Gå til innhold

[Løst]mkv x264 dårlig/hakkete


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og søkt, men uheldigvis har en del programmerermiljøer en tendens til å overkomplisere sin dokumentasjon. Jeg har søkt i flere timer på google, har funnet mange folk som sier mye forskjellig, men har fortsatt ikke funnet en løsning.

 

mkv x264 filer spilles altså av hakkete, eller med forsinket lyd, eller forsinket bilde om hverandre... ja i det hele tatt.

VLC media player skulle vel være det enkleste og jeg forstår ikke at jeg skulle ha problemer med min hardware (se sign.)...!

 

Jeg har også prøvd å installere haali media spitter. Den skjønte jeg for det første ikke mye av, men den gjorde avspilling i windows media player mulig. Men der går det like dårlig, særlig med skrapete lyd og "slow-motion" avspilling.

 

Jeg har fulgt med på task manager og prosessoren kommer bare så vidt over halv utnyttelse, så det stanger ikke akkurat i taket der heller (noe som skulle være bra...).

 

Tilgi om det er noen dårlig formuleringer her, jeg er rimelig trøtt nå etter å ha prøvd å få dette til å fungere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bruker Vista med Aero kan du prøve å gå i Settings - Preferences - Video - Output modules - og forsøke å velge en annen modul. Om den står på noen annet enn Default kan du prøve å bytte tilbake til Default. Et annet alternativ du kan prøve er å skru av Aero og se om videoavspillingen går bedre da. Jeg opplever at WinAMP sliter som bare juling å spille av video mens Aero er påslått, mens VLC på Default modul går som det suser.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Om du bruker Vista med Aero kan du prøve å gå i Settings - Preferences - Video - Output modules - og forsøke å velge en annen modul. Om den står på noen annet enn Default kan du prøve å bytte tilbake til Default. Et annet alternativ du kan prøve er å skru av Aero og se om videoavspillingen går bedre da. Jeg opplever at WinAMP sliter som bare juling å spille av video mens Aero er påslått, mens VLC på Default modul går som det suser.

 

Har prøvd samtlige moduler der nå, og symptomene er de samme dessverre. I VLC er lyden veldig bra men bildet blir forsinket/slowmo.

Prøvde også å ha aero av, men det utgjorde ingen forskjell.

 

Jeg bruker CoreAVC codec for å se mkv filer i Windows Media Player :thumbup:

Jeg har også fått prøvd denne, men enten så har det ingenting å si, eller så brukes den ikke når jeg prøver å spille av. Jeg har ffdshow inne fra før av som brukes av windows media player, jeg har en mistanke om at den tar over og ikke bruker coreavc. Jeg vet ikke helt hvordan jeg i så fall kan få sagt at den skal bruke coreavc?

 

For øvrig skulle vel dette gå helt fint på vlc uansett med min hardware så kanskje det er et annet problem?

Lenke til kommentar

CoreAVC anbefales til maskinvare som grenser mot eller ligger under minimumskravene for å kunne dekode h.264/AVC i sanntid. Din maskinvare derimot skal klare dette glatt, noe som for meg tyder på at problemet ligger i enten drivere eller programvare.

 

Har du oppdatert driverne til grafikkortet? Hvis ikke kan du prøve dette, og hvis du allerede har nyeste drivere kan du prøve noen eldre drivere. Nyeste driver er ikke synonymt med minst problemfrie driver. :)

Lenke til kommentar
Det beste oppsettet; Bruk VLC for å se .avi .mpeg osv. Bruk Windows Media Player med CoreAVC codec for å se .mkv filer. Du trenger ikke ffdshow, fordi VLC har "innebygget" codeker i programmet

Grunnen til at jeg har ffdshow, er fordi den har noen nice instillinger som gjør bildet mye skarpere enn på VLC. Derfor bruker jeg egentlig bare vlc når jeg ikke kan spille det av ellers.

 

Men hvordan skulle jeg gå fram for å fortelle windows media player at den skal bruke coreavc og ikke ffdshow når jeg vil det?

Lenke til kommentar

Til min store forbauselse funket dette veldig fint. Har nettopp byttet ut et 7800GT med et 3850 kort, og ble veldig skuffet når jeg så at Planet Earth i 1080p hakket på akkurat de samme stedene som før. Har forresten CoreAVC installert, og bruker VLC til vanlig...

 

"Vanlig" film i 1:2,35 format går fint på VLC, men Planet Earth som vel er en BBC produksjon er i fullskjerms 16:9 format, og de blir for mye.

 

Med Media Player er det helt smooth. Deilig! Undertekster funker ikke der, men det kan jeg leve med.

 

Det beste oppsettet; Bruk VLC for å se .avi .mpeg osv. Bruk Windows Media Player med CoreAVC codec for å se .mkv filer. Du trenger ikke ffdshow, fordi VLC har "innebygget" codeker i programmet
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg har ffdshow, er fordi den har noen nice instillinger som gjør bildet mye skarpere enn på VLC. Derfor bruker jeg egentlig bare vlc når jeg ikke kan spille det av ellers.
Det kan hjelpe å endre «output module» i VLC. Gå til Settings --> Preferences, hak av for Advanced options nede til høgre, og sjå under Video --> Output module. Endre til noko anna enn standard, t.d. OpenGL. Dette utgjorde iallfall stor forskjell for meg.
Men hvordan skulle jeg gå fram for å fortelle windows media player at den skal bruke coreavc og ikke ffdshow når jeg vil det?
Du kan prøve å skru av ffdshow. På startmenyen, i ffdshow-mappa, finn du Video decoder configuration. I lista over codecs finn du H.264/AVC øvst - klikk på libavcodec og velg Disabled frå lista som popper opp.
Med Media Player er det helt smooth. Deilig! Undertekster funker ikke der, men det kan jeg leve med.
Med VobSub skal ein kunne få undertekster i WMP.
Lenke til kommentar
Til min store forbauselse funket dette veldig fint. Har nettopp byttet ut et 7800GT med et 3850 kort, og ble veldig skuffet når jeg så at Planet Earth i 1080p hakket på akkurat de samme stedene som før. Har forresten CoreAVC installert, og bruker VLC til vanlig...

 

"Vanlig" film i 1:2,35 format går fint på VLC, men Planet Earth som vel er en BBC produksjon er i fullskjerms 16:9 format, og de blir for mye.

Earth, den BBC filmen ja? Den har jo "et par" utrolige scener :)

 

 

Grunnen til at jeg har ffdshow, er fordi den har noen nice instillinger som gjør bildet mye skarpere enn på VLC. Derfor bruker jeg egentlig bare vlc når jeg ikke kan spille det av ellers.
Det kan hjelpe å endre «output module» i VLC. Gå til Settings --> Preferences, hak av for Advanced options nede til høgre, og sjå under Video --> Output module. Endre til noko anna enn standard, t.d. OpenGL. Dette utgjorde iallfall stor forskjell for meg.

Har prøvd dette, hadde ikke noe å si for meg.

 

Men hvordan skulle jeg gå fram for å fortelle windows media player at den skal bruke coreavc og ikke ffdshow når jeg vil det?
Du kan prøve å skru av ffdshow. På startmenyen, i ffdshow-mappa, finn du Video decoder configuration. I lista over codecs finn du H.264/AVC øvst - klikk på libavcodec og velg Disabled frå lista som popper opp.

Takk! Dette funka! :D :D Nå går det smooth :) Digg.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...