Gå til innhold

Oppsett av ny hjemmeserver med lavt effektforbruk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min gamle server med Win 2K og 1 AMD XP 2000 begynner å slite litt nå. Har 1 disk som ryker og vil nå oppgradere i samme slengen. Får bare SATA 1 til å virke på HK. Og synes viften på CPU bråker litt vel mye.

 

Skal fremdeles bruke Win 2K Server OS. Kan dette og orker ikke å begynne å rote med Linux...

Har tenkt å kjøre Raid 5. Med SATA disker.

 

Alternativ 1:

Vil ha et system som bruker minst mulig strøm og helst er så støysvakt som mulig.

 

Server skal brukes til følgende.

Filserver (Skal deles lokalt)

Web server (Har 2 stk forskjellige web sider)

Printerserver (Er koblet mot en HP Deskjet 970 CXI printer)

Skal og brukes til backup av bilder og filmer. Har og bildene ute på nettet hos en fotoforetning. Så ingen krise om de mistes.

 

Alternativ 2:

Er det et greit og ikke alt for dyrt PCI Raid kort som kan anbefales. Må selvsagt kunne ta Raid 5. Er vel kanskje det enkleste og billigste. 1 kort og 3 nye disker. Kan jo kankje underklokke CPU litt. Den holder jo uansett til mitt bruk

 

mvh

Ståle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal komme billig og greit unna hele greia, sjekk ut denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349478

 

Den er stille, effektgjerrig men dessverre ingen RAID 1 eller 5.

 

I motsetning har Microsoft laget en "Replica" funksjon, som er i gaten RAID 1. Alt kjører i en W2k3 standard 32bit server kalt Windows Home Server.

 

WHS støtter dessverre ikke RAID, men har et nytt type filsystem som kan være aktuelt for ditt bruk. Les mer hos Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Home_Server

Lenke til kommentar

For all del, styr unnav kontrollere som koster under 3-4k. Alt under den prisen er bare fakeraid som ikke kjører på kontrolleren, men på CPU som i praksis gjør det til et software-raid. Det eneste et fakeraid presenterer for deg er en BIOS under boot hvor du kan gjøre endringer i raidet. Med Intel Matrix Raid (Windows-basert) eller mdadm (Linux-basert) så gjøres alle endringer når operativsystemet er lastet og gir i mange tilfeller svært svært god ytelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For all del, styr unnav kontrollere som koster under 3-4k. Alt under den prisen er bare fakeraid som ikke kjører på kontrolleren, men på CPU som i praksis gjør det til et software-raid. Det eneste et fakeraid presenterer for deg er en BIOS under boot hvor du kan gjøre endringer i raidet. Med Intel Matrix Raid (Windows-basert) eller mdadm (Linux-basert) så gjøres alle endringer når operativsystemet er lastet og gir i mange tilfeller svært svært god ytelse.

 

Har du noen linker til windows baserte raid som ikke er software raid?

Har lite lyst til å kjøpe noe som koster 4 K og fremdeles er fakeraid.

Men 1 ting hva er bedre om det er skikkelig raid og en får en wiondows krash. Nå har min gått i mange år og ingenting har skjedd med windows. Er bare 2 disker som har gått til h...

 

Ståle

Endret av Staal3
Lenke til kommentar
Hvis du skal komme billig og greit unna hele greia, sjekk ut denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349478

 

Den er stille, effektgjerrig men dessverre ingen RAID 1 eller 5.

 

I motsetning har Microsoft laget en "Replica" funksjon, som er i gaten RAID 1. Alt kjører i en W2k3 standard 32bit server kalt Windows Home Server.

 

WHS støtter dessverre ikke RAID, men har et nytt type filsystem som kan være aktuelt for ditt bruk. Les mer hos Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Home_Server

 

Nå har jeg sett at diskene er problemet etter en del år med 24/7 drift. Så raid er delmål nr 1.

Har sett for mange problemer med win home server til at jeg tør prøve den. Da blir det heller linux som neste forsøk. Men tror ikke jeg orker å begynne å starte med å lære noe helt nytt nå.

