Gå til innhold

Linux drepte Windows partisjonen min


Anbefalte innlegg

... eller så var det jeg som drepte windowspartisjonen min, med min manglende linux kompetanse. Uansett så er jeg like langt.

 

Etter å ha testet Hardy Heron m/ en wubi installasjon bestemte jeg meg for omsider å gå over til Linux. Prøvde meg litt frem med en LiveCD og valget falt på Linux Mint, Daryna siden jeg ikke hadde fått verken flash eller videoavspilling til å fungere tilfredstillende i Hardy Heron.

 

Veit ikke helt hvordan jeg greide å ødelegge Windows partisjonen min, men nå er det likegyldig. Jeg skal gi Linux sjansen til å bli det ekslusive operativsystemet på laptopen. Windowspartisjonen viser ikke lengre i Linux og Windows nekter å boote.

 

Men, jeg har nå 4 ting jeg på tross av iherdig googling fortsatt trenger hjelp med (rangert etter opplevd viktighet)

 

1.Jeg vet ikke hvordan jeg skal få integrert det som var den gamle xp partisjonen inn i den nye linux partisjonen? Noen tips?

 

2. Dell Recovery partisjonene (sda3 og Dell Utility) dukker opp på skrivebordet som disker og irriterer vettet av meg. Hvordan kan jeg skjule de? (se screenshot) Fjerne de i fstab, kanskje?

 

3. Jeg bruker et program som heter GKrellM m/ plugin i8kutils for å styre viftehastigheten etter temperatur terskeler på min bråkete dell laptop. Programmet gjør nå alt automatisk og starter ved reboot. GUIen, stygg som den er, irriterer meg og jeg vil helst skjule den. Er dette mulig?

 

4. Mindre irritasjonsmoment; jeg får ikke brukt tommelknappen på min Logitech mx510 til å gå tilbake hverken i filbrowsing eller i firefox. Guider jeg har funnet ved å google resulterer bare i at xserver nekter å loade på restart. Noen ideer?

 

All hjelp mottas med stor takk!

post-8890-1211138536_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3. du trenger ikke bruker gkrellm i det hele tatt, du kan bruke i8kmon med -d-flagget.

 

Hvis du likevel vil bruke gkrellm kan du sikkert bruke devilspie til å flytte GUIen utenfor desktopen hver gang gkrellm starter.

 

 

2. vil sikkert funke å fjerne linjene fra fstab ja. Skal i alle fall ikke skade (men ta likevel backup av fstab).

 

1. Hva mener du med integret, du kan motere den opp hvor som helst i filtreet ved hjelp av fstab. Kan sikkert være lurt å formatere den til ext3 først, vha en liveCD.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
1.Jeg vet ikke hvordan jeg skal få integrert det som var den gamle xp partisjonen inn i den nye linux partisjonen? Noen tips?
Start fra LiveCD. Gå til System->Administration->Gnome Partition Editor.

 

I GParted høyreklikker du på windowspartisjonen og velger «delete». Så høyreklikke du på Ubuntupartisjonen og velger «resize/move». Så øker du størrelsen til det du vil ha. Deretter velger du «Apply» i hovedvinduet til GParted.

 

2. Dell Recovery partisjonene (sda3 og Dell Utility) dukker opp på skrivebordet som disker og irriterer vettet av meg. Hvordan kan jeg skjule de? (se screenshot) Fjerne de i fstab, kanskje?
Ja, de burde ikke komme opp på skrivebordet om du fjerner de fra fstab.

 

4. Mindre irritasjonsmoment; jeg får ikke brukt tommelknappen på min Logitech mx510 til å gå tilbake hverken i filbrowsing eller i firefox. Guider jeg har funnet ved å google resulterer bare i at xserver nekter å loade på restart. Noen ideer?
Blitt spurt om mange ganger. Fant denne tråden ved å søke i forumet. Mener også det var en som fant ut at han kunne stille det i firefox sine instillinger et sted, kanskje mulig i about:config Endret av HavarN
Lenke til kommentar
3. du trenger ikke bruker gkrellm i det hele tatt, du kan bruke i8kmon med -d-flagget.

 

 

Takk for tips, men jeg fikk det ikke til å funke.

 

Det jeg gjorde var å installere i8kutils, legge til i8k force=1 i modules, legge til i8kmon -d i sessions og lage en config fil (/etc/i8kmon) m/ følgende instillinger

 

set config(0) {{- 0} -1 57 -1 50}

set config(1) {{- 1} 50 70 35 65}

set config(2) {{- 2} 60 80 55 75}

set config(3) {{- 2} 70 128 75 128}

 

Kan dere se noe jeg har gjort feil?

 

De andre feilene (m/ unntak av museknappene på Mx510) rettet seg opp m/ reinstall av Linux Mint. Takk for tips uansett :) Har fortsatt mye å lære merker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...