Gå til innhold

Ubuntu Server med GUI eller Ubuntu Desktop med servertjenester?


Anbefalte innlegg

Hva er beste måten å installere Ubuntu på dersom man både ønsker å bruke installasjonen som fil og webserver, og samtidig bruke den som en desktop pc med webbrowser, OpenOffice og multimedia applikasjoner?

 

Er det best å installere Ubuntu Server først og så GUI eller Ubuntu Desktop først og så nødvendige servertjenester?

 

(hva gir best ytelse og funksjonalitet?)

 

Jeg har installert Ubuntu Server, satt opp Samba og etterpå kjørt "sudo apt-get install ubuntu-desktop". Ser ut til å fungere greit, men er det optimalt gitt mine behov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er null problem å kjøre servertjenester på desktopversjonen.

 

Vil tro at du muligens vil ha bedre nytte av desktop-kernelen om du er interessert i å kjøre multimediaapplikasjoner, men om du allerede har serverversjonen inne og det funker greit, vil du antageligvis ikke merke så stor forskjell uansett.

 

Men for det optimale oppsettet ville jeg nok fulgt guiden til Del i stickyen, og gått for (K)Ubuntu desktop som utgangspunkt.

Lenke til kommentar

takk for tipset :yes: Prøver Desktop versjonen nå. Fikk noen dependency problemer etter å ha gått via Server-versjonen først, så jeg måtte uansett avinstallere og reinnstallere desktopen. I tillegg virket bl.a. Firefox ganske så treig, men det kan selvsagt være innbildning.. .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...