 

Jeg kan Win 2K server. (I vertfall litt) Og får det til å virke. Fungerer flott med flere hjemmesider, printerserver og som lagringsplass.

 

Staal3

Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg bare kjørt på med software-raid i Debian Linux, da via mdadm. Det er vanvittig enkelt og sette opp og gir minst like god ytelse som dedikerte kontrollere. Eneste haken er at du ikke har hotswap og må stresse litt mer hvis systemdisken din skulle ryke, da du ikke kan raide partisjonen/disken som inneholder kjerna.

Lenke til kommentar
Var jeg deg ville jeg bare kjørt på med software-raid i Debian Linux, da via mdadm. Det er vanvittig enkelt og sette opp og gir minst like god ytelse som dedikerte kontrollere. Eneste haken er at du ikke har hotswap og må stresse litt mer hvis systemdisken din skulle ryke, da du ikke kan raide partisjonen/disken som inneholder kjerna.

mdadm støtter hotswap, og det samme gjør SATA. Bare å huske å fjerne disken fra md devicen før du napper ut disken.

Lenke til kommentar

Søren og da, må kanskje sjekke litt med Linux likevel da. Men det får vente til vinteren. Blir vel noen dårlige høstdager det er greit å teste litt slikt i år og.

 

Takk for inspill. Men bruker nå intill videre fakeraid som er i Gigabit MB. Med Win 2K Advanced server. Satt inn 3 disker på 750 GB i raid 5. Så får jeg se på neste utvidelse.

 

Ståle

Lenke til kommentar
Søren og da, må kanskje sjekke litt med Linux likevel da. Men det får vente til vinteren. Blir vel noen dårlige høstdager det er greit å teste litt slikt i år og.

 

Takk for inspill. Men bruker nå intill videre fakeraid som er i Gigabit MB. Med Win 2K Advanced server. Satt inn 3 disker på 750 GB i raid 5. Så får jeg se på neste utvidelse.

 

Ståle

Smart valg!

 

Men om Gigabyte HK sier godnatt, så er det godnatt med alle dataene i arryet ditt også. (om du ikke har et kliss likt kort i bakhånd da)Enkleste måten å gardere seg mot det på er å bruke "ekte" software RAID.

 

Gikk selv over til Ubuntu Server for ca 1,5 år siden, til tilsvarende bruk. Angrer ikke! Og så kan en bruke slikt som PIII500Mhz med godt resultat. Er litt knotete å komme i, men det er veldig mange gode guider der ute.

 

Vil anbefale at en har Linux serveren som et projekt på siden, til en har lært seg litt.

 

Selv bruker jeg de billigste kontrollerkortene som er å oppdrive (i mangel på sata på HK), for så å kjøre RAID med mdadm.

 

Det går an å ha RAID på sysdisk, de nyere versjonene av ubuntu har vel dette som en mulighet ved install. Dessuten mener jeg å ha lest en guide der en trikset det til etterpå.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skal være litt frekk og låne tråden din, Ståle. Jeg skal sette opp en hjemmeserver(Athlon XP2000+ prosessor, 1024MB RAM, 60 GB sysdisk+320GB filer). Jeg har aldri satt opp en server før. Burde jeg lage serveren i Linux(ubuntu) eller WinXP? Skal kun brukes til å dele filer lokalt og på nettet via FTP eller liknende.

 

Har mye erfaring med XP, litt med Vista og enda litt mindre med Ubuntu/XUbuntu

 

Serveren skal brukes mot pc-er med XP og Vista(og muligens en med Ubuntu e.l.)

 

Mvh

Emil

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skal være litt frekk og låne tråden din, Ståle. Jeg skal sette opp en hjemmeserver(Athlon XP2000+ prosessor, 1024MB RAM, 60 GB sysdisk+320GB filer). Jeg har aldri satt opp en server før. Burde jeg lage serveren i Linux(ubuntu) eller WinXP? Skal kun brukes til å dele filer lokalt og på nettet via FTP eller liknende.

