplicant. YAY!

 

Så bra ! :D

 

Nå kjører den maskinen jeg har dette oppsettet på 7.10, kan hende de har gjort noen forandringer til 8.04, men jeg har ikke rørt wpa_supplicant i det hele tatt hos meg.

Lenke til kommentar

Fikling er vel grunnen til at jeg faktisk bruker linux (og tester forskjellige distros). Mye pga gleden ved å få ting til å fungere (underholdningsverdien rett og slett). Litt synd dog, at jeg omtrent MÅ ha Windows liggende for mange oppgaver (og inntil nå, for å ha internett!)

 

Kan vel avinstallere denne nå som jeg har konfigurasjonsfilene (brukte wubi) og installere på skikkelig vis. :)

 

Igjen, takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...