Gå til innhold

Kjøre gressklipper traktor langs veien?


Jan_Erik

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan reglene for å kjøre gressklipper langs veien er? Tenker da på sånne små enkle gressklipper traktorer uten skilt som går i 10 - 15 km/h. Det var noen som mente at jeg hadde lov til å kjøre de langs veien så lenge jeg er over 16 og den ikke går mer enn 20km/h.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan reglene for å kjøre gressklipper langs veien er? Tenker da på sånne små enkle gressklipper traktorer uten skilt som går i 10 - 15 km/h. Det var noen som mente at jeg hadde lov til å kjøre de langs veien så lenge jeg er over 16 og den ikke går mer enn 20km/h.

Ifølge veitrafikkloven:

Alle kjøretøyer som nyttes på offentlig vei, skal være lovlig importert og registrert, og de skal være i forskriftsmessig stand ved bruk. Det er vegtrafikkloven med forskrifter, særlig kjøretøyforskriften og forskrift om bruk av kjøretøy, som regulerer dette. Vegtrafikkloven gjelder ikke nødvendigvis bare offentlig eid vei og/eller registreringspliktige kjøretøyer. I definisjonene heter det "åpen for allmenn ferdsel" og "alle kjøretøy drevet av motor".

 

En rask google..

Lenke til kommentar

Festlig. Hvor langt har du tenkt til å kjøre, og hva er formålet med kjøringen?

 

I tilfeller som dette brukes noe som heter skjønn. Det sier seg selv at om du skal klippe gress i et område, og må kjøre 100 meter langs veien for å komme til neste plenflekk er det ingen som har særlig til innspill på dette, såfremt du ikke er til særlig hinder for annen trafikk. Med tanke på dette er nok alderen også irrelevant, så lenge du er i forsvarlig alder til å føre en gressklipper, og kjører den for å klippe gress, og ikke bare for å kjøre.

 

 

Derimot, om du er ute etter å kjøre over lengre strekninger, uten å nødvendigvis ha gressklipping, vil nok dette naturligvis bli slått ned på.

 

Når parkvesenet er ute og klipper gress, kjører de alltid klipperen på henger, i og med at den skal fraktes over lengre strekninger.

Lenke til kommentar
Ifølge veitrafikkloven:

Alle kjøretøyer som nyttes på offentlig vei, skal være lovlig importert og registrert,

 

Vil det si at de må ha skilt?

Blandt annet, men det må være registrert og i kjørebar stand. Tviler på at du klarer å registere enn grassklipper, blir nok ikke godkjent, antar jeg.

 

Hvis det er en kort strekning så kan du jo eventuelt kjøre på gresset ved siden av veien, hvis det er.

 

Uansett så ser jeg ingen grunn til å gjøre det, ta en løpetur eller sykle istedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg og en kamerat hadde tenkt å kjøre til bensinstasjonen (ca 1 mil) med gressklippere for å kjøpe hamburgere en kjedlig søndag vi ikke har noe annet å gjøre.. Bare for drit sånn ca.

 

Men hvis jeg sier at jeg skal klippe gress hos min gode kamerat som bor noen et eller annet sted i den retningen jeg kjører i, får jeg ikke bot da?

 

Det jeg lurer på er egentlig om det er lov eller ikke..

Endret av Jan_Erik
Lenke til kommentar
Ifølge veitrafikkloven:

Alle kjøretøyer som nyttes på offentlig vei, skal være lovlig importert og registrert, og de skal være i forskriftsmessig stand ved bruk. Det er vegtrafikkloven med forskrifter, særlig kjøretøyforskriften og forskrift om bruk av kjøretøy, som regulerer dette. Vegtrafikkloven gjelder ikke nødvendigvis bare offentlig eid vei og/eller registreringspliktige kjøretøyer. I definisjonene heter det "åpen for allmenn ferdsel" og "alle kjøretøy drevet av motor".

 

En rask google..

 

Korrekt, men når du leser forskriftene til loven, f.eks. Forskrift om bruk av kjøretøy, §2.1 ser du at bl.a. traktor under 20km/t er unntatt fra registreringsplikt.

 

I henhold til førerkortforskriften §12.1 kreves det heller ikke førerkort for å føre motorvogn under 10km/t og 3500kg, bare at man er "fylt 16 år og har den nødvendige ferdighet".

 

Imidlertid, så er det en drøss med tekniske krav i kjøretøyforskriften som jeg ikke orker å ramse opp, men det går i hovedsak på lysutstyr. Kravene er lavere jo lavere toppfarten på traktoren er, men selv under 10km/t kreves det flere lys enn på mange hagetraktorer jeg har sett.

Lenke til kommentar
Ifølge veitrafikkloven:

Alle kjøretøyer som nyttes på offentlig vei, skal være lovlig importert og registrert, og de skal være i forskriftsmessig stand ved bruk. Det er vegtrafikkloven med forskrifter, særlig kjøretøyforskriften og forskrift om bruk av kjøretøy, som regulerer dette. Vegtrafikkloven gjelder ikke nødvendigvis bare offentlig eid vei og/eller registreringspliktige kjøretøyer. I definisjonene heter det "åpen for allmenn ferdsel" og "alle kjøretøy drevet av motor".

 

En rask google..

 

Korrekt, men når du leser forskriftene til loven, f.eks. Forskrift om bruk av kjøretøy, §2.1 ser du at bl.a. traktor under 20km/t er unntatt fra registreringsplikt.

 

I henhold til førerkortforskriften §12.1 kreves det heller ikke førerkort for å føre motorvogn under 10km/t og 3500kg, bare at man er "fylt 16 år og har den nødvendige ferdighet".

 

Imidlertid, så er det en drøss med tekniske krav i kjøretøyforskriften som jeg ikke orker å ramse opp, men det går i hovedsak på lysutstyr. Kravene er lavere jo lavere toppfarten på traktoren er, men selv under 10km/t kreves det flere lys enn på mange hagetraktorer jeg har sett.

 

 

konge =D takker for svar :) får sikkert bare forenkla forelegg om jeg blir stoppa og ikke har nok lys..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...