 

Har mye erfaring med XP, litt med Vista og enda litt mindre med Ubuntu/XUbuntu

 

Serveren skal brukes mot pc-er med XP og Vista(og muligens en med Ubuntu e.l.)

 

Mvh

Emil

 

Bare lån tråden du. :-)

 

Har du aldri satt opp en server før. Så kan du sikkert starte med Linux. Men det som er utfordringen er jo å sikre dataene. Nå sitter jeg med en D disk på 1.35 TB. Så det begynner å bli verdt noen kroner å sikre dataene. Hadde raid 1. Speiling på diskene sist. Men så begynte den ene å ha litt problemer. Så i stedet for å bytte disken med en gang. Så tenkte jeg å vente litt. Ikke så forbannet lurt kan du si. Selvsagt gikk den andre til h..... ikke lenge etterpå. Kanskje ikke rart med serienummer etter verandre.

 

Så da må du bruke f.eks raid 5 for å sikre dataene. Men da er det Raidkortene som er utfordringen. Har enda ikke fått noen linker til et som vil fungere med Win 2K Server.

 

Da er Linux og mdadm tydeligvis bedre. Blir et prosjekt jeg må se på til høsten. Har 1 ekstra pc og et raid kontrollerkort som jeg kan teste det med. Skal du bare dele ut filer med den, så tror jeg det skal være greit å sette opp. Men regner med at Gb kortet holder en stund. Nå går PC underklokket og kald som bare det. Men når vinteren trenger på med kalde høstdager. Så får en jo tid til å sjekke andre ting.

 

Ståle :-)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Du har ikke funnet en raidkontroller som fungerer i Windows 2000? Da kan du ikke ha lett veldig mye. Stort sett alt av mid/high-end kort støtter Windows NT/XP/2000/2003 fult ut, problemet er først hvis du skal kjøre Linux.

 

(Rettelse, det er ikke et problem med mid/high-end kort..)

Lenke til kommentar
Du har ikke funnet en raidkontroller som fungerer i Windows 2000? Da kan du ikke ha lett veldig mye. Stort sett alt av mid/high-end kort støtter Windows NT/XP/2000/2003 fult ut, problemet er først hvis du skal kjøre Linux.

 

(Rettelse, det er ikke et problem med mid/high-end kort..)

 

Med linux er det vel ikke noe problem i det hele tatt ettersom du da kjører "sotfware raid 5" med mdadm, og da er kvitt problemet med kontrollerkortdød. Ytelsen blir langt på vei den samme som med et svindyrt kontrollerkort. Du kan kjøpe det billigste av det billigste av s-ata PCI kort og fremdeles være 100% safe. Et kort basert på Silicone Image 3114 koster vel i underkant av kr. 200,- for tiden. Dersom kontrolleren dør, kan du sette inn hva som helst annet med tilstrekkelig mangen kanaler (s-ata kontakter) og arryet vil bygge seg opp igjen av seg selv! Ryker en disk, stopper du maskinen (hotswap er støttet, men det er tryggest å stoppe), bytter disken, og arryet vil bygge seg opp av seg selv igjen!

 

At et raid kort ikke er støttet i linux vil i utgangspunktet kun innebære at "HW" raidfunksjonen ikke er støttet, du får likevel bruke alle s-ata kanalene som vanlige s-ata kanaler, og det er tilstrekkelig når du bruker software raid med mdadm!

 

Nok en fordel får du gjennom at du kan bruke alle de s-ata kontaktene du måtte ha i maskinen, i et og samme arry! Har du f.eks. 4 ledige kontakter på HK og 4 på et PCI kontroller kort, så min venn, har du muligheten til f.eks. et raid 5 arry med 8 disker!

 

Skulle du nå finne ut at du skal bytte HK eller kontrollerkort, til f.eks. et HK med 8 s-ata porter, så kan du droppe PCI kontrollerkortet, og bare koble alle diskene til HK! Med andre ord, fleksibiliteten er unik, i forhold til "HW raid" og MS løsninger".

 

For oppsett av Ubuntu server, se her!

 

Edit: lagt til litt!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...